Portret de compozitor - Cesar Franck Înapoi la: Emisiuni
Cesar Franck X
Publicat: Vineri, 12 Februarie 2010
, ora 9.30
S-a spus că-i lipsește senzualitatea, în schimb totul este prefăcut sub imperiul pasiunii, al flăcării, acele climaxuri de forță extremă pe care le construiește nu sunt niciodată emoții frenetice, în schimb - calm, superbă exaltare...
În lipsa dramatismului de tip wagnerian, găsim poezia religiei – după părerea lui Arthur Coquard... Înțelegând acestea, putem înțelege și atitudinea lui față de public, pe care nu dorea să-l impresioneze ci eventual doar să-i arate imaginea sufletului său...
Ultimele opusuri au fost Trei corale pentru orgă (...) Dar până la ele, să parcurgem rapid câteva dintre ultimele întâmplări din viața sa...
Cesar este în continuare foarte ocupat făcând lucruri dintre cele mai diferite. Nu era mult de când frații Ysaye împreună cu Sylvain Dupuis se dovediseră slujitori zeloși ai operei lui. Grație lor, reînnodase legăturile cu Belgia (...)
Este momentul în care, printre admiratori, apare Romain Rolland (...)
Devine director muzical al Școlii Monceau.
În iunie '89, la Trocadéro, în cadrul concertelor Expoziției universale, Colonne îi dirijează a opta Fericire...
Transcrie pentru orgă 10 piese ale prietenului său Alkan, dipărut un an înainte.
În decembrie la Lyon i se programează Messa.
Merge la Rouen pentru “Venitien” – opera elevului său Albert Cahen.
Agendă bogată, potrivită unui om învățat cu activitatea perpetuă..
...1890, aprilie... Cvartetul de coarde triumfă la Societatea Națională de Muzică. Sobru, maestuos, el face să apară încă o sinteză finală – cea a creațiilor camerale, atât de bine slujind idealurile pentru care această asociație fusese fondată – afirmarea spiritului francez în muzica instrumentală(...)
...La începutul lui mai îi trimite o scrisoare lui d’Indy explicându-i cum să procedeze cu ... imprimarea textului celei de-a 6-a Fericiri.... ... în vederea concertului nr. 206 cu orchestră al Societății Naționale de muzică, prevăzut pentru 17 mai, la sala Pleyel (...) Doar câteva zile mai înainte, mașina cu care se deplasa spre o repetiție a fost lovită de un omnibuz în plin Paris, iar Franck accidentat pe partea dreaptă, ceea ce însă nu-l oprește (...)
Două luni mai târziu își amână lecțiile și anunță că nu poate participa la examenul de fugă – Je suis malade – Sunt bolnav – așa începe scrisoarea din 17 iulie către elevul său Emile Rety (...)
Sinteză și în domeniul scriiturii pentru orgă, la final de viață: capodoperele absolute în gen, apar cele 3 corale finale (...) D’Indy afirma că în acele zile, Cesar ar fi dorit să mai urce o dată la orga sa de la Sainte-Clotilde pentru a aduce ultimele combinații de registre (...) Răcește grav în octombrie, apărând complicații la plămâni.
Mai avea ceva peste o lună ca să împlinească 68 de ani, dar moare în dimineața de 8 noiembrie 1890. Nu apucase să termine orchestrația la Ghiselle, nici piesele pentru armonium, nici sonata pentru pian și violoncel pe care le programase.
(...) Orația funerară i-a revenit lui Chabrier (...)
(...) Moartea lui Franck a arătat profunda amprentă pe care, poate mai puțin decât opera compozitorului, a lăsat-o motivația artistică și morală a profesorului. De acolo, din ceruri a putut apoi privi cum moștenirea sa artistică a devenit obiectul unei rivalități între familia naturală reprezentată de fiul său George Franck, ostil lui Vincent d'Indy și familia spirituală care grupează discipolii cei mai fideli (...) Arthur Coquard, Ernest Chausson, Augusta Holmés, Pierre de Bréville (...)
(...) La începutul lui 1891, Chausson și Holmès îi comandă lui Auguste Rodin un portret sculptat (...)
(...) Ce face fiul, pentru a contrabalansa imaginea de pios și mistic propagată de discipoli?!? Vrea cu îndârjire să promoveze cele două opere ca să îl impună în mentalitatea conducerii Operei din Paris drept principalul compozitor liric al scenei franceze. Frank trebuia să devină un Wagner al francezilor (...)
(...) În iunie 1898, elevii și amicii constituie un Comitet condus de Theodore Dubois (...) director al Conservatorului, care să comande un nou monument pentru a fi instalat în piața din fața bisericii Sainte-Clotilde (...) Îl va sculpta Alfred Lenoir în 1904 când va fi și dezvelit la locul stabilit.
Încă au loc ciocniri între fiu și prietenii din ce în ce mai puțini. George clamează – dar nu prea se aude – ca tatăl său, Pater Seraphicus să fie considerat compozitor profan. Statuia lui Lenoir însă, transpune trăsăturile lui Cesar, fidel cu ceea ce posteritatea a reținut: Detașat de lucrurile acestei lumi, protejat de un înger, Franck își urmează visul de artă în fața claviaturilor orgii sale... (Joel-Marie Fauquet).
