Înapoi la: Emisiuni
Verdi/Wagner 200 cu Luminița Arvunescu în dialog cu muzicolog Alice Mavrodin
Verdi/Wagner 200 (XX)
|
|
Verdi/Wagner 200 (XIX)
|
Verdi-Wagner, două nume. Doi compozitori de a căror valoare, nimeni nu s-a îndoit vreodată; dar pe care epoca lor i-a calibrat mereu în raport de unul împotriva celuilalt, iar posteritatea - din prudență - i-a analizat, întotdeauna, disociat.
Verdi-Wagner, două lumi: îngăduind cu greutate între ele apropierea sau interferarea. E adevărat: generate de două personalități - incompatibile, două parcursuri spirituale - complet diferite, două genii - căutând inspirație fiecare altundeva, născute însă în același an, 1813, și îndeplinind până la urmă aceeași obligație, cea de a servi viitorului noul gen al dramei muzicale.
Și, în sfârșit, Verdi-Wagner, 200. Două sute de ani de istorie pro și contra Verdi sau... pro și contra a tot ce era wagnerian, două secole la capătul cărora stă acum cea mai importantă aniversare muzicală a anului 2013, o dublă aniversare ce nu trebuie de data aceasta să servească drept mijloc de promovare pentru operele - azi - atât de cunoscute semnate de Wagner sau ultrapopularele opere verdiene, ci drept prilej pentru niște explicații de multă vreme evitate care, mergând dincolo de problematica divergențelor muzicale, estetice ori chiar de atitudine de viață existente între Verdi și Wagner, să lase să treacă - în sfârșit - în prim plan, muzica: muzica lui Verdi și Wagner în oglindă - nimic mai greu și totodată mai incitant de comentat...
Sunt Luminița Arvunescu, admiratoare deopotrivă a creației lui Wagner ca și a operelor lui Verdi. Și prin urmare, folosesc aniversarea bicentenarelor nașterii lui Verdi și Wagner din acest an, pentru a vă propune un Serial de emisiuni, care să împuțineze semnele de întrebare - azi, destul de multe! - cu privire la imposibila comunicare dintre cei doi contemporani și care să... "distileze" - pe cât posibil - câteva concluzii, complet argumentate.
Pe tot parcursul serialului voi apela la răspunsurile muzicologului Alice Mavrodin, autoarea atât a unei monografii Verdi - publicată la Editura Muzicală în 1970 -, precum și a unui amplu volum de analiză dedicat operei Amurgul zeilor de Wagner, publicat recent tot acolo; și mai ales, vom apela - atât eu cât și partenera mea de dialog, la "răspunsurile" oferite de fiecare dintre partiturile operelor comentate. Împreună vom încerca așadar o incursiune totală în biografia și creația acestor doi compozitori - ca și în epoca traversată de ei - incursiune în care, sperăm, să ne însoțiți cu cel mai mare interes ...