Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Cristina Uruc
Între 31 august și 27 septembrie, se desfășoară la București cea de-a XIX-a ediție a Concursului Internațional "George Enescu". În acest context, am invitat-o în această dimineață pe Cristina Uruc, manager ARTEXIM, instituția care se ocupă de organizarea acestui concurs internațional. Bună dimineața, Cristina, bine ai revenit în studioul Radio România Muzical.
Bună dimineața și bine te-am regăsit, mulțumesc mult pentru invitație.
Vor fi așadar, patru săptămâni de concurs, dar va fi și o serie de recitaluri extraordinare susținute de laureații edițiilor anterioare, de membrii juriului și de invitați speciali. Aș vrea să pornim discuția de la cifre. Câți muzicieni s-au înscris la toate categoriile, pian, vioară, violoncel, compoziție și la masterclass, din câte țări și câți participanți au rămas în concurs după preselecție?
Anul acesta ne bucurăm să anunțăm că am avut un număr record de participare, un număr record de înscrieri, 667 de înscriși din peste 57 de țări la toate cele patru secțiuni compoziție, pian, violoncel, vioară și la secțiunea de masterclass, o secțiune nouă adăugată, pe care o va susține maestrul Cristian Măcelaru. La secțiunea de masterclass din cei înscriși au rămas doar șase participanți activi, restul vor fi participanți pasivi la dirijat și la secția de instrumente, vor fi nouă tineri de până în 25 de ani, iar la celelalte secții au fost admiși în urma preselecției la violoncel-49, pian și vioară câte 50 de candidați. Vom afla în ultima clipă dacă toți cei selectați în urma preselecției se vor prezenta la București, pentru că așa cum știm, în acest proces de concurs, există și retrageri, dar noi așteptăm să vedem și îi așteptăm pe toți cei selectați să vină la București.
Primele două etape ale fiecărei secțiuni vor avea loc la Universitatea de Muzică din București, unde publicul are acces gratuit. Iată am revenit la formula aceasta, s-a terminat cu pandemia.
S-a terminat cu pandemia. Într-adevăr ne bucurăm mult că am revenit la forma inițială de organizare. Cum spuneai și tu, la Universitatea de Muzică din București, primele două etape se vor desfășura cu acces gratuit pentru public, iar la Ateneul Român, semifinalele, de asemenea, cu acces gratuit pentru public este o ocazie pentru cei care adoră spațiul Ateneului să vină să asculte recitaluri, pentru că de fapt, asta sunt, în etapa de semifinale, recitaluri susținute de tineri extrem de talentați, în sala Ateneului Român.
Te rog să ne vorbești puțin despre membrii juriilor.
Membrii juriilor sunt personalități marcante din viața internațională, sunt instrumentiști, sunt manageri de la agenții importante de impresariat artistic sau chiar directori de orchestre și festivaluri. La compoziție îl avem ca președinte de juriu pe Zykmunt Krauze, compozitor polonez, la vioară pe Dmitry Sitkovetsky, la viololncel pe David Geringas, iar la pian pe Lilya Zilberstein. Așa cum am spus, alături de ei se vor găsi și manageri de la agenții de impresariat, cum ar fi Charles Lecly sau director de festivaluri și academii. Aceste lucruri le-am adus ca noutate în ediția din acest an pentru a oferi mai multe oportunități câștigătorilor, laureaților, dar și participanților la concursul Enescu.
Pentru că vorbeam de aceste recitaluri extraordinare susținute de laureați, de membri și de invitați speciali, spune-ne puțin despre aceste recitaluri, nu vreau un top...
