Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu Cristina Uruc, manager Artexim

24 august 2025 - ziua în care va începe ediția cu numărul 27 a Festivalului Internațional "George Enescu". Despre pregătirile pentru seria de concerte din acest an, Cristina Uruc a vorbit în ediția Musica Viva de marți, 19 august.
Cristina Uruc, manager Artexim și director executiv al Festivalului și Concursului Internațional "George Enescu", acum în studioul Radio România Muzical. Bună dimineața.
Bună dimineața, Lucian, și bună dimineața ascultătorilor.
Mă bucur să ne revedem. Subiectul dialogului nostru, ediția cu numărul XXVII a Festivalului Internațional "George Enescu". Sunteți, Cristina, tu și echipa Artexim, aproape de finalul acestui ciclu de doi ani în care ați pregătit o nouă ediție a festivalului. Care au fost provocările din această perioadă, atât pentru tine, cât și pentru cei alături de care ai lucrat în toată această perioadă?
Așa este, ne mai despart câteva zile de marea deschidere a ediției a XXVII, o ediție aniversară, 70 de ani de la trecerea în eternitate a lui George Enescu. Este o ediție mamut, să-i spunem așa, cu foarte, foarte multe oferte de o calitate impresionantă din punct de vedere artistic. Avem foarte mulți parteneri care, la rândul lor, au organizat local concerte și au primit, au găzduit, sau vor găzdui, ansambluri care vin din programul principal de la București și merg să cânte în orașele din țară care au putut să ofere această infrastructură de concert la standardele festivalului. Toate acestea au trebuit și trebuie coordonate în continuare de o echipă, de echipa Artexim, care este mărită în această perioadă cu colaboratori noi, colaboratori permanenți, suntem în momentul de față aproximativ 180 de oameni care ne vom ocupa de ceea ce înseamnă ediția XXVII-a a Festivalului Internațional "George Enescu", 180 de oameni în jurul unui nucleu de aproximativ 30 care sunt angajații Artexim și care, timp de doi ani de zile, lucrează pentru ca această ediție, pentru ca publicul să se poată bucura de cele peste 100 de concerte pe care le vom prezenta doar la București. În momentul de față, tot această echipă de 30 se ocupă și de organizarea Concursului Internațional "George Enescu", care va avea loc în 2026 și de următoarea, de planificarea următoarei ediții din 2027 a Festivalului. Cam acestea sunt provocările, să putem să jonglăm cu cele trei mari proiecte în același timp și să putem să avem claritatea necesară de a organiza și alte proiecte pe lângă cele mai importante pe care le avem, festivalul și concursul internațional George Enescu .
Vreau să vorbim și despre modalitățile de promovare a festivalului. S-a schimbat ceva în ultimii doi ani?
În primul rând am plecat de la echipă. Echipa de comunicare s-a mărit considerabil. Avem o structură clară, un coordonator al comunicării, în persoana Gildei Lazăr, care este director de comunicare din ianuarie a acestei ediții de festival. Am făcut o planificare împreună cu colegii din Artexim și cu Gilda pentru o comunicare directă către diverse categorii de public, prin mijloace și instrumente specifice fiecărei categorii. Am dezvoltat foarte mult comunicarea online. Partenerii noștri, Radio România, sunteți coproducători și Radio România Muzical, în special sunt alături de noi și promovăm împreună toate concertele pe care le avem în festival și proiectele Artexim. De asemenea și pe televiziunile comerciale și pe radiourile comerciale avem spoturi și invitați în emisiuni. S-a dezvoltat foarte mult, cel puțin în ultimele două luni, comunicarea outdoor, OOH, cei care se plimbă prin București pot vedea afișele generale ale festivalului Enescu, care este anunțat încă de două luni vizual în tot Bucureștiul, și spoturile de promovare pe ecrane. De asemenea, pe partea internațională, lucrăm cu parteneri, agenții, atât în Statele Unite ale Americii, cât și pe plan european. Avem alături publicații de renume, atât online cât și în print, The Gramophone, Bachtrack ș.a.m.d., BBC, Cables... Sunt cu toții extrem de impresionați de programul din acest an, îl promovează prin toate canalele și mijloacele lor. De asemenea și presa din România, cum spuneam, este foarte interesată și ne bucurăm să putem să avem alături parteneri media de prestigiu.
Ne-am obișnuit la fiecare ediție de festival să avem serii de concerte, exemplele din anii trecuți - Mari orchestre ale lumii la Sala Palatului, Concertele de la miezul nopții la Ateneul Român. Se schimbă în vreun fel în acest an aceste linii de concerte, să le numim așa?
