Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu soprana Elena Moșuc

Publicat: miercuri, 31 Iulie 2024 , ora 12.42

Joi, 1 august, la Filarmonica din Sibiu are loc un nou concert pe acoperiș. Sub titlul „Opera sunset”, soprana Elena Moșuc va oferi publicului arii din opere - detalii despre eveniment aflăm de la artistă.

Opera Sunset este titlul recitalului pe care îl propuneți joi, 1 august, la filarmonica din Sibiu. Pentru început aș vrea să ne vorbiți despre titlul serii, Un apus cu operă, presupun că s-ar putea traduce?

Da. Știam că va trebui să fac un recital la Filarmonica din Sibiu împreună cu participanții la acest masterclass de la Festivalul Internațional de Arte din Biertan. Chiar îmi face foarte mare plăcere să revin la Sibiu unde deja am cântat acum câțiva ani, dar nu știam că va fi pe acoperișul Filarmonicii, și că este o tradiție și este o atmosferă foarte frumoasă... Chiar mă bucur să particip la un eveniment mai special, în care voi susține un recital de aproximativ 20 de minute cu arii din opere, după care vor cânta participanții la acest masterclass pe care îl fac acum. Când i-am ascultat ieri, am fost foarte plăcut surprinsă, sunt șapte, astăzi mai vine încă un băiat, deci vor fi opt. Sunt voci foarte bune, chiar nu mă așteptam. Întotdeauna îmi face plăcere să modelez vocile tinere care sunt mai ușor de condus când sunt la început de drum, nu au reflexe greșite. Mă bucur foarte mult că sunt foarte receptivi la sfaturile mele, la indicațiile pe care le dau, nu numai din punct de vedere tehnic, dar și interpretativ. Mă bucur foarte mult. Pe 1 august vom fi la Sibiu, pe 3 august va fi un recital la Biserica din Richiș, așa că lucrăm intensiv acum.


Există vreun sfat pe care îl oferiți participanților la masterclass, tinerilor artiști în general?

Da. Principalul sfat este de a se concentra foarte mult pe tehnica vocală, în special tehnica respirației, aceasta este baza cântului. Noi nu cântăm doar cu corzile vocale, cântăm cu întreg corpul, eu le spun că motorul cântului este respirația costo-diafragmatică și în special modul de a conduce diafragma în cânt. Au fost foarte receptivi și au prins foarte repede. În general, românii sunt foarte receptivi.


Spuneați că ați fost plăcut surprinsă de acești participanți la masterclass. Ați fost surprinsă din punct de vedere tehnic? Din punct de vedere al talentului pe care îl au? Din ce punct de vedere v-au surprins?

Din punct de vedere al vocii - sunt voci! Eu sunt din luna octombrie conferențiar universitar la Universitatea de Muzică din București și vocile nu prea mai sunt cum erau odată, dar aici la Biertan am descoperit voci care pot fi modelate așa cum trebuie. Deci, sunt voci. Când ai o voce - și când bineînțeles, nu numai vocea funcționează, ci și intelectul, pentru că și Caruso și Giuseppe Di Stefano și toți marii cântăreți spuneau că inteligența este foarte importantă la un cântăreț - atunci putem vorbi nu numai de talent vocal, ci de talent în ansamblul lui, voce și inteligență. Aceste două elemente sunt foarte importante pentru un solist. Acest lucru există aici. Am descoperit la Biertan soprane, mezzosoprane, un tenor bun, un bas foarte bun; unii termină la anul liceul și le-am recomandat să se gândească bine să vină să dea examen la Universitatea de Muzică din București pentru că avem nevoie de voci bune și Bucureștiul are alte oportunități decât celelalte conservatoare din țară, care, bineînțeles nu trebuie subapreciate, dar Bucureștiul, capitala, rămâne vârful.


Ne bucurăm să auzim că
există voci bune.

Da. Există. Trebuie descoperite și cu această ocazie mulțumesc și conducerii acestui Festival, „ICon Arts”, în care se descoperă talentele și pot fi puse în valoare.


Interviu realizat de Petre Fugaciu