Interviuri Înapoi

AUDIO. Violoncelistul Marin Cazacu, managerul Filarmonicii "George Enescu, Invitatul Săptămânii la Perpetuum mobile, în dialog cu Gabriel Marica

Publicat: miercuri, 19 Iunie 2024 , ora 14.18


Invitatul meu din această seară este violoncelistul Marin Cazacu, managerul Filarmonicii "George Enescu". Bine ați revenit în studioul nostru, maestre!

Bună seara! Mulțumesc pentru invitație și mă bucur că am revenit tot într-o lună iunie ca și anul trecut, vorbind probabil despre aceleași condimente ale stagiunii trecute și ale celei viitoare.

Sigur că da! Tocmai asta voiam să subliniez, că ne-am văzut în iunie anul trecut să vorbim despre reperele stagiunii 2023-2024. Și vreau să vă întreb acum, că ne apropiem de finalul stagiunii, dacă sunteți mulțumit de această stagiune.

Da, a fost o stagiune care cred că a adus bucurie atât muzicienilor din orchestră, cât și publicului nostru care este atât de fidel. Noi avem un număr mare de abonați și iubitori de muzică ce vin deja la Ateneul Român atât în concertele simfonice de joi și vineri, care sunt concerte în abonament, dar și la concertele camerale, educative pe care noi le promovăm și le propunem publicului.

Iată, ne dorim o apropiere cu toate generațiile de spectatori, de public ce iubește muzica! Că e muzică clasică și chiar și alte genuri muzicale, noi le prezentăm la Ateneul Român.

Vorbim de finalul de stagiune. Acesta are loc mâine - un concert condus de Leo Hussain, cel care este dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii "George Enescu". Ne puteți spune câte ceva despre acest eveniment?

Este un concert cu totul special pentru că vom prezenta două lucrări în primă audiție românească. Pe lângă o lucrare celebră foarte cunoscută, Suita "Cavalerul rozelor" de Richard Strauss, care a fost prezentată de multe ori și în stagiunea filarmonicii, dar și în cadrul Festivalului Enescu, iată că închiderea stagiune aduce alături de această lucrare o lucrare a unui foarte tânăr compozitor român, câștigător al Premiului I la Concursul Enescu, Alexandru Murariu, compozitor din Cluj, care la comanda instituției noastre a creat această lucrare care va fi prezentată în primă audiție absolută mâine la Ateneul Român.

Iar în partea a doua a programului, publicul va asculta pentru prima dată sextetul și scena finală din opera "Capriccio" de Richard Strauss. Se știe foarte bine că operele lui Richard Strauss nu sunt prea prezente în cadrul stagiunilor Operei Naționale sau ale altor opere din România. Sunt lucrări complexe, complicate, e nevoie de anumite voci pe care România poate nu le are deocamdată. Dar, iată, noi avem o soprană extraordinară, Sally Matthews din Marea Britanie, care este specialistă a acestei opere. Eu cred că publicul va descoperi una dintre cele mai frumoase pagini scrise de Richard Strauss - "Capriccio" de Richard Strauss, într-o interpretare de excepție a sopranei Sally Matthews, Filarmonica "George Enescu" și dirijorul Leo Hussain.

Nu pot să nu remarc faptul că ați comandat o lucrare unui tânăr compozitor, și anume Alexandru Murariu. Este o primă audiție absolută, cum spuneați. Acum câteva săptămâni, am stat de vorbă cu Sebastian Androne Nakanishi care, anul trecut, a compus, tot la comanda dumneavoastră și a Filarmonicii "George Enescu", o lucrare. Este o direcție de activitate a Filarmonicii "George Enescu" aceea de a comanda și de a promova muzica tinerilor compozitori?

Eu sunt de doi ani directorul general al Filarmonicii "George Enescu" și la fiecare stagiune am avut doi tineri compozitori pe care i-am propus publicului din București, cărora le-am comandat lucrări. Îi amintesc pe Andrei Petrache, Sebastian Androne, Ștefan Stoianovici și, iată, al patrulea, Alexandru Murariu. Mai urmează și alții în stagiunile viitoare.

Este, într-adevăr, o direcție a noastră pe care ne-am propus-o, să sprijinim tinerii compozitori și în mod special pe cei care au demonstrat până la această dată că au aceste calități extraordinare și pot reprezenta viitorul muzicii românești.

Mâine se va închide stagiunea 2023-2024 a filarmonicii și începe Athenaeum Summer Festival - un festival pe care dumneavoastră l-ați inițiat, nu-i așa?