Se schimbă și nu se schimbă. Să spunem așa că este aceeași Mărie, cu altă pălărie. Festivalul Internațional "George Enescu" a avut dintotdeauna acești trei piloni, poate mai puțin clari, dar încercăm să-i comunicăm ca atare. Există programul principal de la București cu aceste serii de concerte, care anul acesta s-au mărit, pentru că avem concertele de la Sala Palatului, care presupun orchestre și ansambluri de dimensiuni mari, pentru că aceste mari orchestre nu înseamnă că sunt mai mari decât cele care cântă la Ateneu sau mai mari decât cele care cântă la Sala Radio, poate doar din perspectivă a dimensiunii, perspectivă cantitativă. Deci concertele de la Sala Palatului, în fiecare zi, de la ora 19.30 sau 20.00, avem concertele de la Ateneu, acestea sunt de după amiază, de la 17.00 sau 16.30, seria de concerte de la miezul nopții, 22.30, seria de concerte Enescu 70, de la sala Auditorium a Muzeului Național de Artă a României, seria Celebrations, aniversări de la Sala Radio, care a avut o schimbare de perspectivă și de programare artistică, despre care vom vorbi pe larg, și mi-ar plăcea foarte mult să putem vorbi pe larg un pic mai târziu. Iar anul acesta am adăugat două serii, pe lângă cea pe care o reluăm de anul trecut, Familii și Copii, seria de concerte pentru familii și copii la Teatrul Odeon. Cele două noi serii, este vorba de seria Enescu JTI Immersive Experience, de la Muzeul Mina, sunt patru proiecte care vor fi reprezentate de câte două ori în fiecare săptămână, sunt proiecte interdisciplinare care îmbină muzica clasică de cea mai înaltă calitate cu tehnologia, iar o serie foarte, foarte nouă și anunțată, dacă nu mă înșel chiar astăzi, este vorba de Enescu în control, în fiecare miercuri, de la ora 22.00, în Club Control, o serie de concerte pe scena alternativă a Bucureștiului, susținută de BRD, Group Societe General, celălalt partener principal pe care îl avem. Ne dorim ca împreună cu BRD să intrăm pe scenă alternativă a Bucureștiului și dacă ne gândim la această scenă, unde mai bine decât în control, pentru că și metaforic, Enescu este cumva în control toată această lună în ceea ce privește muzica clasică. Ne dorim să atingem un public divers, un public care să poată să ia contact cu muzica clasică în formele pe care le vom prezenta la Club Control. Sunt concerte standing, concerte la care publicul stă în picioare, se mișcă în ritmul muzicii, este o interacțiune directă cu muzicianul, exact ca la un concert de muzica alternativă și care sperăm că va face publicul curios să vină și în sala de concerte și să-și dea seama că muzica clasică nu este doar aceea rigidă, unde mergem în sala de concert, ne așezăm și stăm cuminți să ascultăm muzica și asta este o formă de ascultare a muzicii clasice, dar muzica clasică poate fi și ritmată, să te îmbie la dans și să, nu știu, să-ți dea un alt tip de experiență.
Cristina, vorbeam ceva mai devreme despre direcțiile Festivalului Internațional "George Enescu", una dintre ele seria de concerte de la Sala Radio. Eram obișnuiți până la ediția din acest an să urmărim ansambluile românești la Sala Radio sau să ascultăm muzica secolului 21. Ce se schimbă în ediția din 2025 legat strict de acest spațiu, de Sala Radio?
