Cronici Înapoi

AUDIO. Pianista Martha Argerich și dirijorul Zubin Mehta, pe scena Sălii Palatului

Publicat: marți, 1 Octombrie 2024 , ora 16.27
Ieri seară, Sala Palatului din Capitală a găzduit al doilea concert extraordinar susținut de Orchestra Filarmonică din Israel, condusă de directorul muzical de onoare al ansamblului, Zubin Mehta, sub semnul a 145 de ani de la acordarea cetățeniei române a primului evreu, respectiv lui Mauriciu Brociner, care a devenit totodată și primul ofițer evreu din armata română. Evenimentul, organizat de Federația Comunităților Evreiești din România și desfășurat sub patronajul Guvernului României, a avut-o în prim-plan pe binecunoscuta pianistă argentiniană Martha Argerich.

În deschiderea evenimentului, Silviu Vexler, președintele Federației Comunităților Evreiești, a subliniat încărcătura emoțională profundă a momentului, amintind un eveniment tragic derulat în urmă cu 85 de ani. Atunci, reprezentanții Mișcării Legionare au întrerupt un concert și i-au scos din sală pe muzicienii evrei din orchestră, împușcându-i în plină stradă, chiar în fața clădirii unde ne aflam cu toții ieri seară. În semn de omagiu, Silviu Vexler a anunțat că Orchestra Filarmonică din Israel, dirijorul Zubin Mehta și pianista Martha Argerich vor relua programul care fusese întrerupt în urmă cu 85 de ani.

Prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, prezent la eveniment, a subliniat în cadrul discursului său importanța colaborării dintre România și Israel, iar prim-ministrul Israelului, Benjamin Netanyahu, și președintele Isaac Herzog au transmis mesaje video prin care și-au exprimat recunoștința pentru sprijinul acordat de România în aceste momente dificile pentru Israel. După discursuri, seara a început cu intonarea imnurilor naționale ale României și Israelului. Orchestra a interpretat stând în picioare, iar publicul s-a ridicat și el în semn de respect, transformând momentul într-unul special și emoționant.

Martha Argerich ne-a relevat noi înțelesuri și planuri sonore ale Concertului nr. 1 în Do major pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven, demonstrând că arta nu are vârstă, atâta timp cât este trăită cu toată ființa. Paleta diversă de nuanțe pe care Martha Argerich a subliniat-o în acest opus a făcut ca momentele de pianississimo să ajungă până la ultimele rânduri, în ciuda binecunoscutelor probleme acustice ale Sălii Palatului. La cererea publicului, solista a oferit ca bis piesa "Traumes Wirren" din colecția Fantasiestücke op. 12 de Robert Schumann.

În pauza concertului, am cules câteva impresii ale celor prezenți:

Marin Cazacu, managerul Filarmonicii "George Enescu" din București: Un concert de neuitat, o orchestră senzațională, un maestru legendar. Numai când îl privești și cum își trăiește muzica pe care o creează, te impresionează. Orchestra are un nivel atât de ridicat, chiar și în această sală cu o acustică modestă, a sunat în așa fel, încât pe noi ne-au trecut pur și simplu fiori de emoție. Extraordinar. Martha Argerich, cu un Beethoven delicat, rafinat, un concert de neuitat, pur și simplu.

Petruț Constantinescu, directorul Filarmonicii "Ion Dumitrescu" din Râmnicu Vâlcea: Cred că în această seară s-a scris o pagină de istorie culturală, de istorie muzicală autentică și să dea Dumnezeu să mai putem trăi asemenea momente. Nu cred că cineva și-ar putea permite să facă o critică altfel decât pozitivă unei asemenea interpretări, într-o sală, trebuie să recunoaștem cu o acustică modestă și iată ce sunete a reușit să scoată această mare maestră internațională.

Liliana Misăilă, sociolog: Splendid. Absolut emoționant. Sunt foarte fericită că am fost aici, realmente. Este o bucurie și sunt fericită că încă am putut să fac asta.

Florin Estefan, manager general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca: A fost extraordinar. Sunetul orchestrei, omogenitatea maestrului Mehta, care pentru mine a fost un idol ani la rând și emoția de a-l vedea în carne și oase a fost extraordinar. La vârstele pe care le au oamenii aceștia este senzațional ce au reușit să facă. Un alt lucru care m-a uimit, capacitatea organizatorilor de a umple acest mastodont de sală.

După pauză, Zubin Mehta, aflat la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Israel și-a etalat din nou forța și capacitatea de a transmite variatele planuri sonore ale Simfoniei a IV-a în mi bemol major de Anton Bruckner, cu o vitalitate în gesturi ce sfida vârsta sa înaintată.

La finalul concertului de la Sala Palatului am consemnat alte opinii de la cei prezenți:

Alina Buzdugan, artist liric: Foarte frumos, mi-a trezit amintiri plăcute de când am colaborat cu maestrul Mehta în festivalul Enescu, Vox Maris, alături de corul filarmonicii.

Florin Ionescu, consultant în turism: Este o seară absolut fantastică. Martha Argerich este o mână de fier într-o mânuță de catifea, iar maestrul Zubin Mehta întotdeauna ne-a răsfățat. Suntem niște privilegiați, poate nu ne dăm seama cât de privilegiați suntem. Anul trecut când l-am văzut pe maestrul Mehta eram extrem de emoționat și oarecum întristat pentru că este destul de ajuns la vârsta senectuții și iată că încă un an și încă un an se întoarce și ne binecuvântează cu prezența lui.

Mihaela Bogdan, artist: Absolut minunat. Totul a fost superb. Speech-urile au fost foarte bune și muzica, evident, concertul de pian, totul a fost minunat.

Am remarcat prezența numeroasă a tinerilor în rândul publicului de la Sala Palatului, care au rămas până la finalul concertului, în ciuda orei târzii. Iată câteva dintre opiniile lor:

- A fost frumos. Mi-a plăcut foarte mult concertul, mai ales prima parte, dar și a doua parte chiar dacă nu a mai fost pianista.

- A fost foarte frumos. Mi s-a părut extraordinar de frumoasă și simfonia. A fost destul de lungă, dar au avut și niște pasaje care chiar m-au impresionat, de asemenea și concertul și pianista. A fost excepțional.

- Mi s-a părut un concert frumos, fantastic. Unele părți au fost mai impresionante decât altele. Din punct de vedere al mai multor secvențe mi s-a părut emoționant.

- A doua parte mi-a plăcut, deoarece a fost mai antrenantă, iar prima parte a fost mai emoționantă.

Reportaj realizat de Ioana Țintea