Înapoi la: Emisiuni
De 10 ori despre... dirijori cu Marina Nedelcu
Dirijori X
|
|
Dirijori IX
|
...Un personaj de o forță considerabilă - dirijorul - cel care transformă semnul în muzică și coordonează suma instrumentiștilor reuniți într-o orchestră, dă viață și coerență ansamblului, știe să obțină cele mai rafinate interpretări, scopul său fiind atins, în opinia lui Serghei Koussevitzky, doar atunci când se produce un contact viu, real, când acesta devine un vehicul prin care valoarea estetică stabilită de autor se transmite către public direct, cu cea mai mare forță.
... Un idealist, sau poate un dictator, stăpânit de dorința de a obține perfecțiunea sonoră, sau cel care poate metamorfoza nu doar sunetul, ci și sufletul uman. Dedicăm dirijorului și istoricului artei sale 10 ediții. Și descoperim cum s-a născut această artă, după anumiți cronicari, din momentul în care compozitorul își prezenta creația în fața unui număr semnificativ de interpreți - și este dat ca exemplu Palestrina dirijându-și Missele în Capela Sixtină. După alți istorici însă ea s-ar fi născut în forma pe care o cunoaștem astăzi, odată cu demersul lui Felix Mendelssohn Bartholdy de a readuce în atenția contemporanilor săi creația lui Johann Sebastian Bach. Intră în scenă apoi Wagner, Berlioz, Hans von Bülow, discipolul lui Liszt, Mahler, și mulți, mulți alții, portrete nu neapărat reprezentate sonor, cât mai mult evocate, pentru a ajunge ulterior în epoca înregistrărilor, în epoca marilor dirijori ai secolului XX, creionați, câțiva dintre ei, în datele esențiale: Arturo Toscanini la pupitrul Orchestrei NBC sau al Operei Scala din Milano, Wilhelm Furwängler la cel al Filarmonicii din Berlin, Herbert von Karajan, omnipotent decenii la rând, în egală măsură subjugat de sunet și de imagine, sau... pentru a intra în contemporaneitate, Seiji Ozawa, japonezul fascinat de cultura Occidentului, Valeri Gergiev, atât de copleșitor în anvergura demersului său, un nou "țar al muzicii", sau Mariss Jansons cel mai discret, însă adânc rezonând în fața misterului acestei arte, la pupitrul Orchestrei Concertgebouw din Amsterdam. "De 10 ori despre dirijori" - de fapt un portret al dirijorului, în atâtea moduri conturat de-a lungul timpului, atât de divers alcătuit, la măsura complexității spiritului uman.