Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violoncelistul Răzvan Suma
Domnule Răzvan Suma, Sala Radio găzduiește mâine, 4 decembrie 2024, concertul Orchestrei de Cameră Radio, un eveniment inclus în agenda festivalului ArtCello, o serie care continuă tradiția unor importante festivaluri internaționale de violoncel. Ce alte evenimente a inclus seria și cum credeți că este plasat festivalul CellEast în acest context?
Există o colaborare foarte strânsă între noi organizatorii de festivaluri de violoncele, există legături strânse nu numai profesionale, dar și umane, adică suntem foarte buni prieteni, ceea ce caracterizează colaborările violoncelistice și sper ca și alte instrumente să se alinieze acestor colaborări frumoase. Festivalul ArtCello vine din Bulgaria. Acolo este găzduit de o altă serie de evenimente, festivalul Cellissimo, care este la al cincilea an de activitate. Violoncelistul Atanas Krastev este organizatorul și cel care cântă în ArtCello festival, care este găzduit de către Ucraina prin organizatorul Denis Severin, care este și ucrainean. Acum patru-cinci ani am fost invitat în acest festival, am cântat în locuri extraordinare în Ucraina, am avut niște experiențe extraordinare în această țară și, din păcate în acest moment, muzica nu își mai are locul în această țară. Așa că, datorită flexibilității și dorinței și organizatorilor Radio România de a colabora cu ArtCello Festival, această serie a fost invitată în România și a devenit un festival itinerant. Artiștii invitați sunt Denis Severin, care este și organizatorul și sufletul acestui festival, Anne Gastinel, o violoncelistă extroardinară, solistă și mare profesoară la Lyon, dar și figura cea mai pregnantă remarcabilă a Elveției, Thomas Demenga.
Voi cânta și eu ca să fiu liantul de colaborare între ei. Nu eu sunt important în acest concert, ci acești mari soliști pe care acest festival ni-i aduce pe scena românească. Repertoriul este ales foarte bine. Sunt lucrări foarte importante pentru repertoriul violonicelistic, Concertul de Schumann - o carte de vizită violoncelistică fantastică și cunoscutul Concert pentru două violoncele de Vivaldi, la fel și Haydn, Concertul în re major, cântat de Anne Gastinel. Cred că este unul dintre cele mai importante și interesante repertorii și cred că lumea ar putea să vină la acest concert în număr mare, pentru că s-ar putea să fie ceva unic din toate punctele de vedere.
Cum ați construit interpretarea Rapsodiei ungare de David Popper împreună cu dirijorul Grigor Palikarov?
Pentru mine este o piesă nouă, ca să spun așa, am mai cântat-o singură dată, deși îmi este foarte dragă. Câteodată se întâmplă să stai departe de un repertoriu pe care îl îndrăgești foarte mult ca și meloman. Am și predat de foarte multe ori această piesă, dar am cântat-o o singură dată, la Brașov. Rapsodia ungară de Popper este o culegere folclorică din toate zonele Ungariei, care reprezintă folclorul ungar, care are poate și influențe românești, și țigănești, ceea ce este foarte comun în folclor. Transmițătorii folclorului în general în Europa de Est, în Balcani au fost până la urmă rromii și noi le mulțumim foarte mult pe această cale muzicală.