Cronici Înapoi

AUDIO. Reportaj de la conferința de presă prilejuită de deschiderea celei de a XIX-a ediții a Concursului Internațional "George Enescu"

Publicat: luni, 2 Septembrie 2024 , ora 10.53
În pragul unui nou început de septembrie, capitala României devine din nou punctul central al muzicii clasice internaționale, odată cu deschiderea celei de a XIX-a ediții a Concursului Internațional "George Enescu". Evenimentul a fost marcat vineri, 30 august 2024, de o conferință de presă unde organizatorii și partenerii au prezentat detaliile esențiale ale competiției din acest an. Deschiderea a fost făcută de Cristina Uruc, managerul ARTEXIM, instituția organizatoare a evenimentului, care a oferit o privire de ansamblu asupra desfășurării acestei ediții.


Cristina Uruc, managerul ARTEXIM
: Ne bucurăm că această ediție a înregistrat un număr record de înscrieri, 667 de muzicieni cu vârste cuprinse între 13-35 de ani din peste 57 de țări. Din aceștia au fost selectați pentru a veni la București în jur de 160 de muzicieni. Acest număr reprezintă o creștere de șase ori față de ediția din 2022 și cu aproape 60% mai mare decât în ediția din 2018, care a înregistrat un număr de 400 de muzicieni. Având un bazin atât de larg de selecție, cu siguranță juriul a avut o misiune extrem de dificilă, dar calitatea artistică a concursului este cu siguranță asigurată. Invităm publicul să se alăture încă de la primele etape, tinerilor muzicieni în concurs pentru a-i susține în evoluția lor către finalul competiției. Programul complet îl puteți găsi pe site-ul concurs.festivalenescu.ro După o reinventare de succes a revistei festivalului Enescu, realizată în 2023 ca proiect derulat sub desfășurarea muzicologului prof.univ.dr. Valentina Sandu-Dediu ca redactor-șef, ne-am propus extinderea proiectului în premieră către un an de concurs. Este un proiect care capătă în sine valențele unui festival prin anvergura și numărul mare de evenimente desfășurate sub egida sa. Cele patru numere, pentru că vor fi patru numere de revistă vor reflecta secțiunile de concurs, noutățile ediei, oportunitățile oferite concurenților, publicului, dar și parteneriatele artistice de tradiție și istoria valoroasă a acestui eveniment cultural de prim rang desfășurat în România.


În continuare, Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului și Concursului Internațional "George Enescu", a detaliat direcția artistică a acestei ediții și a evidențiat noutățile aduse în programul competiției.

Dirijorul Cristian Măcelaru: În tot parcursul promovării concursului am pus accentul pe ideea faptului că de fapt, călătoria către un premiu este lucrul cel mai important la un concurs, nu acel premiu în sine. Este important ca toți cei care participă la concurs să aibă înțelegerea și mulțumirea că au câștigat deja prin faptul că au participat la concurs. Din același motiv am adus un accent foarte important pe ideea de a aprofunda cu toții cunoștințele în muzică și uitându-mă la toate laturile compozitorului, dirijorului, pedagogului, violonistului George Enescu, am vrut neapărat să găsesc și această latură a dirijatului. Atunci am optat în loc de un concurs de dirijat să facem un masterclass de dirijat în care să invităm toți tinerii care își doresc să învețe dirijatul, să își aprofundeze cunoștințele spre dirijat și muzică și să participe, iar apoi, trei dintre participanții care vor fi la masterclass vor fi aleși să interpreteze împreună cu mine un concert la sfârșitul săptămânii de masterclass. Avem un parteneriat cu trei orchestre din București, Filarmonica George Enescu, care va interpreta împreună finalele la două categorii, apoi Orchestra Națională Radio, care va interpreta celelalte două, finala și concertul de deschidere, iar pentru săptămâna de masterclass este Orchestra Română de Tineret. Tot accentul acestei săptămâni se pune pe tineri. Alt lucru nou pe care l-am introdus în concurs anul acesta sunt cele trei compoziții impuse în fiecare din categoriile la instrumente. Avem foști câștigători ai concursului Enescu, care au scris compoziții dedicate fiecărei secțiuni, Diana Rotaru la pian, Vlad Maistorovici la vioară și Sebastian Androne-Nakanishi la violoncel.


Carla Tompea, director al direcției TV din cadrul Societății Române de Televiziune, co-producător al evenimentului, a subliniat importanța mediatizării și a transmisiunilor live, care vor oferi publicului larg posibilitatea de a se bucura de magia concursului.

Carla Tompea, director al direcției TV din cadrul Societății Române de Televiziune: Televiziunea Română nu poate să nu preia acest mesaj și acest îndemn către generozitate. O facem cu mijloacele noastre de expresie. Pentru că toată lumea s-a referit la noutățile ediției din acest an trebuie să spun că în sală sunt colegii mei Valentina Băințan și Marius Constantinescu, cei care vă vor introduce în universul Enescu, în universul talentului, emoției, aplauzelor și de ce nu, în universul pe care tinerii aceștia îl explorează în căutarea validării carierei și a desăvârșirii pe scenă. Ai mei colegi nu sunt decât doi dintr-o echipă foarte numeroasă, care în acest an va încerca să deschidă sub semnul generozității enesciene, Concursul Internațional "George Enescu", nu doar către publicul clasic. Televiziunea Română trebuie să atragă spre muzică, spre valori, spre artă, de ce nu, categorii cât mai largi de public și ne referim aici la mediul online. Vă invit nu în ultimul rând să încercăm și în acest an, așa cum spunem noi la TVR Cultural, să știm să fim și anume, să fim generoși precum Enescu.