Primele sunt toate cele cinci, cele șase pe care le avem. Avem cinci concerte simfonice și șase recitaluri camerale. Vom începe cu secția de violoncel, deci îl vom avea pe David Geringas care va interpreta lucrări inedite alături de pianistul Mikhail Mordinov, lucrări de violoncel, pian și bandă, deci atenție la program că va putea fi ceva nou, ceva interesant pentru public, apoi va fi Dmitry Sitkovetsky care împreună cu Valentin Răduțiu, membru al juriului de violoncel, dar și în acelaști timp și câștigător al unei ediții anterioare de concurs Enescu vor evolua pe scena Ateneului alături de pianistul Lukas Geniusas cu un trio schubertian, știu că vor face și sonata Arpeggione, un program înspre zona romantică, pentru că repertoriul pe care îl aborda în recital este un repertoriu vast. De asemenea, Valentin Șerban, un câștigător al ediției din 2020-2021 alături de Liviu Prunaru care este membru în juriul de vioară, este recital Simon Trcepski, Lilya Zilberstein, Shlomo Minz, recital de vioară solo, deci vă așteptăm la Ateneul Român.
Cum stăm cu vânzarea biletelor și de unde mai pot fi procurate?
Ultimele bilete sunt disponibile pe eventim.ro, deja avem sold-out la concertul de deschidere și concertul de închidere. Biletele la recitaluri se duc extrem de repede. Vă invit să faceți o experiență cu un set de trei evenimente la care să mergeți. V-aș recomanda să mergeți la una dintre etapele preliminare, deci ori la Universitatea Națională de Muzică, dar mai ales la Ateneul Român la semifinală ca să îi susținem pe tineri, apoi să vă luați timp să veniți la unul dintre recitaluri și de asemenea una dintre finalele care încă sunt disponibile pe eventim.ro. Acest set cred că vă va oferi o experiență completă de concert.
Îți propun să luăm o scurtă pauză s-o ascultăm pe violonista Maria Marica și revenim.
Violonista Maria Marica, pianistul Gabriel Gîțan, în Scherzo în do minor din sonata F.A.E. pentru vioară și pian de Johannes Brahms. Am revenit la discuția noastră, Cristina Uruc, manager ARTEXIM este în studio alături de mine. Vorbim despre Concursul Internațional "George Enescu", ediția 2024. Inevitabil trebuie să vorbim despre valoarea totală a premiilor și despre celelalte beneficii al unui câștigător al concursului George Enescu.
Ediția din acest an aduce atât premii în bani, cât, așa cum spuneai și tu, beneficii în concere, pentru că prin parteneriatele pe care le avem cu filarmonicile din țară și cu Palatul Culturii din Severin, cu Romanian Chamber Orchestra sau Camerata Regală, vom avea evenimente, concerte în care câștigătorii sau laureații vor fi protagoniști. Premiile în bani depășesc 150.000 de euro în total. Va exista un premiu al publicului. Acesta va putea vota în finală pe o platformă dedicată pe care o vom anunța în curând, unul dintre cei finaliști pe care îl preferă. Vor exista premiile pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări de George Enescu pentru secțiunile pian, vioară și violoncel care anul acesta au fost de fapt redenumite în onoarea unor mari muzicieni legați de concursul Enescu. La pian premiul se va numi Radu Lupu, la vioară se va numi Valentin și Ștefan Gheorghiu, pentru că ei au fost cei care au câștigat primul premiu pentru cea mai bună interpretare a unei sonate, chiar Sonata a III-a dacă nu mă înșel, de vioară și pian de Enescu, iar la violoncel, premiul se va numi Serafim Andropov. Fundația Culturală Erbiceanu oferă premiu pentru cel mai bine clasat român în concurs la secțiunea pian. Există premii cum spuneam, în concerte oferite de partenerii noștri, de filarmonici și mentorat și ghidaj artistic și în carieră, atât din partea noastră a ARTEXIM, noi ne asumăm să avem grijă de câștigători și de laureați în următoarea perioadă și din partea uneia dintre cele mai mari agenții de impresariat artistic Askonas Holt, care pe parcursul a unul sau doi ani va oferi acest ghidaj și mentorat în carieră.
Am ajuns la momentul noutăților. Anul acesta, după cum spuneam la început, are loc prima ediție a masterclass-ului de interpretare dirijorală condus de Cristian Măcelaru.
