Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Florin Estefan, managerul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Publicat: vineri, 21 Iunie 2024 , ora 15.30

Opera Națională Română din Cluj-Napoca propune o gamă diversă de evenimente muzicale inedite, adresate publicului larg, în cadrul celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional "Opera Aperta". Managerul instituției, Florin Estefan, a stat de vorbă cu colega noastră, Ariadna Ene-Iliescu, despre festival și despre stagiunea viitoare.


În 25 iunie începe cea de-a VIII-a ediție a Festivalului Internațional "Opera Aperta", sub sloganul "Simte ceva nou!". Ce se propune publicului în acest an?

În primul rând, vreau să vă spun că Opera Aperta a început ca un program al instituției, care a fost menit să aducă opera mai aproape de comunitate și de publicul pe care ni-l doream în sală. Și, de-a lungul timpului, datorită faptului că publicul a fost foarte receptiv și a fost foarte mult entuziasm din partea comunității, iar opera a devenit o parte importantă din comunitate, proiectul acesta a crescut și s-a transformat într-un festival internațional care încet-încet prinde o importantă notorietate pe plan național și, apoi, chiar internațional european.

În acest an, avem o serie întreagă de evenimente începând cu 25 iunie. Începem cu o "Serenadă la balcon" printr-un parteneriat pe care-l avem cu Muzica Militară a Diviziei 4 "Gemina" din Cluj-Napoca. Ei vor interpreta teme muzicale din creația lui Puccini, pentru că anul acesta este dedicat lui Puccini; teme muzicale aranjate pentru ansamblu de alămuri pentru Muzica Militară, cântate în câteva din balcoanele cunoscute din centru.

După care, vom avea un stand-up muzical cu Bob Rădulescu și Dalma Toadere, în 26 iunie, care se numește "Carnavalul animalelor". Îl avem pe Marius Preda venit acasă pentru un concert de jazz pe care-l facem împreună cu Iulius Mall, în Iulis Parc, aici în Cluj, pe malul lacului.

Vom avea o premieră mondială de "Carmen" - spectacol de balet prezentat de Barcelona Flamenco Ballet. Carmen într-o variantă flamenco.

După care, vor fi începând din 27 iunie spectacole de operă, și anume: "Trubadurul", prezentat de Opera Maghiară de Stat; noi, Opera Română, vom face "Tosca" pe 28 iunie, și Opera Națională Română din Timișoara vine la Cluj cu "Scripcarul pe acoperiș", în data de 29 iunie. Aceste spectacole vor fi pe scena principală din Piața Unirii, în centrul Clujului, afară. Iar în data de 30 iunie, închidem festivalul cu "Romeo și Julieta" - producția noastră coregrafică cu tot ansamblul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca.

Vor fi tot felul de activități pentru copii în parcul din spatele operei, ateliere, un simpozion, concerte de pian, prezentarea operei Puccini făcută de maestrul David Crescenzi și o serie întreagă de activități conexe spectacolelor principale pe care le facem pe mainstage în Piața Unirii.


Așa cum spuneați, Opera Națională Română din Cluj-Napoca va prezenta spectacolul "Tosca" de Giacomo Puccini, în 28 iunie, în Piața Unirii. Dumneavoastră veți interpreta rolul Scarpia. Cum descrieți experianța unui spectacol de operă în aer liber?

Este mult mai complicat decât în sală. În primul rând că ne cablează și ne pun microfoane, ceea ce pe noi, cântăreții de operă, ne pune într-o dificultate, nu știu dacă este reală sau numai la nivel psihic. Dar pentru că suntem obișnuiți cu senzațiile pe care le avem în sală, neamplificați, fără să avem cabluri și microfoane pe noi, având așa de mult public și vorbim de 2, 3, 4 mii de oameni în piață, experiența este extraordinară. Aceste spectacole ne rămân în amintire ca și realizări importante pentru noi toți.

Da, eu o să fac rolul lui Scarpia. Este un rol pe care mi l-am dorit și am visat la el toată cariera mea. De când am început, de acum 20 de ani, visam să cânt Scarpia și era, așa, un rol intangibil cumva și așteptam momentul să ajung să fac Scarpia. Acum am ajuns să-l fac, mă gândesc deja la alte roluri pe care trebuie să le abordez, dar este un rol care... nu mă regăsesc în el, pentru că eu nu sunt genul ăsta de om și nu-l găsesc pe Scarpia în mine, însă este o provocare foarte mare ca să-l creez pe acest individ - eu, Florin Estefan, să devin un Scarpia. Și până acum, în spectacolele pe care le-am făcut deja, am reușit și am avut satisfacții foarte mari, iar publicul m-a plăcut în acest rol. Această producție de "Tosca" este ultima producție de operă din cadrul instituției noastre, este un spectacol frumos, chiar cinematografic făcut, încât publicul îl place enorm de mult și... abia aștept să-l facem afară, să-l vadă tot orașul, ca poi să-i avem în sală să ne vadă și-n stagiunea următoare.


Ce alte proiecte se pregătesc la Opera Națională Română din Cluj-Napoca?

Vom deschide stagiunea viitoare cu o premieră "Bărbierul din Sevilla", făcută în casă, de colegii mei. Regia va fi semnată de Mihaela Bogdan, scenografia - Anca Pintilie. După care, ne dorim în luna noiembrie să avem o nouă producție de "Boema". Regia va fi tot Mihaela Bogdan, în scenografia lui Dragoș Moldovan. Iar pentru anul viitor, ne dorim să facem o premieră coregrafică "Dama cu camelii", a Valentinei Turcu. E o producție pe care o aducem de la Brno.

Pe 25 mai anul viitor, când se vor împlini 105 ani de la înființarea instituției noastre, vrem să sărbătorim cu a treia producție de "Aida" din istorie. Noi voiam să facem această producție când am aniversat 100 de ani, dar a fost imposibil pentru că a venit pandemia și nu s-a mai realizat. Așa că, la 105 ani, vom avea această premieră în regia lui Rareș Trifan și scenografia lui Adrian Damian.

Cam astea sunt planurile pentru anul viitor și sperăm să ne ajute Dumnezeu să fim sănătoși și să avem resursele necesare ca să putem să le realizăm.

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu