Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Vlad Bogdănaș, membru al Cvartetului "Danel"

Publicat: marți, 3 Decembrie 2024 , ora 12.13

Cvartetul "Danel" a fost inclus printre finaliști la categoria "Muzică de cameră" a International Classical Music Awards, ediția 2025, pentru albumul dedicat integralei cvartetelor de coarde de Dmitri Șostakovici, apărut la casa de discuri "Accentus".
Un interviu cu violistul român Vlad Bogdănaș, membru al Cvartetului "Danel":


Sunteți violist în Cvartetul de coarde
"Danel", nominalizat recent la categoria "Muzică de cameră" a International Classical Music Awards, ediția 2025, pentru albumul ce cuprinde integrala cvartetelor de Dmitri Șostakovici. Ce însemnătate are această nominalizare pentru Cvartetul "Danel"?

Pentru noi este o recompensă a muncii pe care am făcut-o cu Șostakovici. Cânt cu colegii mei de 20 de ani, dar în cvartet cântăm împreună din 1991 și chiar din primul an ei au lucrat Șostakovici cu muzicieni care l-au cunoscut pe compozitor, mă gândesc în mod deosebit la Fyodor Druzhinin din Cvartetul "Beethoven" și Valentin Berlinsky din Cvartetul "Borodin", doi muzicieni cu care colegii mei au lucrat foarte mult. Noi, pe undeva, avem această dublă tradiție, pentru că Cvartetele "Beethoven" și "Borodin" nu aveau același stil de sunet. Cvartetul "Beethoven", care a dat în premieră 13 din cele 15 cvartete de Șostakovici aveau un sunet mai "romantic", Cvartetul "Borodin" a adus o anumită sofisticare la interpretarea acestei muzici și noi avem aceste două tradiții pe care ni le-am apropiat. Și cred că de-a lungul anilor, cântând foarte mult această muzică, ne-am creat și propiul nostru stil. Ne bucurăm că interpretarea noastră este apreciată, recompensată, recunoscută, înseamnă foarte mult pentru noi.


Așa cum ați spus, istoria Cvartetului
"Danel" este strâns legată de creația lui Șostakovici. Ați înregistrat în mai multe rânduri cvartetele marelui compozitor rus. Cum ați spune că vi s-a schimbat perspectiva asupra acestor lucrări de-a lungul anilor?

Scena ne învață foarte mult. Scena, contactul cu publicul, contactul cu muzicologi de renume, precum David Fanning, de la Universitatea din Manchester, care este un mare specialist, toate aceste experiențe ni le-a oferit. Simt un fel de intimitatea cu această muzică. Așa de mult timp am petrecut studiind, lucrând, gândindu-ne la cum să facem ca această muzică să fie pertinentă în ziua de astăzi.. dar cred că mai ales experiența scenei, cred că asta este lucrul cel mai important. Am făcut integrala cvartetelor de mai multe ori peste tot în lume, am avut această șansă și cred că acesta a fost punctul cel mai important.


Practic este ca și cum ați dezvoltat o relație cu muzica lui Șostakovici.

Exact. O relație intimă. Cred că și munca pe care am făcut-o asupra lui Weinberg, cele 17 cvartete, am cântat foarte mult și muzica lui Prokofiev, cele două cvartete.. cred că și asta ne-a ajutat să înțelegem și mai bine limba lui Șostakovici. Este vorba și de un anumit context, un punct de care vorbim din când în când - este necesar să fim ruși ca să cântăm muzica rusească, este necesar să fim francezi ca să cântăm bine muzica franceză? Dar cred că este important să cunoaștem un anumit context, să știm în ce condiții a fost scrisă muzica, puțin din istoria țării, puțin din cultura țării. Importantă este și întâlnirea cu muzicienii care l-au cunoscut, pentru că Șostakovici când a scris avea un anumit sunet în mintea lui, sunetul cvartetului "Beethoven" pentru care a scris trei cvartete și cred că acesta este un aspect foarte important, mai ales în muzica aceasta în care tradiția orală este și mai importantă decât în alte muzici.


Cum ați explica atracția Cvartetului "Danel" pentru opusurile lui Șostakovici?

Cred că a fost întâlnirea cu muzicienii ruși la începutul carierei. Când colegii mei au început în 1991 au avut șansa să aibă un fel de mică reședință la Aldeburgh, orașul lui Britten. Acolo erau tot profesori în rezidență cei din Cvartetul "Borodin" și cred că acea întâlnire a fost foarte importantă. În Anglia au început să lucreze cu ei cvartetele de Șostakovici, și nu numai.. cvartetele de Ceaikovski, chiar și Beethoven, dar cred că relația aceasta cu Șostakovici a fost una foarte importantă chiar din primul an de cvartet.


Înțeleg că această nouă înregistrare
a luat naștere din rezidența cvartetului Danel la Sala "Mendelssohn", în Gewandhaus Leipzig. Ce ne puteți spune despre procesul de pregătire din spatele noului album?

Înainte de a mă alătura cvartetului în 2004, colegii mei au imprimat cvartetele lui Șostakovici pentru prima oară, a fost o imprimare făcută în studio. De când a ieșit aceasta în 2005, doi membri s-au schimbat, avem un violoncelist nou din 2014 și tot cântând ne-am gândit că poate acum ar fi momentul să imprimăm din nou, pentru că interpretarea noastră a evoluat, Yovan, violoncelistul și cu mine, avem și noi dorința aceasta de a lăsa o urmă cu această muzică pe care o cântăm așa de mult. Am avut oportunitatea să întâlnim pe Tobias Niedershlag, care este director artistic la Gewandhaus Leipzig și este și director artistic la Festivalul "Șostakovici" din Gohrisch. Este singurul festival de integral dedicat lui Șostakovici și care are loc în fiecare an la Gohrisch, oraș lângă Dresden. Și este locul în care Șostakovici a scris faimosul Cvartet nr. 8. Noi suntem invitați acolo aproape în fiecare an. Tobias a spus că dorește foarte mult să ne invite la Gewandhaus și am vorbit de intenția de a imprima din nou cvartetele lui Șostakovici și a spus hai să facem aici și live dacă tot o facem din nou să facem ceva diferit. Lumea a tot spus, noi ascultăm discurile, dar nu sună ca în live , acolo parcă aveți o putere încă și mai deosebit și asta a fost dorința noastră, să imprimăm în live, cu ceva mici corecții, iar șansa noastră a fost că la Leipzig este o companie de discuri foarte bună și interesantă, cu proiecte frumoase, care se numește Accentus Music, care s-a ocupat de imprimare și de tot marketingul cu această nouă imprimare. Noi suntem foarte fericiți pentru că avem proiecte care urmează acum, tot cu această companie și tot în această sală, Mendelssohn Saal de la Gewandhaus Leipzig. Chiar la anul, trebuie să iasă peste câteva luni un nou disc cu cele două cvartete de Prokofiev și cu un aranjament de "Visions fugitives", piese pentru pian, care au fost aranjate pentru cvartet. Și sperăm că vor mai fi și alte proiecte.

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu