Cronici Înapoi
AUDIO. Reportaj de la lansarea volumului "George Enescu - Creația pentru pian de tinerețe (1896-1907)"
Vineri, 1 noiembrie 2024, Editura "Grafoart" a organizat o lansare de partituri la Sala "Constantin Silvestri" a Universității Naționale de Muzică din București, dedicată creației enesciene timpurii pentru pian. Prezentă la eveniment a fost și colega noastră, Ioana Țintea, care ne oferă mai multe detalii într-un reportaj.
"George Enescu - Creația pentru pian de tinerețe (1896-1907)"este titlul volumului de partituri lansat vineri, 1 noiembrie, în cadrul unui colocviu organizat de Editura "Grafoart", în ambianța Sălii "Constantin Silvestri" a Universității Naționale de Muzică din București. Ediția este îngrijită și prefațată de pianista Raluca Știrbăț, care, prin această colecție, a reușit să sublinieze atât caracterul și stilul artei enesciene, cât și contextul istoric și biografic în care au fost create lucrările fără număr de opus ale marelui compozitor român.
Volumul a fost prezentat în cadrul unui colocviu editorial moderat de prof. univ. dr. Viniciu Moroianu, care a evidențiat în prezentarea sa importanța acestui "eveniment istoric", așa cum l-a numit muzicianul.
Pentru început, Raluca Știrbăt a oferit celor prezenți aspecte inedite ale întregului proces laborios, strâns legat de proiectul său neîntrerupt de peste 10 ani: interpretarea tuturor lucrărilor dedicate pianului aparținând lui George Enescu.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu a continuat discuția și a punctat valoarea acestei antologii pentru lumea muzicologică românească și internațională.
Prof. univ. dr. Valentina Sandu-Dediu: "M-am gândit în ce fel s-a poziționat muzicologia românească față de Enescu și sunt mai multe filoane. Unul este cel al tuturor muzicologilor care au îndrăznit la un moment dat să spună sau să scrie ceva despre Enescu, să participe la un simpozion Enescu fără să fie neapărat intrați în acest laborator. Și, sigur, pe urmă mai sunt cei care au contribuit la vestita monografie, mulți dintre - ei compozitori. Muzicologia niciodată n-a fost apanajul muzicologilor, strict. Și, pe urmă, ajungând la Pascal Bentoiu inevitabil, și la capodoperele enesciene cu care eu am crescut și am fost educată și cu care, în continuare, mă educ. Și iată că interpretul care face un asemenea travaliu mie mi se pare esențial."
În continuare, prof. univ. dr. Olguța Lupu a vorbit despre însemnătatea deosebită a acestei restituiri a creației enesciene de tinerețe pentru pian, acum disponibilă într-o formă editorială de înaltă calitate.
C.d.a. dr. Vlad Văidean a continuat discuția, subliniind perfecționismul pe care George Enescu îl atingea în notația creațiilor sale, menționând că noua apariție editorială respectă același standard înalt pe care compozitorul îl impunea.
Cadru didactic asociat dr. Vlad Văidean: "Eu afirm că putem fi cu toții bucuroși că minuțioasa muncă de editare realizată de Raluca Știrbăț prilejuiește în sfârșit o primă ridicare cu adevărat la înălțimea standardelor acestora grafologice enesciene. Dimensiunile precise ale semnelor de pedalizare, indicațiilor agogice, pe scurt, conformitatea cu sfințenie la toate datele manuscrisului enescian fac din această partitură nu doar un instrument de lucru exemplar, ci și un model care sper că va fi replicat pe viitor, de preferat în cadrul unui demers de editare integrală, unitară, a întregii creații enesciene."
Colocviul editorial s-a încheiat cu un recital oferit de pianistul Daniel-Sebastian Cazan, care a interpretat Sarabanda și Pavana din Suita nr. 2 op. 10 în Re major pentru pian de George Enescu.
Volumul "George Enescu - Creația pentru pian de tinerețe (1896-1907)" completează ediția publicată în 2016, dedicată lucrărilor enesciene de maturitate, astfel încât integrala creației enesciene pentru pian este acum accesibilă tuturor pianiștilor și muzicologilor români și străini.
La finalul evenimentului de vineri, 1 noiembrie, am adunat opinii de la cei prezenți:
Prof. univ. dr. Viniciu Moroianu: "Am fost martorii unui mare eveniment editorial astăzi. Lansarea celui de-al doilea volum din opera completă pentru pian a lui George Enescu, tipărită la standardele cele mai înalte europene, cu acribia și cu știința de muzicolog și de interpret a Ralucăi Știrbăț. Cu siguranță, această ediție va avea un foarte mare impact în lumea muzicală românească și internațională. De noi depinde în foarte mare măsură să promovăm această strădanie."