La Sala Radio ne bucurăm să putem să îmbinăm un repertoriu universal, atât clasic cât și contemporan, cu programarea unor orchestre de renume internațional, unor orchestre aniversate, pentru că, așa cum spune și tema festivalului, celebrations, aniversări, anul acesta am programat la Sala Radio Danish National Symphony Orchestra cu dirijorul Collon și doi mari pianiști, Lucas și Arthur Jussen, care vor interpreta Concertul pentru două piane de Mendelssohn. Este singurul concert pentru două piane programat în Festivalul Enescu și se va desfășura aici la Sala Radio. Îl avem pe cel mai mare tenor la momentul actual, Benjamin Bernheim, care va avea un concert împreună cu orchestra de la Comunitat Valenciana, Sinfonia Varșovia, împreună cu Marta Gardolinska, dirijoare și pianistul câștigător de concurs Chopin, Rafal Blechacz, care va interpreta unul dintre concertele de Chopin, alături de orchestrele din Sibiu, Timișoara și Bacău, cu soliști de renume și programe care îl conțin în centrul lor pe Enescu sau alți compozitori aniversați. Această serie la Sala Radio se numește Celebrations pentru că ne dorim ca de fiecare dată în fiecare ediție să putem să modulăm tematica și programarea artistică a concertelor de la Sala Radio în funcție de tematica generală a festivalului. Așa se întâmplă la Sala Radio, se va întâmpla lucrul acesta și la Muzeul Național de Arte a României la Sala Auditorium. Deutsche Kammerphilharmonie Bremen cu renumitul dirijor Tarmo Peltokoski vor interpreta în concert opera Flautul Fernecat, iarăși cu o solistă impresionantă Elsa Dreisig. Deci la Sala Radio vă invităm pe toți să urmăriți noua direcție de programare artistică a maesului Cristian Măcelaru și dacă tot vorbim de operă și vorbim și de artele spectacolului, Festivalul Enescu propune anul acesta o serie care se numește Operă și Balet. Sunt două spectacole de balet care vor avea loc la Teatrul Național București pe 2 septembrie și pe 9 septembrie Din Dor'NdoR împreună cu compania Teatrului de Stat Sibiu într-un spectacol semnat de Gigi Căciuleanu și extraordinarea orchestră de la Versailles împreună cu baletul Malandain din Biarritz care vor expune un spectacol Le Saisons pe baza muzicii lui Vivaldi. La Opera Națională București vom avea două spectacole cu decoruri, exact așa cum trebuie să fie prezentată o operă Maurice Ravel un alt aniversat al anului acestuia cu Ora spaniolă, cu orchestra de la Comunitat Valensiana și James Gaffigan iar pe data de 15 septembrie Opera Oedip, în regia lui Stefano Poda cu un cast impresionant de soliști cu carieră internațională și printre ei pot să-i numesc deja pe Ruxandra Donose care va face rolul Iocastei, Ramona Zaharia care va debuta în rolul Sfinxului, extraordinară mzzosoprană, Ionuț Pascu este Oedip-ul momentului și va fi alături de noi, Vazgen Gazaryan și mulți soliști care au făcut deja această producție a operei Oedip în diverse regii și chiar la festivalul de la Breganz din vara aceasta. Există o paletă largă de propuneri artistice și cum spuneam mai devreme, festivalul este împărțit pe acești piloni principali. Am vorbit despre ce se întâmplă la București, dar trebuie să vorbim și despre evenimentele conexe și despre un alt pilon, festivalul Enescu în țară. Festivalul Enescu în țară este unul dintre cele mai importante și dezvoltate piloane în ediția aceasta. Sunt foarte multe orașe peste 12-15 orașe din țară care vor găzdui concertele din programul principal de la București și aici vorbim despre Constanța, vorbim despre Timișoara și Cluj care vor găzdui chiar orchestra WDR din Koln împreună cu maestrul Cristian Măcelaru, vom avea și Academy Saint Martin in the Fields, care vor ajunge la Cluj, Berlin Academy of American Music și Orchestra de Stat Istanbul care vor fi la Constanța, deci sunt ansambluri mari, ceea ce rar se întâmpla, ansambluri mari care vor cânta în țară. Acestea sunt doar câteva exemple și mai putem să vorbim despre cum spuneam, evenimentele conexe care se întâmplă în București și în țară, în București în sălile care nu fac parte din circuitul principal al festivalului și acolo, organizatorii, partenerii noștri locali, cum ar fi, și aici să nu se supere nimeni dacă uit pe cineva, Filarmonica din Arad, din Oradea, din Satu Mare, din Târgu-Mureș, concertele lor de deschidere de stagiune dacă îndeplinesc aceste criterii nu să aibă un invitat dirijor din programul principal al festivalului sau un solist câștigător de Enescu sau să prezintă o lucrare de George Enescu sau inspirată din creația lui Enescu, toate aceste tipuri de evenimente, evident discutate și hotărâte împreună din punct de vedere artistic avizate de maestrul Cristian Măcelaru se vor înscrie în seria evenimentelor conexe și mai vorbim și despre piața festivalului pe care mă bucur să spun că împreună cu Arcub am găsit o soluție pentru a o păstra anul acesta. Este pentru prima dată când organizatorii festivalului George Enescu vor contribui financiar la un proiect care de fapt a fost până acum susținut de primăria municipiului București. Am făcut acest efort și îl vom face cu sprijinul partenerilor și sponsorilor noștri, pentru că ne dorim ca muzica să rămână accesibilă publicului larg și să poată să coloreze Bucureștiul, măcar în ultimele cinci zile de festival în aer liber.
Pentru că ai vorbit ceva mai de vreme despre invitați... ai și nominalizat câțiva. A avut vreunul dintre ei vreo solicitare specială, să o numim așa, în această perioadă?
