Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Ovidiu Andriș, directorul Filarmonicii Banatul din Timișoara

Publicat: joi, 10 Octombrie 2024 , ora 13.13

Filarmonica Banatul din Timișoara și-a deschis în 4 octombrie porțile pentru stagiunea 2024-2025. Ovidiu Andriș, directorul instituției, oferă detalii despre evenimentele propuse publicului timișorean.

Ovidiu Andriș, stagiunea filarmonicii timișorene s-a deschis vinerea trecută cu un concert susținut de orchestra și corul instituției în fruntea cărora s-a aflat austriacul Sascha Goetzel, dirijor în rezidență pentru stagiunea 2024-2025. Cum s-a ajuns la această colaborare?

Pentru noi a fost o mare onoare că maestrul Goetzel a reușit să își rupă din timpul lui pentru a fi dirijor rezidențiat la Filarmonica "Banatul". După cum bine știți am avut de-a lungul timpului și alți mari dirijori în rezidență. Am avut o colaborare cu dânsul anul trecut și toată lumea l-a primit cu brațele deschise. A fost o colaborare extraordinară. De aceea i-am propus această poziție în cadrul instituției noastre și ne bucurăm foarte mult că a acceptat acest lucru. După cum ați observat am avut parte nu numai de dirijori în rezidență, ci și de acești artiști în rezidență, pe numele lor Florin Iliescu-vioară, Brian Chang-violoncel, Simon Trcepski-pian și de-a lungul stagiunii o să îi mai vedem și pe Silvia Careddu-flaut și Ionuț Podgoreanu-corn, la care se alătură maestrul Bebeșelea în calitate de dirijor principal invitat.


Pentru stagiunea trecută, filarmonicii i-a revenit premiul Cea mai bună stagiune în cadrul galei premiilor MUSICRIT al Uniunii Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzicali din România. Ce evenimente pregătiți publicului timișorean pentru stagiunea 2024-2025?

În primul rând aș porni de la tematica stagiunii, Călătorii muzicale. Ne dorim ca fiecare eveniment să fie o călătorie muzicală fie în timp, fie în spațiu, fie în diferite țări, în diferite orașe sau desigur, poate călători în viitor. Pot doar să mă relaționez cu evenimente care se întâmplă în acest an, dar mă gândesc și la anul 2025 când comemorăm doi mari compozitori din punctul nostru de vedere, George Enescu și Bela Bartok și împreună cu maestrul Bebeșelea vom avea două evenimente destul de importante. Vom prezenta o operă concertantă de Bela Bartok și Oedipe de Enescu, concertant la Timișoara. Este închiderea stagiunii pe care o vom avea. Luna viitoare avem festivalul Musica Ricercata, care va avea în punctul central al festivalului pe Jordi Saval, într-un concert inedit la Timișoara în 20 noiembrie.


Dintre activitățile filarmonicii din perioada următoare
face parte și festivalul-Concurs Internațional "Remus Georgescu" devenit un reper în peisajul muzicii contemporane din România. Ediția din acest an intitulată De Profundis se va desfășura 14-27 octombrie și va fi construită pornind de la următoarea reflecție a lui Remus Georgescu "muzica se naște din tăcere, ni se dezvăluie treptat, se împlinește în timp și se stinge din nou în tăcere". Cum este conceput programul din acest an?

Programul conceput în acest an este construit în jurul tematicii "De Profundis", lucru pe care dumneavoastră l-ați și citit mai înainte și s-a construit în jurul unui foarte mare compozitor, respectiv dirijor, Thomas Ades , care va poposi la Timișoara în data de 25 octombrie unde vom și interpeta lucrarea domnului Remus Georgescu Oratoriul "De Profundis" pentru solist, cor mixt, cor de copii și orchestră, alături de care vom avea lucrări de Kurtag, Boulez și desigur o lucrare a domnului Ades. Pentru noi a fost foarte important, fiind la a 11-a ediție, festivalul s-a transformat din festivalul "Intrada" în festivalul "Remus Georgescu" acum doi ani de zile, încercând să lăsăm o memorie vie a maestrului care a însemnat foarte mult pentru instituția noastră, dar și pentru tinerii compozitori din oraș și din țară și cumva tot timpul încercăm să atingem mai multe paliere. În primul rând avem un concurs de compoziție, de exemplu, anul acesta am avut undeva peste 240 de înscrieri la acest concurs de compoziție și mă bucur să spun acest lucru. Spun acest lucru pentru a atinge cumva amploarea pe care o are acest concurs de compoziție, respectiv workshop. Șase dintre ei vin în Timișoara și cumva își petrec o săptămână alături de domnul Ades și alături de noi și compun piese pentru spații publice din Timișoara, iar în data de 27, toate aceste piese vor face parte dintr-un concert itinerant în care publicul merge în toate cele șase locuri și descoperă aceste piese compuse special pentru spațiile publice din Timișoara și cumva să ne arate o memorie a lucrurilor care se pot compune în ziua de astăzi.


Muzica contemporană este un gen ce poate părea dificil pentru unii ascultători. Cum s-a raportat publicul la acest tip de
muzică de-a lungul ultimelor ediții ale festivalului?

Sigur, muzica contemporană este o muzică care, în primul rând trebuie explicată și cumva trebuie să știm și contextul în care compozitorul a scris lucrarea respectivă sau lucrările respective. Da, pentru noi este o lume de avangardă, pentru urechea unui public care ascultă Mozart desigur este un lucru dificil, dar cred că tot publicul care este în jurul festivalului își dorește să experimenteze și își dorește să experimenteze ceva nou. Scopul nostru este să stimulăm producția muzicii contemporane și să stimulăm compozitorii tineri români să scrie lucrări și cred că asta este și misiunea noastră cu acest festival și acum am ajuns să stimulăm chiar și piața internațională având acești tineri compozitori care vin la Timișoara și cred că am reușit cumva să strângem în jurul nostru comunitatea de oameni care cumva își doresc să experimenteze împreună cu noi.

Interviu realizat de Ioana Țintea