Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Nicolae Moldoveanu

Publicat: joi, 30 Ianuarie 2025 , ora 11.02

Nicolae Moldoveanu va conduce Orchestra Filarmonicii Moldova Iași în concertul programat mâine, 31 ianuarie 2025. Despre revenirea pe scena ieșeană, muzicianul a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.

Domnule Nicolae Moldoveanu, pentru început v-aș ruga să ne vorbiți despre motivele care v-au determinat să alegeți Oratoriul "Messiah" de Händel pentru concertul programat vineri, 31 ianuarie pe scena Filarmonicii din Iași.

Evident, anul acesta se sărbătorește, atât Händel, cât și compozitorul Bach în toată țara și în toată lumea, deci face parte din programarea repertoriului care se abordează la nivel internațional, inclusiv la Iași. Referindu-mă la filarmonica "Moldova" este într-adevăr pentru mine o mare onoare în primul rând să revin la pupitrul acestei minunate filarmonici din Iași. Prin aceasta, mă refer, atât la orchestra simfonică, cât și la corul filarmonicii "Moldova". Am început o colaborare continuă, în ultimii patru-cinci ani și în fiecare stagiune am programat un concert vocal simfonic. Uitându-mă în viitor deja ne-am programat stilistic mai multe puncte cheie ca să zic așa, în colaborarea noastră, care vor include, evident, după ce vom prezenta Händel săptămâna aceasta, vom prezenta însă, cum spuneam, probabil Bach, Missa în si minor, după care vom trece la clasic, eventual Haydn, Creațiunea sau Anotimpurile. Avem o strategie specifică de lucru pe care eu încerc să o abordez atât cu corul cât și cu orchestra filarmonicii "Moldova".


Întorcându-ne la Messiah de Händel, din perspectiva dumneavoastră, în ce constă farmecul acestei lucrări, astfel încât a reușit să captiveze de-a lungul timpului, atât interpreții, cât și publicul?

Farmecul acestei piese constă în două aspecte: aspectul muzical, genialitatea lui Händel de a compune un asemenea oratoriu care se bazează de fapt, și acesta al doilea aspect, pe textul Vechiului și Noului Testament. Este practic povestea lui Messiah, adică lui Jesus Christ. Händel a fost un compozitor care s-a inspirat direct din textul biblic, deci toate numerele pe care le-a compus, fie cele instrumentale, fie cele corale sau solistic vocale, adică ariile, inclusiv recitativele, totul se axează pe acest text. Oratoriul este în trei părți. Prima parte, care corespunde nașterii Domnului, a doua este răstignirea pe cruce, partea aceasta dinaintea Paștelui de post, iar a treia parte corespunde învierii lui Jesus Christ și ridicarea Lui la cer ș.a.m.d. Este o temă binecunoscută. Este prezentată, fie în limba engleză, fie în limba germană. Problema care, din păcate, uneori se pune este durata acestui oratoriu care este destul de lungă, cam două ore jumătate de muzică, dar asta se datorează faptului că Händel a compus acest oratoriu pe schema unei opere de fapt, iar acest oratoriu este exact același lucru în ceea ce privește durata, sunt două ore jumătate și dacă mai punem și încă două pauze de care evident este nevoie ajungem tot la aproximativ trei ore, lucru care nu este peste tot acceptat din păcate.


Povestiți-ne vă rog despre protagoniștii serii. În rândul soliștilor este și un contratenor, Alexandru Costea.

Formidabil. Un talent excepțional. Așa ceva rar există. Am lucrat cu dumnealui și toată lumea a fost extrem de încântată. Soprană este Sophie Negoiță, născută în Elveția, dar tatăl ei este român. Un caz excepțional este Ioan Hotea, tenorul. Cred că nici nu trebuie să îl mai prezint, deoarece este foarte cunoscut, iar bariton este Andrei Cocîrlea, care este la fel de cunoscut.


Cum descrieți colaborarea cu muzicienii orchestrei Filarmonicii din Iași? Care este atmosfera repetițiilor?

Din nou, excepțională, trebuie să spun asta și nu exagerez. Cum spuneam, am început relația cu filarmonica din Moldova acum patru-cinci ani. Chimia care există între mine și orchestră, respectiv între mine și cor este absolut excepțional de constructivă, nu numai la modul profesional, dar și la modul social. Cred că ne completăm din punctul acesta de vedere. Este evident folositor, mai ales atunci când abordezi un asemenea repertoriu specific baroc cum este "Messiah" de Händel.

Interviu realizat de Ioana Țintea