Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul Nil Mladin (II)
Cum a arătat ultimul an pentru tine pe plan artistic după câștigarea Bursei "Moștenitorii României muzicale"?
M-am focusat mai mult pe un studiu temeinic și introspectiv, cu multe concerte camerale, cu diverse evenimente private, dar consider că după o astfel de perioadă este nevoie să ies mai mult și la suprafață, pe scene mari din România. Așadar, aștept cu nerăbdare aceste concerte.
Ce te atrage la muzica lui Olivier Messiaen? Este vorba despre aceste sonorități despre care ai mai vorbit?
Da. Deși "Le baiser de l'Enfant Jésus" este piesa cu care voi încheia recitalul, primele schițe ale repertoriului au început cu Messiaen, un compozitor a cărui muzică am avut ocazia să o studiez și să o aprofundez la Academia Regală de la Londra sub îndrumarea profesoarei Joanna MacGregor, care este unul dintre puținii specialiști ai lui Messiaen. Și adaug faptul că am plecat de la o temă religioasă, spirituală, care inevitabil include natura, cântul păsărilor, lucruri care-l fascinau pe Messiaen, el fiind și ornitolog.
Muzica lui Messiaen este puternic înrădăcinată în credința lui catolică și contemplațiile lui asupra lui Hristos. Aceste aspecte mă fascinează și pe mine și sunt în concordanță - chiar dacă sunt ortodox - cu temele religioase care mă preocupă în viața de zi cu zi. În muzica lui Messiaen vedem mult dincolo de lumea materială. Începem să contemplăm asupra unor idei mai abstracte.
Întreg ciclul "Vingt regards" este o lucrare masivă aproape, neastâmpărată în debordarea sa de energie și culoare, plină de sonorități colorate de idei intelectual riguroase; fiecare piesă a ciclului este în sens propriu o contemplație asupra unui aspect teologic al credinței catolice a lui Messiaen.
Totuși, contemplările sunt atent dramatic ritmate și pot fi fie senine, feroce, lente, rigid doctrinate sau chiar amuzante. Chiar țin să menționez și câteva elemente tehnice care mi se par foarte interesante în stilul său componistic, care deși ar putea avea un rezultat sonor destul de abstract în primă fază, aceste elemente au foarte multă logică și sens arhitectural. De exemplu, în cea de-a șasea piesă din ciclul "Vingt regards", Par Lui tout a été fait, în care construirea unei fugi extraordinar de dense și complexe după nouă pagini începe să se desfășoare în sens invers, ca o piesă colosală de inginerie.
Să ne întoarcem puțin în timp, la copilăria ta. Cum s-a simțit pentru tine să faci parte dintr-o familie de artiști și de muzicieni?
A fost cu totul aparte. De când eram mic, eram înconjurat de picturi, de pensule, de culori și de acest gust artistic ce mi-a fost insuflat și nevrând am început și eu să gândesc într-un mod mai artistic. Și, într-adevăr, nu doar că am devenit muzician, sunt pianist, dar sunt și artist vizual - pictez și mă exprim foarte mult în fiecare moment al zilei într-un mod artistic.
Mai am trei frați, artiști și ei, și sunt bucuros că toți colaborăm, comunicăm, ne susținem unul pe altul și putem crea chiar proiecte minunate împreună. Și sper că pe viitor se vor concretiza tot mai multe proiecte ale familiei.