Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Publicat: vineri, 1 Noiembrie 2024 , ora 9.30

În perioada 3-24 noiembrie 2024, Timișoara găzduiește cea de-a VII-a ediție a Festivalului Musica Ricercata, desfășurat anul acesta sub sloganul "Vive la Révolution!". Despre suita de evenimente aflăm de la dirijorul Gabriel Bebeșelea care are și calitatea de director artistic al Festivalului, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Domnule Gabriel Bebeșelea, ați menționat că această ediție a Festivalului Musica Ricercata continuă tema iluminismului, abordată anul trecut. Cum vă propuneți să dezvoltați acest subiect și cum este transpus sloganul "Vive la Revolution!" în programul festivalului de anul acesta?

Ca o consecință a iluminismului, a fost această mișcare generată de revoluția franceză, pentru drepturile omului. Dacă ediția de anul trecut, din Timișoara, a avut ca punct central iluminismul mai ales în această zonă a Europei, fiind focalizată foarte mult asupra modului în care iluminismul s-a exprimat în Timișoara secolului XVIII, în această ediție am continuat din două motive în această direcție: suntem la 235 de ani de la revoluția franceză și 35 de ani de la revoluția din România care a început în Timișoara. Așadar, ca un omagiu pentru aceste evenimente, am dorit să creăm un concept care să acopere toată această arie vastă a revoluțiilor nu doar politice, nu doar sociale. Este, de fapt, o ediție în care este vorba despre nou, despre noi începuturi. Regăsim în programele pe care le-am realizat și pe care pe pregătim pentru publicul timișorean și nu numai ideea de revoluție atât socială și politică, dar mai ales revoluția noilor descoperiri, revoluția industrială, revoluția noilor teritorii ș.a.m.d. Fiecare program din festival are în centru această idee a începutului într-o nouă direcție.


V-aș ruga să ne vorbiți despre artiștii invitați.

Mă bucur foarte mult că datorită Filarmonicii "Banatul" reușim să invităm artiști de primă mână din muzica internațională. În primul rând, este vorba despre Jordi Savall, care va veni cu un program dedicat barocului spaniol și barocului sud-american.

Apoi o să fie Academia de Muzică Veche Berlin, cu un program în care este vorba despre revoluția religioasă; va fi muzică de Johann Sebastian Bach, de Georg Friedrich Handel și de Antonio Vivaldi - totul centrat pe vocea extraordinarului tenor Carlo Vistoli.

O să fie un program cu Juan Perez Floristan pe fortepiano, care, tot așa, va fi calibrat pe această idee a revoluției franceze, prezentând piese care au fost inspirate de către acest eveniment istoric.

O să fie un concert, din punctul meu de vedere, foarte interesant, pentru că ne aflăm și la 270 de ani de la sfințirea Domului romano-catolic din Timișoara și vom interpreta Michael Haydn - Misa trinității, o lucrare care, după mai multe surse, s-a interpretat în 1754 la Timișoara.

O să fie și un concert în care va fi implicată Orchestra Filarmonicii "Banatul", unde solist îl vom avea pe Florin Iliescu interpretând Burghezul gentilom de Richard Strauss și Burghezul gentilom de Jean Baptiste Lully.

O să fie și un program foarte interesant, care-l va avea în centru pe Beethoven, dar, de fapt, Beethoven inspirat de revoluția franceză. Vom interpreta Simfonia Eroica și lucrarea pe care Beethoven și-a dorit să fie interpretată la propriile funeralii, Recviemul de Cherubini - o lucrare dedicată memoriei lui Ludovic a XVI-lea, care a fost executat în timpul revoluției franceze.

Și deschiderea, cu Les Lunaisiens - un ansamblu care va prezenta un program de cântece din timpul revoluției franceze.


Seria de dialoguri cu publicul va continua și în această ediție. Ne puteți spune ce personalități culturale vor fi invitate să participe la aceste discuții?

Această serie va continua și vom mai avea și o serie de workshop-uri - foarte importantă pentru noi - de concerte educative și concerte dedicate studenților. O să fie invitat Emil Hurezeanu anul acesta, pentru că este vorba despre revoluție și este o figură centrală care a prezentat firul evenimentelor, de la Radio Europa Liberă, în 1989.


Ce surprize le pregătiți micilor melomani?

Avem un concert educativ în care muzica lui Jean Baptiste Lully va fi explicată pe înțelesul tuturor, și toate "revoluțiile" care s-au succedat din muzica acestuia, pentru că foarte multe lucruri pe care noi le luăm de bune în zilele noastre, cum ar fi invenția orchestrei moderne, i se datorează acestui Jean Baptiste Lully. Așadar, va fi acest concert educativ și va fi și un workshop de fortepiano cu Juan Perez Floristan, pentru toți muzicienii care sunt interesați să afle despre strămoșul pianului.


Îmi imaginez că selecția nu este ușoară, dar, pentru cineva care participă pentru prima dată la concertele festivalului, care ar fi evenimentul pe care i l-ați recomanda?

Vă dați seama că sunt foarte subiectiv și aș spune că toate sunt interesante. Dar aș menționa concertul lui Jordi Savall, concertul lui Carlo Vistoli cu Academia de Muzică Veche Berlin, Recviemul de Cherubini interpretat cu orchestra pe instrumente de epocă ș.a.m.d.

Interviu realizat de Ioana Țintea