Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Alexandru Tomescu

Publicat: miercuri, 10 Iulie 2024 , ora 10.00

În această perioadă, violonistul Alexandru Tomescu, solist concertist al Orchestrelor Radio, desfășoară cea de-a XVII-a ediție a Turneului Internațional Stradivarius. Cu acest prilej, muzicianul a stat de vorbă cu Ioana Țintea.

Alexandru Tomescu, într-o postare pe internet ați menționat că acest turneu început în 25 iunie este o călătorie frumoasă și așteptată an de an. Cum a început această călătorie pentru dumneavoastră?

Turneul Stradivarius "Metamorfoze" a avut un parcurs foarte intens până acum, poate și din cauză că ne-am dorit să ajungem în cât mai multe locuri posibile. Am trecut binișor de jumătatea turneului. Până acum am cântat în Moldova, în Dobrogea, în Transilvania și acum suntem pe cale să trecem munții pentru partea de sud a României, Brașov, Caraiman și București în cele din urmă.

A fost o călătorie pe care mi-o doream de foarte multă vreme, această incursiune în lumea muzicii lui Bach. La 11 ani după turneul în care cântam integrala sonatelor și partitelor pentru vioară, am adus acum în fața publicului un program în premieră, și anume cele 6 suite pentru violoncel transcrise pentru vioară. Pentru mine, ca violonist, acest program a fost un cadou nesperat, neașteptat... am descoperit relativ recent această transcripție și pot să spun că sunt adevărate bijuterii muzicale care sper să-și ocupe locul cât de curând și-n repertoriul altor violoniști.


Cum ați perceput răspunsul publicului la recitalurile susținute până acum?

Vreau să știți că este un adevărat maraton, pentru că am dorit să cânt toate cele 6 suite în aceeași seară, una după cealaltă, fără nicio întrerupere, pentru că simt că ele toate alcătuiesc o singură imagine, o singură piesă uriașă.

Publicul participă și el la maraton. Eu cred că atunci când intri în acest flux al muzicii lui Bach, curgerea timpului se petrece altfel. Peste tot au fost biserici, săli de concerte arhipline și îi așteptăm în continuare pe spectatori atât în biserici, cât și în spectacolele în aer liber de la Caraiman, de la Hobița și de la Biserica Stavropoleos din București.


Vă propun să ne îndreptăm atenția asupra recitalului din 11 iulie, de la Biserica Neagră din Brașov - un recital ce va fi înregistrat de postul nostru de radio. Ce așteptări aveți de la acest eveniment?

Biserica Neagră este un loc emblematic pentru viața muzicală din România. Acolo s-au născut cele mai spectaculoase proiecte legate de muzica de orgă și mă bucur foarte mult că în ultimii ani este deschisă și pentru concertele din Turneul Stradivarius. Sonoritatea bisericii este una remarcabilă nu doar datorită pereților de piatră, cât datorită unui aspect pe care nu l-am mai întâlnit în alte catedrale din România, al podelei de lemn, care contribuie foarte mult la calitatea sunetului.

În Brașov știu că este un public foarte bun cunoscător de muzică. De altminteri, foarte mulți prieteni din București sau din orașele apropiate vor veni acolo, așa că sunt sigur că va fi un concert foarte frumos.


În final, povestiți-ne și despre recitalul din data de 17 iulie, de la Ateneul Român - un eveniment înscris în cadrul Festivalului "Vară Magică". Ce veți interpreta?

Imediat după ce se încheie Turneul Stradivarius, voi reveni pe scena Ateneului Român împreună cu pianista Sînziana Mircea. Este vorba despre un program pe care l-am prezentat pe numeroase scene internaționale până acum - Viena, Budapesta, Liubliana, Beijing, New York, Washington; un program care are în centru piese românești înconjurate de alte lucrări foarte dragi lui George Enescu (Meditația de Massenet, Introducere și Rondo capriccioso de Saint-Saens și alte bijuterii muzicale).

Interviu realizat de Ioana Țintea