Așa este. Între 23-27 septembrie va avea loc prima ediție a masterclass-ului de interpretare dirijorală, instrumentală și aprofundare în studiul muzicii, pe care maestrul Cristian Măcelaru îl va susține. Vom avea nouă participanți activi la masterclass-ul de interpretare instrumentală cu vârste până în 25 de ani și șase participanția activi la masterclass-ul de dirijat cu vârste până în 35 de ani. Sunt două dirijoare și patru dirijori din toate colțurile lumii, avem și din Noua Zeelandă. Acest masterclass va fi posibil cu participarea Orchestrei Române de Tineret care va lucra împreună cu maestrul Măcelaru la sesiuni duble zilnice, dimineața vor lucra cu el la pupitru, iar seara vor lucra cu cei șase participanți la dirijat, activi. Cei pasivi vor fi în sală, vor putea asista și vor putea participa la o serie de întâliri pe care maestrul Măcelaru le-a pregătit pentru ei.
Care mai sunt noutățile.
Avem o mulțime de noutăți anul acesta. Pe lângă faptul că am introdus pentru prima dată sesiuni de wellbeing pentru concurenții de la vioară, pian și violoncel. Este o inițiativă unică în peisajul concursurilor internaționale, cel puțin cele care fac parte din Federația Mondială a Concursurilor Internaționale de Muzică, avem o revistă a festivalului.
Va fi online?
Revista concursului va fi chiar printată. Va fi distribuită la Ateneul Român și la Universitatea Națională de Muzică din București. Va ieși în patru numere și va fi ulterior urcată și pe blogul concursului Enescu, al festivalului și site-ul ARTEXIM. Va fi o culegere de articole și interviuri pe care vă invit să nu le pierdeți. Sunt numere de colecție, fiind și prima revistă a concursului dedicată acestui eveniment, iar ceea ce mă bucură foarte tare este un parteneriat pe care muzeul Enescu l-a făcut împreună cu ARTEXIM pentru a purta mai departe spiritul lui George Enescu. Câștigătorii, începând din această ediție, câștigătorii concursului internațional George Enescu de la secțiunea vioară vor avea ocazia să cânte pe vioara Guarneri del Gesu care a aparținut lui George Enescu. Este un moment extrem de emoționant, o colaborare care a început acum și îi mulțumesc muzeului și doamnei manager Cristina Andrei pentru acest parteneriat.
O noutate este și participarea Orchestrei Române de Tineret.
Sigur că da, Orchestra Române de Tineret participă pentru prima dată în cadrul concursului Enescu și de asemenea, Orchestra Națională Radio deschide pentru prima dată concursul internațional George Enescu, sâmbătă la Ateneul Român, ora 18.00, la pupitru Delyana Lazarova, soliști Alexandra Segal pian, Maria Marica vioară, cum am spus, ea va cânta pe vioara lui Enescu și Benjamin Kruithof la violoncel, o premieră mondială absolută în deschiderea acestui concert Simfonia Consolations a lui Shin Kim, câștigătorul de la Compoziție din ediția anterioară.
Va fi un concert transmis în direct de Radio România Muzical cu Anca Andriescu gazdă. Spune-ne puțin la finalul discuției noastre despre concertul care închide concursul internațional George Enescu.
Concertul care va închide concursul internațional George Enescu este și cel de închidere a masterclass-ului. Va avea loc pe 27 septembrie la Ateneul Român și cum spuneam, îl avem la pupitru pe maestrul Cristian Măcelaru în partea a doua a concertului alături de Orchestra Română de Tineret, iar în prima parte dintre cei șase dirijori activi participanți la masterclass vor fi selectați trei care vor dirijat trei lucrări orchestrale. Vom avea un repertoriu româno-francez. Vă invit pe toți să urmăriți programul concursului Enescu pe site-ul nostru și să luați ultimele bilete de pe eventim.ro.
Mulțumesc pentru prezența în matinal Cristina Uruc, manager ARTEXIM.