Da. Este un festival pe care mi l-am dorit foarte, foarte mult. Cunosc atât de bine și clădirea Ateneului Român și Filarmonica "George Enescu" pentru că mi-am petrecut 90% din viață în această clădire și-n această instituție și mi-am dorit foarte mult ca aceste două branduri ale României - Filarmonica "George Enescu", care anul acesta împlinește 156 de ani de existență și Ateneul Român, care anul acesta împlinește 136 de ani - să fie recunoscute ca fiind asociate împreună la tot ceea ce se întâmplă miraculos și extraordinar în incinta acestei clădiri. Muzica clasică e la ea acasă prin filarmonică, prin artiștii pe care aceasta îi propune, prin stagiunea pe care o prezentăm publicului din toate categoriile de vârstă. Și Athenaeum Summer Festival exact acest lucru îl prezintă publicului - cele două branduri, o imagine complexă a partidelor muzicale... avem muzică pentru toți, clasică, de jazz, de film, muzică barocă. Trecem prin toate genurile. Aș putea să vă descriu pe scurt, ca să fie cât mai atractiv pentru cei care vor să vină la Ateneul Român, pentru că nu vor regreta. Este o vară fierbinte! Avem lângă Ateneul Român Piața "George Enescu", care este plină de spectatori care așteaptă cu emoție meciurile echipei naționale de fotbal a României, dar să știți că victoria fotbalului este și victoria muzicii la Ateneul Român. Și chiar Athenaeum Summer Festival, după concertul de deschidere de joi, 20 iunie, pe data de 22, sâmbătă, când nu este meci în Piața "George Enescu", la Filarmonica "George Enescu", chiar pe treptele Ateneului va avea loc un concert "Vivaldi forever", un concert foarte interesant cu Anotimpurile de Vivaldi - solist, Valentin Șerban, câștigătorul Premiului I la Concursul Internațional "George Enescu", alături de un sextet din cadrul filarmonicii. Vor prezenta aceste celebre Anotimpuri pentru un public ce va veni să se desfete cu muzica clasică în aer liber.

Iar a doua zi, orchestra de suflători a filarmonicii, Athenaeum Wind Orchestra, o orchestră complexă de peste 45 de muzicieni, dirijată de maestrul Adrian Petrescu, vor prezenta lucrări spectaculoase din muzica de film și muzica de divertisment. Prezentată la aceste instrumente de suflat, cu siguranță, va captiva pe toți cei care se vor afla în acea piață!

Continuăm luni, 24 iunie, cu două capodopere. Una, pentru orchestră de coarde, recunoscută ca fiind una dintre cele mai frumoase pagini scrise vreodată - Suita Carmen în aranjamentul lui Rodion Scedrin, care a dedicat această lucrare soției sale, Maya Plisetskaya, celebra balerină, într-un aranjament cu totul special - o orchestră uriașă de instrumente de coarde cu instrumente de percuție. Sunt cel puțin șapte muzicieni la percuție; jumătate din scenă va fi acoperită cu aceste instrumente. Iar în partea a doua a programului, o lucrare din nou în primă audiție - la București, de data aceasta. Este vorba de o lucrare a lui Carl Orff, care este cunoscut de publicul românesc prin celebra "Carmina Burana"; de data aceast vom prezenta "Catulli Carmina" - o lucrare pentru cor mare, academic, foarte multe instrumente de percuție și patru piane. O altă lucrare, iată, specială, pe care o prezentăm în cadrul acestui festival.

Festivalul continuă marți, 25 iunie, cu o seară de jazz excepțională, cu trei mari artiști ai lumii. Este vorba de pianistul Lucian Ban, saxofonistul John Surman și violistul Mat Maneri, care vor prezenta la București - ei au călătorit deja în toată lumea și au prezentat acest proiect - Transylvanian Folk Songs, lucrările pe care Bela Bartok le-a cules din satele din Transilvania și pe care acest ansamblu extraordinar cu Lucian Ban la pian îl va prezenta publicului cu nota sa specifică și caracteristică a jazzului de cea mai bună calitate. Este un concert de excepție și cred că iubitorii de jazz și de muzică clasică deopotrivă se vor regăsi ascultând această muzică. În zilele de 26-27 iunie, în concertele obișnuite ale filarmonicii de joi și vineri (de data aceasta, miercuri și joi), Orchestra Filarmonicii "George Enescu" condusă de tânărul dirijor german Felix Mildenberger va prezenta un program foarte plăcut. Deja e vară fierbinte, dar hai să spunem că intrăm în atmosfera de vacanță cu un program foarte lejer, cu piese celebre din creația lui Puccini - să nu uităm, suntem încă în Anul Puccini - părțile simfonice ale lui Puccini, Intermezzo din Manon Lescaut, Intermezzo din Mascagni, lucrări celebre de Leonard Bernstein și West Side Story și Uvertura Candide. Dar nu numai, vom avea și pe partea solistică muzică de film din creația lui John Williams. Valentin Șerban la vioară va interpreta celebra lucrare din filmul "Lista lui Schindler", dar va interpreta apoi și Meditația din opera Thais de Massenet… și dezvălui aproape toate lucrările din program care sunt extrem de atractive. Publicul are nevoie la sfârșit de stagiune să se deconecteze de tot ceea ce a fost mai greu de înțeles uneori. Am avut lucrări mai speciale în cadrul stagiunii, am avut și Mahler, am avut și Bruckner, și Zemlinski, dar iată că la sfârșitul stagiunii le prezentăm ceva după care să plece cu zâmbetul pe buze în vacanță.

