Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11.05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Sonata op. 6 pentru pian si vioara
De remarcat ca Enescu îsi numeste sonatele, pentru pian si vioara
si nu invers, cum de obicei se face. E posibil, cum sugera un muzicolog,
ca prin aceasta autorul sa precizeze dintru început ca nu vrea
sa ofere o violina virtuozistica, acompaniata, urmata, slujita de un
pian prea-plecat. El doreste sa atribuie partenerilor un rol egal, tine
sa-i faca sa dialogheze de pe pozitii echivalente. Si desigur - ca de
obicei - reuseste.
Sonata op. 6, compusã în 1899, constituie prima indiscutabilã
capodoperã în creatia enescianã, si totodatã
- prima capodoperã în perimetrul întregii creatii
muzicale culte din România. Perfectiunea formei îmbracã
o substantialitate maximã, rafinamentului scriiturii instrumentale
îi corespunde originalitatea timbralã. Sonata este "auzitã"
în sonoritãti proaspete, de multe ori neobisnuite în
muzica epocii. De pildã: efectele de tambal din partea a 3-a,
sau cântatul foarte românesc din miscarea lentã.
Se poate discuta mult despre splendida Sonatã op. 6, piesã
cu nimic mai prejos decât marile ei înaintase, ori urmase.
În scurtul timp de care dispun, nu am cum sã mã
refer la caracterele constructiei; voi aminti doar cã cele trei
pãrti ale Sonatei se intituleazã: Assez Mouvementé,
Tranquillement, Vif (adicã: Destul de miscat, Linistit, Vioi)
si cã primele douã pãrti, misterioase, gânditoare,
uneori triste, îsi gãsesc un foarte potrivit complement
în finalul Vif, ce vine ca o baie de luminã solarã
dupã penumbrele miscãrilor anterioare. Dar cu toate diferentele,
mari pe planul afectiv, Sonata este construitã pe aceleasi profile
tematice mereu reluate; o numim o lucrare ciclicã.
Lucrarea a fost dedicatã de Enescu bunilor sãi prieteni
Joseph si Jacques Thibaud. Ultimul a interpretat-o în primã
auditie la Paris, însotit la pian de însusi autorul. Au
preluat-o în repertoriul lor multi violonisti de toate calibrele.
Între ei: Carl Flesch, Yehudi Menuhin, Yvone Astruc si - practic
- toti violonistii români. O foarte convingãtoare versiune
au oferit, în mod repetat, ªtefan si Valentin Gheorghiu.
Însã interpretarea de referintã, care nu poate fi
uitatã, va rãmâne pentru totdeauna cea datoratã
lui George Enescu si Dinu Lipatti. Din fericire pãstratã
si multiplicatã pe discuri, suprem elocventã, în
pofida neajunsurilor tehnice ale înregistrãrilor din anii
1942-43.
(Emisiune difuzatã la Radio România Muzical în 15
februarie 2005)