Nimic mai mult decât solicitări decente care să le asigure într-un ritm nebun al vieții lor artistice, pentru că vorbim despre artiști și muzicieni care astăzi sunt într-un oraș, mâine sunt în altul, poate că astăzi au cântat, au dirijat, a doua zi vor face același lucru și atunci trebuie să le oferim un context la standarde internaționale, nimic extraordinar, nimic luxos. Să ne aducem aminte că nu orice se cere se și oferă, pentru că există o negociere la mijloc și putem să asigurăm că tot ceea ce facem este pentru buna desfășurare și rezultatul optim al concertelo. Cum spuneam, artiștii cei mari sunt întotdeauna cei care nu au care au pretenții, ci doar solicită dacă este posibil un context adecvat ca ei să-și poată desfășura activitatea artistică așa cum spune la contract, pentru că ei se obligă să-și desfășoare activitatea în cele mai bune condiții, iar noi ne obligăm să creăm contextul.
Și pentru că vorbim de resursa financiară, una foarte importantă, care a fost aportul sponsorilor raportat la sursa bugetară pentru ediția de anul acesta?
Cel mai important lucru pe care aș vrea să-l menționez este că Festivalul Internațional "George Enescu" nu ar putea să aibă loc fără contribuția și finanțarea pe care Guvernul României prin Ministerul Culturii o oferă acestui eveniment, brand cultural al României, este eveniment strategic de importanță națională și cartea de vizită a României în lume. Ceea ce ne bucură este că prin felul acesta de susținere, importanța festivalului este înțeleasă din ce în ce mai mult de partenerii din mediul privat și vreau să le mulțumesc pe această cale celor care au devenit parteneri principali și spre exemplu, mi-ar plăcea foarte mult să pot să-i menționez Rompetrol este partener de 16 ani al Festivalului și Concursul Internațional "George Enescu", BRD Group Societe General, JTI și Lexus sunt cei care ne sprijină de pe această poziție, ultimii doi au venit pentru această ediție a festivalului și ceilalți parteneri care nu au titlul de principal, dar care, fără contribuția lor, fără de care ne-ar fost foarte greu să ne organizăm în anul acesta, n-aș vrea să menționez doar câțiva dintre ei, vă rog să intrați pe site și să-i vedeți pe toți. Este important ca această colaborare să poată să fie una de lungă durată, cu aceleași valori. Ca procentaj față de bugetul pe care noi îl primim de la Ministerul Culturii ajungem aproximativ la 10% din finanțare, aproape 10%, încă n-am ajuns acolo, dar vreau să spun că prin eforturile echipei de fundraising, de fapt echipei, că avem o persoană la fundraising, doar că am internalizat acest proces și fără toată echipa care să poată să creeze contextul în care festivalul să fie prezentat cum trebuie nu se poate altfel, deci alături de echipa mea am reușit aproape să dublăm față de ediția anterioară contribuția privată și ne dorim ca pentru edițiile următoare să ridicăm conștientizarea faptului că implicarea mediului privat într-un eveniment de asemenea anvergură este extrem de bine văzută și poate să genereze noi și noi contexte pentru dezvoltarea societății.
Vreau să vorbim și despre bilete. Mai sunt disponibile bilete pentru concertul din 24, primul concert din cadrul festivalului?
Biletele sunt disponibile pe eventim.ro, chiar și pentru concertul de deschidere al festivalului Enescu care va avea loc duminică la ora 20 la Sala Palatului. Ca să facem un scurt rezumat, la Sala Palatului sunt bilete disponibile pentru majoritatea concertelor, doar două dintre ele sunt sold out și mă refer aici la cel din 31 august și cel din 21 septembrie, deci cel de închidere, altfel la toate celelalte puteți găsi bilete pe diferite categorii de prețuri la Opera Națională București pentru spectacolele din 29 august și 15 septembrie și la toate celelalte săli de concerte. La Ateneu, cum bine știm, capacitatea sălii este redusă, deci din cele 28 de concerte de după amiază mai sunt 10 disponibile online și acelea se duc foarte repede, așa că vă invităm să vizitați site-ul eventim.ro pentru bilete cele de la miezul nopții de la Ateneul Român din nou disponibile, deci nu vă luați după legendele, festivalul Enescu este sold-out înainte să înceapă, intrați pe site-ul nostru, vedeți care sunt acele concerte și pe site-ul eventim.ro, vedeți care sunt acele concerte disponibile și vă garantăm că pe oricare dintre ele vi le-ați alege experiența va fi una de calitate superioră.