Și ultimele două concerte… Vineri, 28 iunie - Bach by Night; să nu uităm, Bach rămâne la ruma urmei compozitorul numărul unu al omenirii. Este compozitorul despre care orice muzician va spune că este cel mai aproape de sufletul său. "Bach by Night" cu Amsamblul Sempre, o formație de muzică barocă cu Rafael Butaru la vioară și tineri din cadrul Filarmonicii "George Enescu" dar nu numai, că sunt instrumentiști din toată țara care vin să cânte la instrumente baroce cu corzi de maț, exact cum se cânta în perioada respectivă… concerte pentru o vioară, pentru două viori și ansamblu, un concert care-i va împlini pe toți cei care iubesc muzica barocă. Iar Bach rămâne numărul UNU!

Iar în ultimul concert, avem bucuria să avem invitată la Ateneu pentru prima dată Orchestra de Stat din Salonic, din Grecia, care va prezenta în prima parte concertul deja atât de iubit de spectatori, Concertul de Ceaikovski pentru vioară și orchestră cu o violonistă senzațională din Bulgaria, Lya Petrova - o violonistă care a câștigat toate premiile internaționale și care face o carieră impresionantă. Iar în partea a doua, din nou o premieră pentru România, Simfonia Christus, o simfonie monumentală; este ca o muzică de film celebră așa cum a scris Vangelis, de exemplu, în filmul Cucerirea Americii. Această simfonie a avut premiera la New York, în 1950, cu celebrul dirijor Mitropolis. Este o lucrare excepțională și merită ascultată pentru că area cea monumentalitate a muzicii de film descriptive și extrem de încărcate de tensiune și de pozitivitate în același timp.

Și iată cum se încheie, pe 29 iunie, Athenaeum Summer Festival, având lucrări pentru fiecare categorie de public. Îi așteptăm, desigur, să ne asculte, cu mare bucurie!

Dar Ateneul nu-și închide porțile în vara asta, pentru că urmează Festivalul Internațional "Vară Magică". Am amintit ceva mai devreme de concertul de deschidere cu cele patru viori ale lui Enescu aduse pe scena Ateneului Român cred că pentru prima dată împreună. Iar pe 10 iulie, dumneavoastră veți fi pe scenă, pentru că nu puteți fi departe de scenă...

Așa este. Nu este pentru prima oară când suntem prezenți cu Ansamblul Violoncellissimo pe scena Ateneului Român. De data aceasta, și în cadrul Festivalului "Vară Magică", un festival de suflet, pentru că ceea ce nu reușesc (să recunoaștem) instituțiile publice de concerte, să ofere vara o activitate continuă, iată, există asociații private care se ocupă de acest lucru în parteneriat cu diferite entități. Și noi suntem încântați să găzduim acest festival "Vară Magică", iar domnul Dorin Ioniță, care se află la a XIII-a ediție, este poate cel mai spectaculos jucător de pe piața privată, care reușește să se mențină, să creeze acest aflux de public în perioada de vară. În fiecare miercuri la Ateneul Român - concerte de mare calitate!

Ați pomenit de cele patru viori ale lui Enescu, ați pomenit de Ansamblul Violoncellissimo, va veni și Alexandru Tomescu, va veni Orchestra de Tineret din Viena, Orchestra de Tineret din Slovenia, Orchestra Română de Tineret, Orchestra Sinfonietta. Și iată cum deja un număr mare de concerte în această stagiune de "Vară Magică" de la Ateneul Român, cu siguranță, dovedește că muzica clasică e iubită chiar și în mijlocul verii.

Dar știu că dumneavoastră veți merge și la Sinaia, nu-i așa?

Sinaia este, la cea de-a XXV-a ediție, un festival pe care l-am inițiat în urmă chiar cu 25 de ani, "Enescu și muzica lumii" - un festival prin care tinerețea iese în prim-plan, în sensul că toate orchestrele de tineret se pregătesc la Sinaia și, la sfârșitul fiecărui stagiu de pregătire, vor susține concerte pentru publicul meloman. Și numai că vor susține concerte de muzică clasică, ei acolo studiază să se oriențeze și către alte genuri muzicale pe care le vor prezenta în diferite formule camerale, de 2, 3, 4, 5, 6, 7, în diferite locații din Sinaia.

