Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Andrei Fermeșanu, director general interimar al Operei Naționale Române din Iași

Publicat: joi, 17 Octombrie 2024 , ora 14.09

Stagiunea curentă a Operei Naționale Române din Iași s-a deschis în septembrie printr-o serie de evenimente care celebrează Centenarul Giacomo Puccini. Luna aceasta, Opera ieșeană va prezenta, între altele, un spectacol în cadrul Festivalului Muzicii Românești, dar și "Carmina Burana" de Carl Orff. Despre stagiunea 2024-2025 a Operei Naționale Române din Iași, Andrei Fermeșanu, director general interimar:


Anul acesta a avut
loc premiera spectacolului puccinian "Turandot". Gala de deschidere a noii stagiuni a fost, de asemenea, dedicată Centenarului Giacomo Puccini. Vor mai exista și alte evenimente care să-l celebreze pe marele compozitor italian?

Am deschis cea de-a 68-a stagiune lirică a Operei Naționale Române din Iași, pe 8 septembrie, cu o gală în aer liber dedicată integral creației pucciniene. Am vrut să venim în fața publicului cu arii în principal din opere care poate sunt mai puțin cântate și mă refer aici la „Manon Lescaut”, la „Gianni Schicchi”, „La Rondine”, „Le Villi”. „Turandot”, din fericire, începând cu stagiunea trecută a intrat în repertoriul nostru cu o premieră spectaculoasă, în regia lui Rareș Zaharia și dirijată de David Crescenzi, cu distribuție dublă. Așadar, avem al treilea titlu de operă din creația marelui Puccini, după „Tosca” și „Boema”.

Continuăm acest demers undeva la finalul lui noiembrie. O să venim în fața publicului nostru cu un nou titlu - „Madama Butterfly”. În istoria operei au existat două puneri în scenă, una în 1956, deci la un an după înființarea operei și una în 1975, așadar, la un calcul scurt, au trecut 49 de ani de când a avut premieră această operă. Ne-a gândit la o soluție aparte. Știm că Opera Națională Română din București are o producție iconică, aș spune, cu montarea a celebrului Jean Rânzescu, care este o pagină vie din scenografia și regia românească a spectacolelor internaționale și grație amabilității domnului director Daniel Jinga o vom prezenta la Iași publicului nostru, pentru că este această patină a clasicului pe care o păstrează această montare, dar este foarte important că reușim să familiarizăm publicul nostru ieșean cu un nou spectacol de Giacomo Puccini.


Ce ne puteți spune despre participarea Operei Naționale Române din Iași în cadrul Festivalului Muzicii Românești?

Zilele acestea se desfășoară la Iași evenimente de anvergură încadrate în Festivalul Muzicii Românești, ediția XXVI-a. Ca de fiecare dată, opera este parte integrantă a acestor manifestări. Pe 20 octombrie, adică în câteva zile, vom avea premiera unui spectacol-coupé, „Făclia de Paști”, de Alexandru Zirra și „O noapte furtunoasă” de Paul Constantinescu. „Făclia de Paști”, fusese prezentată în stagiunea trecută într-o formă concertantă, însă de data aceasta primește veșmintele regiei și scenografiei lui Cristi Avram, spectacol dirijat de Bogdan Chiroșcă și sperăm să fie la fel de bine receptat cum s-a întâmplat anul trecut. Mai mult decât atât, în seara aceasta, publicul se poate întâlni cu un spectacol de teatru dans, în coregrafia lui Ioan Tugearu, „D'ale carnavalului”, să reușim să completăm această săptămână dedicată muzicii și creațiilor artistice românești, pentru că până la urmă se numește Opera Națională Română din Iași. Sunt manifestări atractive pentru un gen de muzică poate nu proliferat îndeajuns, însă este o datorie a noastră instituțională de care ne achităm cu mare drag și cu perseverență, care ar trebui să nu lipsească din preocupările fiecărui teatru.


Care ar fi evenimentele de neratat
ale stagiunii curente a Operei Naționale Române din Iași?

În luna noiembrie vom avea spectacole aniversare pe 2 și pe 3, „Tosca”. Acesta este spectacolul cu care în 1956, Opera Națională Română din Iași își începea parcursul artistic, deci spectacol cu distribuție dublă pe 2 și pe 3. Totodată, ca să amplificăm această săptămână de sărbătoare, când Opera Națională Română din Iași își îmbracă straiele de sărbătoare, am adăugat o conferință extraordinară cu domnul Ioan Holender și cu domnul Sever Voinescu - „Scena și culisele, ieri și astăzi”. Este un format care deja a fost prezentat în Timișoara, în Cluj și în București, iată că ajunge și în Iași. Ne bucurăm de experiența și de cunoștințele vaste pe care domniile lor le au și iată, va fi o întâlnire, sperăm noi de suflet, memorabilă cu publicul nostru ieșean. Acesta ar fi programul pentru finalul de an 2024. Pentru partea a doua a stagiunii, 2025, continuăm lucrul la ceea ce ne dorim să fie o premieră remarcabilă din creația lui Gioachino Rossini - „Cenerentola”. De altfel, în România, când spunem Rossini, la capitolul operă, din păcate spunem doar „Bărbierul”. Vrem să facem un pas înainte în stilistica belcanto-ului de început de secol XIX prin această nouă producție, deocamdată suntem în lucru, însă iubitorii de operă trebuie să știe că lucrăm în continuare, că suntem preocupați de a aduce în fața lor noutăți și de a ne menține un standard al interpretării cu care i-am obișnuit.


Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu