Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Dragoș Cantea

Publicat: joi, 1 August 2024 , ora 9.59

Organizatorii Festivalului "Classix" propun un nou proiect ce se derulează vara aceasta în orașele Iași, Suceava și Vatra Dornei. Despre prima ediție a proiectului "Classix Lab", despre structura acestuia și artiștii invitați, aflăm în momentele ce urmează de la pianistul Dragoș Cantea, care i-a oferit un interviu colegei noastre, Sarah Natsis:

Domnule Dragoș Cantea, până în data de 1 august, în zona de nord-est a țării se derulează proiectul Classix Lab, ediția I, pe care îl conduceți din funcția de director artistic împreună cu flautistul Ștefan Diaconu. În primul rând, cum a luat naștere această inițiativă și ce aduce nou în spațiul cultural românesc?

Ne bucurăm că această umbrelă culturală, "Classix", inițial astăzi un nou proiect, acest "Classix Lab", cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național și, scopul acestei prime ediții este de a populariza și de a da o nouă șansă tinerilor artiști de a cânta pe aceeași scenă cu artiști deja consacrați - după sesiuni de masterclass individuale - și totodată de a promova diversitatea de genuri muzicale, pentru că, deși am pornit de la muzică clasică, nu avem, spre exemplu, Mozart în programul acestui "Classix Lab". Avem muzică veche, muzică contemporană, muzică de jazz, muzică balcanică, muzică de tango, astfel încât avem foarte multe genuri și promovăm versatilitatea derivată din muzica clasică.


Cum au decurs primele concerte ale ediției în curs și
ce pregătiți publicului meloman pentru perioada următoare?

Au fost până acum două concerte minunate, printre care o surpriză extraordinar de plăcută a fost debutul "Classix Lab" la Vatra Dornei la Biserica Romano-Catolică și ne-am bucurat s-o avem alături de noi pe legenda vie a flautului drept, Michala Petri, care a susținut două concerte - la Vatra Dornei și la Palatul Culturii din Iași alături de ansamblul "Flauto Dolce" din Cluj-Napoca. Au fost două concerte dedicate muzicii vechi și au fost pe drept noi descoperiri foarte apreciate de către publicul din zona Moldovei, pentru că, încă muzica veche este un tărâm destul de exotic pentru nord-estul României. Vom avea la Suceava (la Cetatea de Scaun) și la Iași (la Bojdeuca lui Ion Creangă) două concerte care sunt intitulate Balkan Tango Fantasy, cu Ștefan Diaconu, Felicia Greciuc la oboi și deja celebrul artist al poporului moldovean, Radu Rățoi la acordeon. Au un program foarte divers, cu muzică de tango și muzică balcanică, iar încheierea "Classix Lab" va avea loc pe 1 august pe un acoperiș al unei clădiri de birouri din Iași, cu vedere panoramică asupra Palatului Culturii - un proiect dedicat prieteniei româno-americane, atât la nivel de mediu de afaceri, cât și la nivel cultural și artistic prin programul muzical, pentru că vor fi lucrări la două piane cu mine și Grace Jee Eun Oh din Coreea de Sud, interpretând Gershwin și Bernstein.


Pe lângă
concerte, proiectul cuprinde și o serie de activități conexe, precum masterclass-uri, panel-uri de discuții sau workshop-uri. Cum se vor desfășura acestea?

O bună parte din masterclass-uri deja au avut loc și ne bucurăm că în urma lor au fost selectați tineri artiști care vor urca pe scenă în zilele ce urmează alături de artiști deja consacrați, de profesorii care o să țină aceste masterclass-uri, de altfel. Au fost dedicate studenților și elevilor din învățământul universitar și preuniversitar din România și Republica Moldova. Eu, spre exemplu, am susținut masterclass-ul, am avut nouă persoane înscrise din Botoșani, Iași, Suceava, Bacău și m-am bucurat să cunosc printre ei inclusiv tineri autodidacți, care s-au educat singuri muzical. Este un lucru enorm acest fapt, pentru că înseamnă că educația muzicală din România are un desfășurător de forță impresionant, iar panel-urile educaționale vor fi desfășurate la nivel interdisciplinar ca un preambul la concertele principale ale "Classix Lab" și vor avea ca teme de discuții, fie muzica veche și oportunități sau provocări ale unei cariere în muzica veche, precum și noi oportunități în zona mediului Sucevei și a Bucovinei - de colaborare între business, artă și cultură, iar în ultima seară, va fi, ca subiect al panel-ului, preambul la concertul american, diferite mentalități și cooperări între România și America, cu un invitat de seamă - dirijorul și pianistul Vlad Iftinca, actualmente dirijor-pianist la Stuttgart, la operă, dar fost membru al Metropolitan Opera din New York.


Interviu realizat de Sarah Natsis