Sinaia, de fapt, în perioada 2-23 august, va fi cel mai muzical oraș, pentru că în fiecare zi vor fi concerte la Cazinoul din Sinaia, Parcul "Dimitrie Ghica", Biserica Catolică, la Muzeul Sinaia, în fața Primăriei din Sinaia, în Parcul "Știrbei", la Casa Memorială "George Enescu" din cartierul Cumpătu din Sinaia... Enescu merita să aibă acest festival la el acasă, pentru că despre asta este vorba. Festivalul a fost construit în jurul datei de 19 august, ziua de naștere a lui George Enescu. În acea zi, chiar pe 19 august, va avea loc un concert la casa lui George Enescu din Sinaia și se numește "Enescu la el acasă", în care tineri vor cânta din creația lui George Enescu.


Pentru că ați amintit de George Enescu, știm foarte bine că în toamnă, dar cu începere pe 31 august, se deschide Concursul Internațional "George Enescu". Pe 31 august va fi un concert de gală în care pe scena Ateneului Român va fi și orchestra noastră, Orchestra Națională Radio. Acest concurs internațional, în această ediție 2024, revine la formatul acela tradițional, nu-i așa?

Slavă Domnului! În sensul că s-a făcut deja preselecția pentru cei care s-au înscris la acest concurs. Un număr uriaș de participanți! Mărturisesc că am fost în juriul care a făcut preselecția la secția violoncel. Am avut 213 candidați dintre care numai 49 au trecut mai departe și pe care-i vom auzi live la București. Nu era posibil de altfel să asculți într-un concurs mai mult de 50 de candidați, pentru că programele totuși au o anumită lungime și merită să-i asculți în toate ipostazele repertoriale pe toți acești tineri.

Într-adevăr, Concursul Internațional "George Enescu" a ajuns deja la maturitate. Am avut 213 candidți la violoncel, peste 190 la vioară, peste 150 la pian. Fiecare secție a selectat maxim 50 de candidați și publicul se va delecta din plin ascultând aceste 50 de variante ale diferitelor lucrări, pentru că sunt lucrări impuse. George Enescu este obligatoriu la toate secțiile - o lucrare consistenă a lui George Enescu, o sonată de vioară, de violoncel sau pentru pian.

Este un concurs care merită să fie urmărit de marii artiști ai lumii, pentru că acum, așa cum am văzut eu, candidații care s-au prezentat de pe tot globul... niciodată nu am avut un asemenea aflux de muzicieni din Statele Unite, din Asia, din Australia, Noua Zeelandă, din Europa bineînțeles. Pare că, într-adevăr, distanța între Statele Unite ale Americii și România sau România și Noua Zeelandă, de fapt, e foarte mică. Dar acești tineri sunt doritori să vină aici, să-i "cânte" lui George Enescu. Acest muzician a cântat pentru ei și, iată, acum ei se întorc să-i cânte lui George Enescu.

Să spunem că semifinalele și finalele vor avea loc la Ateneul Român, dar primele faze ale competiției vor avea loc la Universitatea Națională de Muzică din București. După ce se termină Concursul Enescu, vine stagiunea 2024-2025. Ne puteți oferi câteva repere?

Din nou ne întoarcem cu un an în urmă, când am dezvăluit câteva repere ale stagiunii care acum tocmai se termină. În stagiunea următoare publicul va avea surprize atât de frumoase și de plăcute încât probabil că mai multe persoane vor dori să-și cumpere cât mai repede abonamente la ateneul Român. Vom avea mari artiști. Pot să spun că cei mai mulți sunt artiști pe care-i regăsim pe cele mai importante scene de concert din Europa și din lume... personalități care dirijează la Berlin, la Viena, la Paris, iată că vin și la București. Este vorba atât de dirijori de marcă extraordinari, internaționali - Vasily Petrenko, Leonard Slatkin, Lawrence Foster, ca să numesc doar câțiva, dar mai sunt Mikhail Pletnev, Cristian Măcelaru, Christian Badea, Gabriel Bebeșelea, Leo Hussain. Vor veni artiști extraordinari cum sunt Renaud Capucon (va veni și Gautier Capucon mai târziu, după ce-și termină contractul cu Festivalul Enescu, unde va fi prezent anul viitor), Elisabeth Leonskaja va fi prezentă din nou și va crea o mare bucurie publicului românesc.

Maestre, concluzia ar fi că Ateneul Român nu-și închide porțile peste vară. Ba din contră, are mai multe atracții pentru cei care-și doresc să asculte muzică bună pentru toate vârstele și pentru toate gusturile, într-o atmosferă estivală.

Vă doresc mult succes dumneavoastră și colegilor dumneavoastră, dar și dumneavoastră pe scenă alături de Ansamblul Violoncellissimo! Sper să ne revedem curând să vorbim despre ce lucruri minunate ați făcut acolo, la Ateneul Român.

Interviu realizat de Gabriel Marica