Fericiți cei curați cu inima – căci aceia îl vor vedea pe Dumnezeu!, cei curați cu inima, cei nevinovați, lispsiți de viclenie, iertători, buni și răbdători... aceasta este ideea ce răzbate din cea de-a șasea Fericire – cea cântată chiar în acel an, și care însoțește acest final de portret, cu simbolistica ei atât de apropriată lui Cesar Franck.
În lipsa dramatismului de tip wagnerian, găsim poezia religiei – după părerea lui Arthur Coquard... Înțelegând acestea, putem înțelege și atitudinea lui față de public, pe care nu dorea să-l impresioneze ci eventual doar să-i arate imaginea sufletului său...
Ultimele opusuri au fost Trei corale pentru orgă (...) Dar până la ele, să parcurgem rapid câteva dintre ultimele întâmplări din viața sa...
Cesar este în continuare foarte ocupat făcând lucruri dintre cele mai diferite. Nu era mult de când frații Ysaye împreună cu Sylvain Dupuis se dovediseră slujitori zeloși ai operei lui. Grație lor, reînnodase legăturile cu Belgia (...)
Este momentul în care, printre admiratori, apare Romain Rolland (...)
Devine director muzical al Școlii Monceau.
În iunie '89, la Trocadéro, în cadrul concertelor Expoziției universale, Colonne îi dirijează a opta Fericire...
Transcrie pentru orgă 10 piese ale prietenului său Alkan, dipărut un an înainte.
În decembrie la Lyon i se programează Messa.
Merge la Rouen pentru “Venitien” – opera elevului său Albert Cahen.
Agendă bogată, potrivită unui om învățat cu activitatea perpetuă..
...1890, aprilie... Cvartetul de coarde triumfă la Societatea Națională de Muzică. Sobru, maestuos, el face să apară încă o sinteză finală – cea a creațiilor camerale, atât de bine slujind idealurile pentru care această asociație fusese fondată – afirmarea spiritului francez în muzica instrumentală(...)
...La începutul lui mai îi trimite o scrisoare lui d’Indy explicându-i cum să procedeze cu ... imprimarea textului celei de-a 6-a Fericiri.... ... în vederea concertului nr. 206 cu orchestră al Societății Naționale de muzică, prevăzut pentru 17 mai, la sala Pleyel (...) Doar câteva zile mai înainte, mașina cu care se deplasa spre o repetiție a fost lovită de un omnibuz în plin Paris, iar Franck accidentat pe partea dreaptă, ceea ce însă nu-l oprește (...)
Două luni mai târziu își amână lecțiile și anunță că nu poate participa la examenul de fugă – Je suis malade – Sunt bolnav – așa începe scrisoarea din 17 iulie către elevul său Emile Rety (...)
Sinteză și în domeniul scriiturii pentru orgă, la final de viață: capodoperele absolute în gen, apar cele 3 corale finale (...) D’Indy afirma că în acele zile, Cesar ar fi dorit să mai urce o dată la orga sa de la Sainte-Clotilde pentru a aduce ultimele combinații de registre (...) Răcește grav în octombrie, apărând complicații la plămâni.
Mai avea ceva peste o lună ca să împlinească 68 de ani, dar moare în dimineața de 8 noiembrie 1890. Nu apucase să termine orchestrația la Ghiselle, nici piesele pentru armonium, nici sonata pentru pian și violoncel pe care le programase.
(...) Orația funerară i-a revenit lui Chabrier (...)
(...) Moartea lui Franck a arătat profunda amprentă pe care, poate mai puțin decât opera compozitorului, a lăsat-o motivația artistică și morală a profesorului. De acolo, din ceruri a putut apoi privi cum moștenirea sa artistică a devenit obiectul unei rivalități între familia naturală reprezentată de fiul său George Franck, ostil lui Vincent d'Indy și familia spirituală care grupează discipolii cei mai fideli (...) Arthur Coquard, Ernest Chausson, Augusta Holmés, Pierre de Bréville (...)
(...) La începutul lui 1891, Chausson și Holmès îi comandă lui Auguste Rodin un portret sculptat (...)
(...) Ce face fiul, pentru a contrabalansa imaginea de pios și mistic propagată de discipoli?!? Vrea cu îndârjire să promoveze cele două opere ca să îl impună în mentalitatea conducerii Operei din Paris drept principalul compozitor liric al scenei franceze. Frank trebuia să devină un Wagner al francezilor (...)
(...) În iunie 1898, elevii și amicii constituie un Comitet condus de Theodore Dubois (...) director al Conservatorului, care să comande un nou monument pentru a fi instalat în piața din fața bisericii Sainte-Clotilde (...) Îl va sculpta Alfred Lenoir în 1904 când va fi și dezvelit la locul stabilit.
Încă au loc ciocniri între fiu și prietenii din ce în ce mai puțini. George clamează – dar nu prea se aude – ca tatăl său, Pater Seraphicus să fie considerat compozitor profan. Statuia lui Lenoir însă, transpune trăsăturile lui Cesar, fidel cu ceea ce posteritatea a reținut: Detașat de lucrurile acestei lumi, protejat de un înger, Franck își urmează visul de artă în fața claviaturilor orgii sale... (Joel-Marie Fauquet).
Fericiți cei curați cu inima – căci aceia îl vor vedea pe Dumnezeu!, cei curați cu inima, cei nevinovați, lispsiți de viclenie, iertători, buni și răbdători... aceasta este ideea ce răzbate din cea de-a șasea Fericire – cea cântată chiar în acel an, și care însoțește acest final de portret, cu simbolistica ei atât de apropriată lui Cesar Franck.