Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu Frunză

Publicat: vineri, 9 August 2024 , ora 10.00

În perioada 21-31 iulie a avut loc ediția a V-a a "CantoFest", un masterclass internațional de artă lirică dedicat tinerilor cântăreți de operă. Despre cum s-au desfășurat sesiunile de mentorat aflăm de la conf. univ. dr. Vasilica Stoiciu Frunză, organizatoarea evenimentului, într-un interviu acordat colegei noastre, Ioana Țintea.

Doamnă Vasilica Stoiciu Frunză, privind în urmă, ce v-a inspirat să organizați aceste sesiuni de mentorat dedicate artei lirice?

M-am gândit foarte mult la potențialul artistic pe care îl avem în Universitatea Națională de Arte "George Enescu". M-am gândit că acest potențial este bine să fie emancipat și prin întâlniri deosebite față de minunatele întâlniri de la cursurile claselor de canto. Și-atunci, prin 2017, vorbind cu prietenul meu Vlad Iftinca, pe atunci fiind la Metropolitan Opera din New York, am pus la cale un masterclass pentru tineri cântăreți de operă și ne-am dat seama câtă nevoie este, câtă dorință de măiestrie, de gândire muzicală, măiestrie vocală bazată pe potențialul cunoscut. Și, în felul acesta, am reușit să facem patru ediții ale acestui masterclass, dar pe când Vlad era la Metropolitan. Între timp, el s-a mutat în Europa, la Opera de stat din Stuttgart și, în ianuarie, am făcut ediția a patra - moment în care ne-am dat seama că parcă se cere mai internaționalizat acest masterclass, pentru că avem cu ce, avem cu cine și avem și de ce. Și a apărut această ocazie de a colabora cu GSI din New York (este vorba de o asociație a sopranei Olga Makarina) și, în felul acesta, s-a legat un grup de trei profesori - Olga Makarina, Ugo Mahieux și Vlad Iftinca, cei trei fiind foarte dispuși să vină la Iași pentru ediția a cincea a masterclass-ului, de această dată, masterclass internațional de artă lirică pentru tineri cântăreți de operă.


Să înțeleg că aceasta a fost noutatea ediției din anul acesta!

Da, sigur! Venirea Olgăi Makarina aici a însemnat foarte mult pentru că domnia sa este o soprană care a cântat 18 ani pe scena de la MET, soprană lirică de coloratură care a făcut cele mai importante roluri de gen și este și o persoană foarte agreabilă, extrem de generoasă în a împărți tinerilor din toată experiența ei de pe scenă și din culise. Alături de Olga Makarina a fost Vlad Iftinca, dragul nostru Vlad Iftinca, ieșeanul nostru, care o cunoscuse pe Olga la Motropolitan, lucraseră împreună, au mai făcut masterclass-uri împreună, ceea ce a fost un argument foarte serios în a fi de acord cu această colaborare. Și împreună cu ei a venit Ugo Mahieux, un pianist italo-francez care este specializat pe muzică barocă, specializat pe operă, este și cadru didactic la Universitatea de Muzică din Stuttgart. Toți trei au venit cu multă bucurie, neștiind ce-i așteaptă neapărat aici pentru că, inițial, au zis că lucrează cam cu 8-9 cântăreți, dar nu s-a putut face doar atât deoarece numai 7 au venit din străinătate, iar din România am ales 11 tineri cântăreți pentru că aveam și motive, pentru că sunt foarte buni, dar mai ales pentru că acest masterclass a fost organizat în cadrul Universității Naționale de Arte "George Enescu".


Care au fost temele abordate de artiștii invitați să-i îndrume pe tinerii cântăreți aspiranți la scenele lirice?

Operă, în mod special italiană și franceză. S-au accentuat foarte multe detalii și conținut foarte în profunzime. Este vorba de stil, este vorba de pronunție în limbile respective, cu accent pe pronunție, sugestii de personaj, de înțelegere a lucrărilor în contextul lucrării integrale, foarte multe detalii culturale în legătură cu acest repertoriu. S-a dovedit, de altfel, în concertul final că au depășit niște etape foarte importante din pregătirea lor.

În afară de partea profesională, am remarcat latura umană deosebit de caldă și prietenoasă, am văzut nivelul la care se lucrează, nivelul răspunsurilor venite din partea cursanților și însuși faptul că ei au venit după maeștri. Parte din străini o cunoșteau pe Olga Makarina, cunoșteau pe Vlad, pe Ugo, se mai întâlniseră la alte masterclass-uri și au venit de data asta în România. Sigur că au venit să vadă și altă cultură, au fost pentru prima dată în România, le-am arătat câteva lucruri importante în Iași... a fost un complex de beneficii ale acestui masterclass încheiat cu mare succes și cu foarte multă curiozitate din partea publicului.


Ce trebuie să știe tinerii artiștii care doresc să participe la viitoarele ediții ale acestui masterclass?

Se lucrează cu tineri care au depășit etapele de început, care deja au anumite experiențe, care să aibă o determinare de bună condiție, să aibă putere de muncă, curiozitate și entuziasmul absolut obligatoriu.

Interviu realizat de Ioana Țintea