Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Bujor Prelipcean, managerul Filarmonicii „Moldova” din Iași

Publicat: miercuri, 25 Septembrie 2024 , ora 10.00

Vineri, 27 septembrie, Filarmonica "Moldova" din Iași își deschide porțile pentru stagiunea 2024-2025 - eveniment despre care ne vorbește Bujor Prelipcean, directorul instituției ieșene într-un interviu acordat colegei noastre Ioana Țintea.

Domnule Bujor Prelipcean, concertul de deschidere a stagiunii 2024-2025 a Filarmonicii din Iași îi are ca invitați pe dirijorul Lawrence Foster și pe violonista Ioana Cristina Goicea. Cum ați conceput acest eveniment din data de 27 septembrie?

Am tendința, în ultimii ani - împlinesc 30 de ani de directorat în fruntea Filarmonicii "Moldova" din Iași - să fac tot posibilul să aduc tot ce-i mai bun pe globul pământesc aici, la Iași. Pentru că mă bucur de o structură orchestrală de excepție, de un cor excepțional de bun și de un cvartet pe măsură. Am trei formații aici care pot face să roșească și ansambluri mari din străinătate.

Eu mă uit la numărul de spectatori și dacă în două zile concertul acesta de deschidere este sold-out, eu zic că este un lucru bun.

Lawrence Foster este un om minunat, un dedicat al muzicii și îmi pare rău că nu l-am adus mai devreme la Iași. El cunoaște activitatea Cvartetului Voces foarte bine pentru că a fost directorul Festivalului Enescu și s-a bucurat nespus de mult că a ajuns la Iași. El spune că în 1971 a mai dirijat o dată la Iași; a făcut cunoștință cu maestrul Ion Baciu, directorul de atunci și dirijorul orchestrei, și a spus că și-a dorit toată viața să ajungă încă o dată la Iași.

Suntem încântați de Lawrence Foster și aici trebuie să-i mulțumesc Alexandrei Conunova, prietena noastră și draga noastră parteneră de realizări artistice deosebite. Ea este cea care mi l-a propus pe domnul Foster.


Ce evenimente pregătiți publicului meloman...

Ele sunt structurate și pe aniversări. Mai avem festivalul Internațional de Muzică de Cameră la Iași. După aceea, avem o serie de concerte dedicate tinerilor laureați ai concursurilor naționale și internaționale - Jeunesses Musicale, Festivalului Enescu sau noului festival care s-a născut la Cluj acum un an și jumătate și s-a mutat la Satu Mare și-mi place foarte mult. Tineri interpreți laureați ai marilor concursuri internaționale, în afara a ceea ce am gândit noi în proiectul "Muzica pentru toți" la Palas. Și-acum, câteva capodopere vocal-simfonice, care se vor prezenta în fața publicului la Iași. Vorbim de Skriabin - Simfonia I în Mi major, Stravinski - Les noces, în primă audiție (11.10.2024). Viorel Munteanu va fi cântat în Festivalul de Muzică Românească, cu Simfonia a III-a pentru recitator, soliști vocali, cor, orchestră, pe 18 octombrie. Vorbim de Faure, Recviemul, în noiembrie 2024. Mozart - Marea misă în do minor, Brahms - Recviemul german, Dvorak - Stabat mater, Rahmaninov - Clopotele petnru soliști, cor și orchestră ș.a.m.d.

Și nu uităm Achtung Klassik, pe care-l facem de ani de zile cu Deutsche Kultur Centrum, în care îl avem invitat pe Frank-Immo Zichner, pianist și profesor la Conservatorul din Berlin.


Într-un interviu acordat postului nostru, ați menționat că urmați modelul vest-european în ceea ce privește organizarea și programarea unei stagiuni. Care sunt cele mai importante aspecte pe care le aveți în vedere în acest proces?

Cel mai important lucru, dacă este să ne facem programele pe sistemul vest-european, care mie-mi place foarte mult este că dă timp de gândire și de alegere a repertoriilor și de cântărire din punct de vedere al exigenței față de public. Dar, din ce v-am citat, dumneavoastră deja trageți concluzia și sper ca ascultătorii să înțeleagă că aici, la Iași, noi avem un public de excepție, un public avizat, un public care în momentul când ascultă un Stravinski, un Skriabin sau un Rahmaninov... acest public vine cu nesaț ca să ia contact cu aceste minunate capodopere.

Formulez tot timpul și lucrează secretariatul condus de directorul adjunct, domnul Șerban Mereuță, important este că mergem pe acest sistem care deocamdată se dovedește și lucrativ și extrem de bine inspirat.


Există șanse ca activitatea concertistică a filarmonicii ieșene să revină în propria clădire, în viitorul apropiat?

Unul din ansamblurile arhitecturale care compun Filarmonica... acum este reparabilă în două tronsoane - tronsonul 2, care înseamnă sala filarmonicii și dependințele ei, parter și etaj, și tronsonul 3, care a început și sperăm să fie gata cam în decembrie, ianuarie sau februarie anul viitor.

Interviu realizat de Ioana Țintea