Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Aura Twarowska, despre ediția de anul acesta a Concursului 'Sabin Drăgoi'

Publicat: luni, 23 Noiembrie 2020 , ora 9.42

Concursul Internațional de Canto "Sabin Drăgoi" se mută în mediul on-line anul acesta. Se va desfășura în perioada 26-29 noiembrie, iar detalii complete aflăm de la mezzo-soprana Aura Twarowska, Director Artistic al Competiției.


Sunteți strâns legată de această competiție; ați obținut Marele premiu la prima ediție a Concursului de Canto "Sabin Drăgoi", iar din 2015 sunteți directorul artistic al competiției. Pentru început, aș vrea să-mi vorbiți despre această trecere de la laureat la director artistic!

Cu multă bucurie! Așa cum ați spus, am câștigat prima ediție, Marele Premiu, în 1997. Tocmai absolvisem în București studiile de masterat la clasa doamnei Georgeta Stoleriu și am participat în Timișoara la prima ediție. Am ținut aproape de festival o perioadă, cât am fost angajată la Opera Națională din Timișoara, dar în 2006 am plecat cu contract pe termen lung la Opera din Viena și n-am mai afost atât de legată de concurs. Dar, la invitația doamnei Ana Stan, cea care a fondat concursul și l-a inițiat în 1997, am revenit ca membru al juriului. Iar din anul 2015, dumneaei s-a retras și mi-a lăsat concursul în grijă. Din 2015, așadar, sunt directorul concursului. Ce aș putea să vă spun interesant, am deschis o nouă secțiune în 2017, la cea de-a X-a ediție, care se adresează elevilor din învățământul preuniversitar și s-a dovedit a fi un mare, mare succes. Am avut atât de mulți tineri doritori înscriși la ediția din 2017 și la edițiile următoare pentru că doi ani am făcut doar această secțiune. Acum, anul acesta, are loc ediția a XII-a, unde vom îmbina cele două secțiuni.


În contextul actual, competiția se mută anul acesta în mediul on-line. Cum a fost această trecere din punct de vedere al organizării?

Am hotărât acest lucru prin luna aprilie sau, în orice caz, în primăvară, când Consiliul Județean a deschis depunerea de proiecte online. Am fost deja hotărâți, eu cu ONG-ul cu care lucrez această ediție - Asociația Culturală Kratima din Timișoara, și am gândit această cale ca o normalitate în acest an special. Așadar, am primit finanțare din partea Consiliului județean.

Am gândit un repertoriu special pentru această ediție. Concursul "Sabin Drăgoi" era un concurs foarte greu, se desfășura în trei etape, iar repertoriul trecea de la muzica barocă la muzica contemporană prin muzica lui Mozart, prin muzica de oratoriu, lieduri, cântece clasice, prelucrări folclorice și chiar arii din operele lui Drăgoi. Deci, a fost un concurs complex. Dar, pentru această ediție, am redus repertoriul la trei piese pentru Secțiunea 30-35 de ani - 30, femei, 35, bărbați - și două piese pentru cei din învățământul preuniversitar.

Consider că am transformat criza într-o oportunitate, deoarece în acest fel putem să avem invitați în juriu artiști cu totul și cu totul speciali pe care nu ni i-am fi putut permite să-i invităm live, în Timișoara. Așadar, avem juriu de la Opera de Stat din Viena, din Australia, din Grecia - două soprane, din Berlin. Pentru Secțiunea Youth, avem profesori universitari din patru centre universitare din țară ș.a.m.d. Înscrierile s-au încheiat în data de 22 noiembrie și, așa cum estimam, avem concurenți chiar mai mulți decât în edițiile anterioare, atunci când concurenții s-au deplasat la Timișoara. Și, iarăși foarte interesant, avem mai mulți concurenți din străinătate. Toți doritorii vor putea să ne urmărească în Gala concursului, care va avea loc în 29 noiembrie, ora 18.00, pe pagina de facebook a concursului.


Premiile în bani sunt unele substanțiale, dar oferiți și un premiu special, o participare într-un concert pe scena Ateneului Român în următoarea stagiune. Rămân tinerii interpreți mai interesați de astfel de premii?

Sunt convinsă că da. Cu siguranță, pe mine m-au atras acest gen de premii la vremea când frecventam concursuri de canto. Este chiar mai important decât o sumă în bani, care vine, se consumă și trece repede. O colaborare într-un concert este mai importantă și mai stimulativă pentru un concurent. Acest premiu este acordat de directorul artistic al Filarmonicii "George Enescu", de maestrul Prunner. Mai avem premii oferite de muzicieni. De exemplu, prietenul nostru, inimosul bas Theodore Coresi din Viena va oferi un premiu care va consta într-un masterclass de 7 zile, realizat online bineînțeles în această perioadă. Și mai așteptăm âncă alte premii din partea membrilor juriului, dar care vor fi gândite pe parcursul jurizării și anunțate, bineînțeles, în gala din 29 noiembrie.


În calitate de membru al juriului, cum apreciați o competiție 100% online? Este mai dificilă o astfel de jurizare?

Nu, nu cred că e mai dificilă. Eu mă încadrez în categoria de artiști care consideră că nu e un capăt de lume perioada prin care trecem și cred că trebuie să ne adaptăm și cred că trebuie să facem ceva, să nu plângem prea mult, ci să facem lucruri. Nu consider că e mult mai greu. Bineînțeles, așa cum ne referim la spectacolele live, și într-un concurs desfășurat online lipsesc aceleași lucruri ca și în spectacolele live - emoția și interacțiunea directă între scenă și sală.


Interviu ralizat de Lucian Haralambie