Înapoi la: Emisiuni
De 10 ori despre… vioară și violoniști cu Ozana Ungureanu
Vioară și violoniști X
|
|
Vioară și violoniști IX
|
Vioara nu are un inventator anume. Prima descriere a instrumentului o face Philibert Jambe de Fer în tratatul "Epitome musicale" publicat în 1556 la Lyon.
De ce era nevoie de vioară în practica muzicală? Un răspuns ar putea veni din rolul pe care l-a avut inițial: pe de o parte, de a dubla linia vocală și pe de altă parte, tot vioara, mică și ușor de transportat era ideală pentru a furniza muzica de dans.
Cât de influentă poate fi o cutie mică de lemn cu patru coarde și un arcuș în drumul muzicii? De răspândirea și de interesul stârnit de vioară se leagă în bună măsură apariția unor genuri muzicale, ca triosonata și concertul. Purtătoare ideală a liniei melodice, vioara are resurse inepuizabile de expresivitate. Ce-ar fi orchestra fără cele două compartimente de viori, ce-ar fi muzica de cameră fără sonate, triouri, cvartete; cum ne-am putea imagina viața de concert fără partiturile solistice imaginate de la Vivaldi încoace?
În peste 4 secole s-a conturat o întreagă poetică pe tema viorii: se spune că este regina instrumentelor, pentru că tonul și proprietățile cantabile o fac un rival al vocii umane; sau că acest instrument ținut aproape de inimă este capabil să capteze, mai bine ca oricare altul, emoțiile interpretului...
Mit și adevăr despre viorile vechilor maeștri lutieri,violoniști de legendă și actuali, evoluția repertoriului, câte ceva din toate acestea găsiți în cele 10 episoade ale serialului.