Înapoi la: Emisiuni
De 10 ori despre... clasicismul vienez cu Veronica Zbarcea
Clasicismul vienez X
|
|
Clasicismul vienez IX
|
Viena, cu saloanele de muzică din splendidele palate ale nobililor, cu teatrele și sălile de operă, cu publicul de concert avid de noutăți, reprezintă creuzetul în care se vor mixa, în a doua parte a secolului al XVIII-lea, influențe diferite pentru a crea una dintre cele mai unitare și totuși diverse perioade din evoluția muzicii, ca artă din ce în ce mai profesionalizată.
Mulți muzicieni își dovedeau măiestria la Viena, dar cei trei - Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart și Ludwig van Beethoven - aveau să dea măsura excelenței atât în calitate de interpreți, cât mai ales de creatori.
În mai puțin de un veac, mulți compozitori se vor întrece a schimba totul în muzică. Sinteza finală le va aparține celor trei pe care ulterior istoria muzicii îi va numi "clasicii vienezi", chiar dacă Haydn va porni în lungul său drum cam odată cu încheierea barocului (primele lui lucrări datează din anii 1750, acesta fiind anul dispariției lui Bach), și va vedea, la sfârșitul activității sale, mijind zorii romantismului în creația de maturitate a lui Beethoven. Deja Weber scrisese "Freischutz" la 1817 - opera ce va fi desemnată drept "prima operă romantică germană", iar Schubert își scrisese primele 6 simfonii până în 1818.
Care sunt acele specificități ale muzicii celor trei clasici vienezi - iată ce găsiți în acest set de zece propuneri la temă...