La rândul său, Cristina Comandașu, manager al Radio România Muzical și reprezentant al Societății Române de Radiodifuziune, a evidențiat rolul esențial al radioului public în promovarea concursului. Ea a menționat relația de lungă durată dintre Concursul și Festivalul Internațional "George Enescu" și Radio România, care datează din 1958, o tradiție ce va continua și în această ediție.

Cristina Comandașu, manager al Radio România Muzical: Radio România Muzical este parte a Uniunii Europene de Radio - EBU. Mai mult decât atât este selector al stagiunilor Euroradio, stagiunea de vară, care reunește marile festivaluri de vară, Salzburg, BBC Proms etc., de asemenea, fiecare post de radio are posibilitatea de a propune evenimente din țara din care provine. Anul acesta două sunt evenimentele incluse în stagiunea de vară EBU cu suportul Radio România Muzical. Este vorba despre concertul de deschidere și recitalul din 13 septembrie susținut de Liviu Prunaru și Valentin Șerban. Ce mai facem noi la nivel EBU am să vă spun că pentru concursul din anul 2022, nouă concerte au generat peste 100 de difuzări la posturile internaționale de muzică clasică din întreaga lume, nu doar din Europa. Concursul Internațional "George Enescu" a putut fi ascultat și în Japonia, Coreea de Sud sau Brazilia, de exemplu, tot cu suportul Radio România. Mai facem ceva începând de anul trecut, la care și noi și ARTEXIM ținem foarte mult, o colaborare Radio România Muzical și ARTEXIM în cadrul proiectului "Moștenitorii României Muzicale", pe care postul public l-a pornit în anul 2018 cu suport privat. Anul trecut ne-am concentrat asupra câștigătorilor concursului Enescu și am organizat recitaluri cu Valentin Șerban la Sala Radio, cu George Todică, cel care a câștigat premiul al doilea la concursul precedent la Ateneul Român cu suportul filarmonicii bucureștene și cu Maria Marica ,aici de față, în noiembrie la Ateneul Român, tot cu suportul filarmonicii bucureștene.


Un moment special al conferinței a fost prezența câștigătorilor ediției anterioare a Concursului Internațional "George Enescu" - violonista Maria Marica, pianista Alexandra Segal și violoncelistul Benjamin Kruithof. Cei trei muzicieni au vorbit despre impactul pe care l-a avut câștigarea competiției asupra evoluțiilor
lor artistice.

Pianista Alexandra Segal: "Sunt foarte fericită că sunt aici. Au trecut doi ani intenși de la competiție, în care am avut parte de multe oportunități noi, am cântat cu orchestre diferite și am performat în săli minunate. Sunt profund recunoscătoare pentru toate acestea și mă bucur enorm că m-am întors. Încă de când am zărit Ateneul de pe geamul mașinii, în drum spre hotel, am simțit că sunt acasă și am început să trăiesc din nou această bucurie".


Violonista Maria Marica
: Pentru mine, câștigarea concursului Enescu a fost un moment al maturizării. Cred că am fost privită altfel după ce am trecut această piatră de încercare și cred m-a obligat să mă iau în serios ca muzician și ca artist. Am crescut foarte mult în acești ultimi doi ani. Am avut ocazia să colaborez cu muzicieni extraordinari.


Violoncelistul Benjamin Kruithof
: "Pentru mine, această competiție a reprezentat un obiectiv uriaș. Așa cum a spus maestrul Măcelaru, pregătirea este extrem de valoroasă. Nu doar că devenim violonceliști sau muzicieni mai buni, dar învățăm și foarte multe despre noi înșine".


Dirijoarea Delyana Lazarova, care se va afla în fruntea Orchestrei Radio în
concertul de deschidere al concursului, a împărtășit emoția de a face parte din acest eveniment, subliniind că orchestra va aduce pe scenă o interpretare de excepție, în spiritul valorilor promovate de George Enescu.

Dirijoarea Delyana Lazarova: "Suntem cu toții extrem de entuziasmați pentru concertul de deschidere, deoarece programul include trei piese fantastice, fiecare oferind o lume muzicală distinctă. Vom începe cu minunata Simfonie nr. 1, "Consolations", de Shin Kim. Trebuie să spun că din primul moment în care am deschis partitura primită prin poștă, am descoperit un univers muzical complet nou, o muzică plină de emoție. Continuăm cu Triplul concert pentru vioară, violoncel, pian și orchestră de Paul Constantinescu. Pentru mine, această lucrare a fost ca un diamant ascuns, care merită cu adevărat să fie adus la lumină. În încheiere vom interpreta "Poema Română" de George Enescu. Am ascultat pentru prima dată această lucrare acum câțiva ani și, încă de atunci, am visat să o pot dirija. Și acest vis mi s-a îndeplinit aici, cu Orchestra Națională Radio. Este o lucrare extraordinară, care evidențiază genialitatea lui Enescu, chiar dacă el avea doar 16 ani când a compus această partitură".


Așadar, cu un calendar plin de evenimente și cu tineri muzicieni talentați din întreaga lume, pregătiți să își demonstreze măiestria, Bucureștiul devine, începând de sâmbătă, 31 august,
epicentrul muzicii clasice.


Foto: Alex Damian


Reportaj realizat de Ioana Țintea