Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Răzvan Stoica

Publicat: marți, 16 Iulie 2024 , ora 11.59

Cel de-al treilea turneu de promovare a muzicii baroce susținut de violonistul Răzvan Stoica împreună cu sora sa, pianista Andreea Stoica, ajunge miercuri, 17 iulie, ora 19.30, la Palatul Camerei de Comerț și Industrie din București. Mai multe detalii ne oferă Răzvan Stoica într-un interviu acordat Ioanei Țintea.

Răzvan Stoica, pentru început, povestiți-ne despre ideea din spatele turneului Baroque op. 3, început în data de 25 mai.

Ne-am dorit foarte mult ca prin acest turneu Baroque să putem să aducem muzica lui Johann Sebastian Bach, a lui Vivaldi și a lui Tartini, mai aproape de publicul din România și iată, zic eu că am reușit. Ne apropiem încet și de ultimul concert din cadrul turneului pe care l-am lăsat voit în mijlocul verii.


Ce vă inspiră cel mai mult în interpretarea muzicii baroce?

Cred că maniera în care noi o interpretăm și pe care am ales-o, respectiv să cântăm pe corzile la și mi originale, de maț, încercăm să folosim și arcușele baroce. Ne place foarte mult muzica barocă atât nouă cât și membrilor ansamblului Kamerata Stradivarius. Având în vedere că eu, în general, interpretez foarte mult muzică romantică, de fiecare dată când revin la baroc este o provocare.


Cum percepeți interesul publicului pentru muzica barocă? Cum au fost concertele precedente?

M-au surprins plăcut, în special în vestul țării, dar și în centrul țării. Am avut concerte la Timișoara, la Iași, la Hunedoara, la Pitești chiar. Publicul a fost foarte deschis spre muzica barocă și chiar au intrat în energia interpretărilor artiștilor și cred că ea nefiind o muzică tocmai facilă, tot mai ușor de ascultat, tocmai de asta a fost apreciată de spectatori.


Ne puteți vorbi despre Kamerata Stradivarius, un ansamblu pe care l-ați înființat în 2010. Privind restrospectiv, considerați că ați realizat toate obiectivele propuse?

În mare, da. Mi-am dorit foarte mult să începem de la un ansamblu într-o formulă mărită, într-o formulă de 15 instrumentiști. Iată că putem să cântăm și într-o formulă barocă de opt instrumentiști. Pe viitor bineînțeles, mai avem câteva obiective, să interpretăm și o serie de concerte cu muzică modernă, de ce nu, dar această idee a muzicii baroce, cu siguranță va rămâne și o vom continua și în anii următori.


Cum se îmbină stilul baroc cu cel concertant? Este provocator să interpretați repertorii atât de variate?

Este provocator, mai ales că modalitatea de interpretare diferă foarte mult de partritura concertistică, de exemplu de a cânta un concert Brahms, de Ceaikovski, dar tocmai de aceea este și interesant. Chiar zilele trecute am susținut un concert în Spania împreună cu ansamblul Kamerata Stradivarius și programul a fost complet diferit, doar muzică romantică și muzică de virtuozitate și când am revenit acum în cadrul repetițiilor pentru ultimul concert în cadrul turneului Baroque chiar necesită un anumit timp de reacomodare cu modalitatea barocă de interpretare.


Cum credeți că influențează muzica barocă modul în care este apreciată uzica astăzi?

Foarte mult, pentru că într-un fel, muzica barocă este într-un fel este baza muzicii. Cred că pentru noi muzicienii, Bach a pus bazele muzicii, chiar și romantice. Influențează foarte mult și cred că orice muzician ar trebui să intre în acest mod baroc ca să poată merge un pic mai departe când discutăm de muzica universală. Da, influențează puternic.


Aveți în plan și un al patrulea opus al turneului?

Desigur, vom continua cu aceste turnee baroce, chiar în toamna acestui an și de ce nu, în primăvara anului viitor, într-o formulă un pic mai specială cu instrumente sută la sută de epocă.


Interviu realizat de Ioana Țintea