Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11,05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Sonata op. 2 pentru pian si vioara
Cu Sonata op.2 pentru pian si vioarã pãsim mai direct
în lumea emotionalitãtii enesciene, desi - subliniez -
este vorba de Enescu, cel de la nici 16 ani împliniti. Ca si în
precedenta compozitie, se vãdeste de la început calitatea
tehnicã - as zice - ireprosabilã, surprinzãtoare
la un muzician de aceastã vârstã. Reamintesc totusi
cã Enescu a început sã scrie muzicã încã
din copilãrie, iar la data compunerii Sonatei op. 2 era deja
autorul, între altele, al unui Cvintet cu pian si a trei dintre
cele patru Simfonii de scoalã, fãrã a mai pune
la socotealã diverse Uverturi, pãrti de quartete, s.a.m.d.
Era deci un muzician cu întinsã experientã, excelent
scolit la Viena si - de doi ani - la Conservatorul din Paris, unde începuse
compozitia cu Massenet si o continua la celebra clasã a lui Gabriel
Fauré, coleg fiind cu Maurice Ravel si cu Florent Schmitt.
Sonata op. 2 mãrturiseste cunoasterea aprofundatã a creatiei
unor Beethoven, Schubert, Schumann si Brahms, aceasta mai cu seamã
în pãrtile I si III; (în treacãt subliniez
cã, dupã modelul francez, sonatele de pian si vioarã
ale lui Enescu contin trei pãrti, nu patru cum cel mai adesea
cuprind cele din muzica germanã).
Dar existã în acest opus 2 o paginã exceptionalã,
de certã originalitate deja enescianã: este vorba de miscarea
centralã, Quasi Adagio. Interesantã pe planul culorilor,
al registratiei, al ideilor propriu-zise, ingenioasã prin încorporarea
unui frumos fugato ce dovedeste încã o datã gustul
pronuntat pentru polifonie al compozitorului, dar mai ales impresionantã
prin calitatea emotiei pe care o degajã, foarte caracteristicã
pentru creatia de mai târziu a autorului nostru. Un fel de paginã
premonitorie.
Sigur, Sonatele ulterioare ne vor purta cãtre alte adâncimi
psihice; rãmâne totusi aceastã primã lucrare
(într-unul din genurile de predilectie ale muzicianului) grãitoare,
atât prin tehnicitatea ei, cât mai ales prin expresivitate.
(Emisiune difuzatã la Radio România Muzical în 8
februarie 2005)