Pianistul Daniel-Sebastian Cazan: "E un eveniment foarte important, cum a zis și domnul profesor Viniciu Moroianu, istoric. M-aș bucura ca din ce în ce mai mulți să aprofundeze muzica lui Enescu."
Directorul Editurii Grafoart, Matei Bănică: "E un volum la care am început lucrul de acum zece ani, când am reușit editarea primului volum. El face parte dintr-un demers al nostru editorial de a republica foarte mulți compozitori români și de a încerca să facem volume integrale ale muzicilor respectivilor compozitori. Realizarea de astăzi e cu atât mai importantă cu cât, după cum ați văzut în prezentare, densitatea unei partituri de Enescu nu se compară cu nimic altceva și provocările grafice sunt mai mari decât la alți compozitori. De aceea, și întinderea temporală foarte mare. Am beneficiat și de susținerea doamnei ministru a Culturii, am reușit să finalizăm acest volum bibliofil. Acest volum nu se va regăsi momentan în librării. El va apărea doar în biblioteci și, ulterior, va fi spart în volume mai mici, volumele componente de fapt, pentru a putea fi utilizat de pianiști."
Prof. univ. dr. Olguța Lupu: "Este o apariție editorială extraordinară pentru că este pentru prima dată când muzicienii din toată lumea au prilejul să facă această cunoștință și să lucreze, să aprofundeze creația pentru pian a lui Enescu, într-o ediție critică remarcabilă. Doamna Raluca Știrbăț a făcut această performanță dintr-o dublă ipostază - prodigioasă pianistă, care are la activ integrala creației de Enescu, și, de asemenea, un remarcabil muzicolog, cu toate că n-am absolvit muzicologia. Un muzicolog, aș zice, autodidact, pentru că a parcurs tot ce se putea parcurge despre muzica lui Enescu, a aprofundat-o și a ajuns la un nivel de cunoaștere extraordinar, a reușit să restituie muzicienilor din întreaga lume această ediție critică a creației enesciene; pentru că acum a fost editat al doilea volum, dar în 2016 a fost editat primul volum, cu lucrări de maturitate. Creația lui pentru pian este accesibilă acum oricui și nu oricum, ci la un înalt nivel profesional, pentru că dânsa, cunoscând atât de aprofundat creația enesciană, a putut în perfectă cunoștință de cauză să ia anumite decizii editoriale. Cu toții îi suntem foarte recunoscători și e un eveniment absolut remarcabil!"
Pianista Raluca Știrbăț: "Enescu face parte cumva constant din viața mea de ceva ani buni de zile. Visul meu mai vechi a fost realizarea integralei enesciene în concert și pe disc, care a fot urmat și de o consecință absolut firească și normală a realizării acestor partituri, pentru că am observat printre altele că unele partituri nu au avut parte de o editare, altele - de o editare mai mult sau mai puțin vitregită și cum ami multe sau mai puține erori... În orice caz, o nouă ediție critică, revizuită, îngrijită și prefațată și... bibilită în cele mai mici detalii... era ceva ce creația pentru pian a lui Enescu merita din plin. Mă bucur că lucrul ăsta s-a întâmplat. Îi mulțumesc aici domnului Matei Bănică de la Editura Grafoart și, foarte mult, Iulianei Gheorghe, cu care am lucrat împreună. Ea a fost zețarul digital; ne-am petrecut multe zile și nopți direct și indirect împreună. Doresc, în același timp, să mulțumesc și Ministerului Culturii, în special doamnei ministru Raluca Turcan, care a răspuns cu mare promptitudine atunci când am venit cu această propunere și a făcut, iată, posibilă finalizarea acestui proiect. Spun finalizarea, pentru că acest al doilea volum, creația de tinerețe și cea mijlocie (pentru că vorbim de Enescu până în 1907, deci, până la 26 de ani), vine să întregească primul volum publicat tot la Grafoart, în 2016, cu lucrările de maturitate (și acolo avem lucrări inedite). Într-un cuvânt, la ora actuală, toți pianiștii din lumea întreagă au la dispoziție creația enesciană solo. M-a preocupat foarte mult ca partiturile să aibă un aspect cât mai limpede, cât mai clar, care să vină să ajute pianistul, să ajute muzicianul, pentru că și așa scriitura enesciană este uneori foarte încărcată și chiar și în piesele de tinerețe. Deci, un aspect limpede, clar și transparent al scriiturii ajută enorm. Deci, nu mai au nici un motiv să se sperie de Enescu. Să se apropie de el cu mult încredere, dar, evident, cu mult respect, pentru că muzica lui Enescu cere foarte multă răbdare, foarte multă dragoste și perseverență."