Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Sebastian Gheorghiu, managerul IconArts

Publicat: vineri, 2 August 2024 , ora 10.21

În această perioadă este în derulare ediția cu numărul XXII a Festivalului Icon Arts Transilvania, unul dintre cele mai longevive proiecte dedicate artelor contemporane din România. Seria de manifestări include masterclass-uri, rezidențe artistice și un program concertistic divers. Despre toate acestea ne vorbește Sebastian Gheorghiu, fondatorul IconArts, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Sebastian Gheorghiu, în data de 20 iulie ați pornit o nouă ediție a festivalului Icon Arts Transilvania. V-aș ruga să ne povestiți pe scurt cum au decurs evenimentele până acum?

Suntem în 2024 la a XXII-a ediție a Festivalului și Academiei Icon Arts. În acest an chiar avem 22 de concerte, în mare parte în zona rurală din județul Sibiu și Mureș. Este o bucurie să revenim în zonă, în perioada estivală, când toată lumea își dorește vacanță, dar sunt și foarte mulți tineri care perseverează în educare și în propria investiție în viața lor și sunt alături de noi.


Cum ați descrie publicul Icon Arts
având în vedere experiențele din edițiile anterioare?

Este un public entuziast, un public curios, un public care este mereu același, pentru că sunt oameni din aceste zone rurale, dar pe de altă parte sunt și acești turiști care sunt cumva în zonele limitrofe și care aflând de evenimentele festivalului ni se alătură și chiar avem bucuria ca unii din acești spectatori să ne urmeze ca pe o rută culturală din sat în sat.


Seria de evenimente Icon Arts
continuă până în data de 10 august. Povestiți-ne despre protagoniștii concertelor și recitalurilor programate pentru luna august.

Avem recitaluri în Sibiu, dar și în satul Richiș în comuna Biertan al faimoasei soprane Elena Moșuc, avem concerte de jazz în Brașov și în Sibiu. Tinerii artiști care urmează masterclass-urile sunt invitați alături de profesorii lor, cum este de exemplu Kuniko Kato, care vine din Japonia, o marimbafonistă senzațională. Iertați-mă că vin cu aceste apelative și spun lucruri despre acești oameni minunați că sunt extraordinari, dar asta este realitatea. Ar fi păcat să nu pot preciza că acești oameni care sunt niște vedete internaționale au preferat să vină în România, să vină alături de noi în aceste locuri minunate și să predea unor tineri artiști din România și din străinătate. De exemplu la flaut, la doamna Karen Jones care vine de la Royal Academy avem inclusiv artiști care au venit din Australia, din Japonia și din China aici în România ca să facă aceste cursuri și de asemenea, să fie pe scenele din România.


Care sunt criteriile utilizate pentru a selecta mentorii în cadrul academiei Icon Arts?

Există o echipă de organizare. Întotdeauna încercăm să aducem și artiști ca să vină pentru prima dată, dar bineînțeles că există și artiști care sunt de la început alături de noi, cum este domnul Ladislau Csendes la vioară sau Răzvan Suma, care fac parte din familia noastră Icon Arts. Sunt alături de noi, pentru că sunt niște oameni, care, atunci când ne-a fost greu ei au zis da fără să clipească.


Ce impact are asupra tinerilor muzicieni timpul petrecut în localitățile mici din Transilvania și cum influențează diversitatea evenimentelor din programul Icon Arts comunitățile locale?

Este o activitate, ca să facem o comparație cu sportul, este ca într-un fel de cantonament, pentru că suntem în niște zone superbe și totuși retrase de oraș și alte atracții, munca în echipă este unul din principalele lucruri care se întâmplă aici. Dat fiind că sunt atâtea secții împreună, vioară, flaut, percuție, violoncel, contrabas, au timp seara să socializeze, să se cunoască și de aici să se poată pleca proiecte, cum s-a întâmplat în ultimii 20 de ani. Este nemaipomenit că se poate și sunt niște condiții fantastice. Localnicii sunt foarte primitori, își depășesc de fiecare dată condițiile, astfel încât să ne ofere cele mai bune momente gastronomice, ne pun la dispoziție sălile pentru concert sau curțile. Este o atmosferă foarte plăcută.


Interviu realizat de Ioana Țintea