Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Rumon Gamba

Publicat: vineri, 18 Octombrie 2024 , ora 9.30

Vineri, 18 octombrie, dirijorul Rumon Gamba revine la conducerea Orchestrei Naționale Radio într-un concert cu lucrări de Felix Mendelssohn, Robert Schumann și Aaron Copland. Acesta este și subiectul discuției pe care Ioana Țintea a purtat-o cu muzicianul britanic.


Cum au fost primele repetiții?

Au fost foarte interesante. Nu cred că orchestra a mai interpretat Suita "Primăvara Apalașă" de Aaron Copland înainte sau, dacă a făcut-o, a trecut mult timp de atunci. Este nevoie de puțin timp pentru a înțelege stilul acestei muzici, cu ritmurile sale complexe și provocatoare. Însă, după câteva zile de repetiții, muzicienii încep cu adevărat să se familiarizeze cu el.


Cum vă raportați la muzica lui Aaron Copland?

Îmi place foarte mult muzica sa. Nicio lucrare de-a lui nu este simplă; toate sunt solicitante, dificile. Îmi amintesc când am lucrat această partitură cu Orchestra Filarmonicii din New York, muzicienii au avut nevoie de ceva timp pentru a perfecționa detaliile. Așadar, durează până când se așează totul, dar îmi place. Suita "Primăvara Apalașă" este o lucrare captivantă, melodioasă și minunată!


În concertul de vineri de la Sala Radio, începeți cu Uvertura "Hebridele" de Felix Mendelssohn.
Ce putem descoperi atunci când ascultăm această lucrare?

Este uimitoare. Este atât de schimbătoare, precum vremea din Insulele Hebride, situate departe în nordul Scoției, unde Mendelssohn a descoperit acea peșteră izolată. Uneori, marea este liniștită, alteori, vântul bate cu putere, iar o furtună se pregătește să izbucnească. Muzica este mereu în schimbare, exact ca vremea din Scoția, care se transformă la fiecare câteva minute.


Alături de lucrările semnate de Felix Mendelssohn și Aaron Copland, publicul va mai putea asculta și Concertul în la minor
pentru pian și orchestră de Robert Schumann. Cum vedeți această alăturare?

Este foarte potrivită. Cred că în muzica lui Schumann există întotdeauna o dualitate; desigur, există și latura întunecată a caracterului său, dar, în același timp, multe dintre momentele din concert sunt vesele, ce evocă atmosfera primăverii, mai ales în finalul lucrării. Așadar, cred că acest opus se armonizează minunat cu "Primăvara Apalașă".


Ați mai colaborat cu pianistul Teo Gheorghiu?

Nu am colaborat cu el înainte, dar am auzit lucruri minunate despre el, așa că abia aștept să lucrăm împreună.

Interviu realizat de Ioana Țintea