Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11.05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Suita op. 3 "în stil vechi" pentru pian
Ambele lucrãri prezentate în emisiunea de astãzi
au fost compuse de Enescu în 1897, deci la 16 ani - neîmpliniti.
În mai 1897 el terminã Suita op. 3 si în iunie semneazã
Sonata pentru pian si vioarã op. 2. Le vom audia în aceastã
ordine.
Suita în sol minor "dans le style ancien" (în
stil vechi) constituie un exercitiu stilistic de înaltã
valoare, edificator asupra capacitãtilor muzicale si tehnice
ale compozitorului adolescent. Se întrezãreste bineînteles
umbra lui Bach, dar si a lui Haendel sau a scolii italiene (Corelli,
Tartini, s.a.), ba chiar si ceva din eleganta pieselor de epocã
franceze. Si totusi Suita este perfect unitarã, veritabilã
sintezã barocã de o impresionantã acuratete si
pe alocuri si fantezie armonicã, de mare vigoare ritmicã.
Uneori vãdeste chiar o anumitã originalitate în
constructie - spre pildã în partea întâi, Preludiu.
Însã cea mai frapantã calitate o prezintã
- cred - extraordinara dezinvolturã contrapuncticã a pãrtii
a doua, Fuga. Este vorba de o polifonie de tip bachian, însã
asimilatã cu o mare naturalete, care se concretizeazã
în superba fluentã a discursului, rezultat al unei reale
autonomii a vocilor. Exercitiu stilistic, cum spuneam, dar înfãptuit
la o înãltime si o complexitate tehnicã ce scot
piesa respectivã din sfera unor eventuale întruchipãri
cu iz didactic si o înscriu (cu toate limitãrile arãtate)
în cea a muzicii adevãrate, capabile sã emotioneze
si sã încânte.
Iar cât priveste aspectul instrumental propriu-zis, îmi
amintesc a fi auzit cândva finalul Suitei, interpretat de autor
si înscris pe un disc care reproducea înregistrãri
fãcute la începutul secolului 20, într-o tehnicã
alta decât cea a inciziei pe cearã. Discul se numea "Compozitori
interpretându-si propriile lucrãri" si cuprindea -
dacã memoria nu mã însealã - si piese de
Rachmaninov si de Ferruccio Busoni, evident executate de acestia. Aceastã
prezentã discograficã este elocventã pentru tehnica
pianisticã a compozitorului român.
(Emisiune difuzatã în 8 februarie 2005)