Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Christoph König
O Seară Beethoven este propunerea de mâine, 11 februarie 2022, a Orchestrei Naționale Radio. Pentru prima dată, la pupitrul ansamblului, dirijorul Christoph König va dirija Concertul nr. 5 Imperialul, cu pianistul Răzvan Dragnea solist, și Simfonia a III-a Eroica. Impresii despre prima sa colaborare cu Orchestra Națională Radio ne-a oferit dirijorul Christoph König în interviul următor:
Vă aflați pentru prima dată la Sala Radio, în repetiții cu Orchestra Națională Radio, pe care o veți conduce în concertul de vineri, 11 februarie. Este primul contact cu o orchestră românească?
Da, este primul contact cu o orchestră românească. Am un sentiment foarte plăcut. Observ că muzicienii sunt foarte curioși și este o orchestră foarte bună. Sunt foarte muzicali, puțin nerăbdători, creativi, și trebuie să încerc să le captez interesul continuu. Cred că este o relație și o atmosferă bună. Prima zi de repetiție la Sala Radio, când încă nu ne cunoșteam, a fost plină de inspirație. Astăzi repetăm într-o sală mai mică. Nu vreau să spun că este dificil, pentru că este, de asemenea, o sală bună. Însă intrăm în detalii în ce privește interpretarea și cred că trebuie să așteptăm cu nerăbdare următoarele repetiții.
Veți dirija un program integral Beethoven. Una dintre lucrări se găsește inclusiv pe discul cu integrala simfoniilor beethoveniene (2020) pe care l-ați realizat împreună cu ansamblul pe care îl conduceți din postura de director muzical - Solistes Européens din Luxemburg. Cum ați selectat lucrările din programul concertului de vineri?
Programul a fost inițial complet diferit. A trebuit să fie schimbat, pentru că s-a schimbat și dirijorul. Eu m-am oferit să ajut. Inițial era programată Simfonia a II-a de Rahmaninov, dar și din cauza situației pandemice, am hotărât să lucrăm cu o orchestră mai mică și să prezentăm un program integral Beethoven. Cred că această combinație între Concertul pentru pian nr. 5 și Simfonia a III-a este evidentă, pentru că sunt două creații substanțiale și destul de lungi. Ne putem întreba de ce am pus două lucrări de forță una lângă cealaltă. Poate că unele persoane sunt de părere că am putea încheia cu Concertul nr. 5 pentru pian și să cântăm ceva mai ușor în prima parte. Cred că este un program care necesită multă răbdare din partea publicului. Dar am renunțat la uvertură, așa că începem direct cu Concertul pentru pian. Cred că în acest fel, publicul nu va fi nevoit să asiste la un program prea lung și să se concentreze pe ambele lucrări, pentru că Sifmonia a III-a durează în jur de 50-55 de minute, este foarte lungă. Imaginați-vă această situație în timpul lui Beethoven, când simfoniile nu erau mai lungi de 25-30 de minute. Acestea erau așteptările când Beethoven a creat această lucrare atât de lungă. De asemenea, gândirea muzicală în această simfonie este atât de bine dezvoltată și foarte intensă. Prima dată când am ascultat această simfonie, am fost surprins. Dar pentru public, care poate că nu are cunoștințe muzicale, este o simfonie extenuantă. Este foarte frumoasă, plină de satisfacții, dar este lungă.