Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11.05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Simfonia concertantã op. 8 pentru violoncel si orchestrã
În seria pieselor cu numãr de opus, Simfonia concertantã
este a doua lucrare orchestralã. Strict vorbind însã,
între ea si Poema Românã se mai plaseazã si
a IV-a Simfonie de scoalã. Si desi de Poemã o despart
doar patru ani, evolutia de la una la cealaltã este considerabilã.
În cazul Simfoniei concertante avem de-a face cu o realã
capodoperã, de mare intensitate liricã si notabilã
densitate informationalã. Lucrarea, totusi, a avut o soartã
nefericitã. Scrisã în 1901, ea a apãrut în
public abia 8 ani mai târziu, într-o vreme când atentia
lumii muzicale era captatã de noile lucrãri ale unor Debussy,
Schönberg, Ravel, Stravinski... Limbajul evolua foarte repede în
vremea aceea si în multiple directii.
Simfonia concertantã a lui Enescu, atât de arzãtor
liricã, avea putine sanse - la timpul aparitiei ei - sã
fie corect înteleasã. Ea nu prea a fost înteleasã
nici mai târziu. Abia acum se vede cât de original era autorul
la vremea compunerii ei.
Piesa poate fi socotitã o antitezã absolutã a celei
care a precedat-o: Octetul de coarde op.7. Pe cât era acela de
clasic si de limpede în magnifica sa polifonie, pe atât
de violent romanticã este Simfonia concertantã, în
incandescenta ei emotionalã. Violoncelul solist conduce întreg
discursul muzical, orchestra pare mai curând o imensã reverberatie
sonorã, o extindere în spatiul acustic a vocii soliste.
Forma lucrãrii ar putea fi definitã drept o "Mare
Fantezie", în sens schumannian sau lisztian. Desi, tocmai
din pricina neobisnuitei ei libertãti, s-ar putea aplica formei
si unele tipare traditionale. Însã nu cu sigurantã
absolutã. În analiza pe care am publicat-o acum vreo 20
de ani, propuneam nu mai putin de trei scheme formale, argumentându-le
pe fiecare în parte.
Lucrarea a fost greu înteleasã, cred eu, din cauza marii
ei concentrãri emotionale. Nu oricând ascultãtorul
este dispus sã se potriveascã unui asemenea focar de afectivitate.
Prin prisma aceasta chiar finalul lucrãrii iese din zona festivistã
în care pare - la o primã vedere - a se înscrie.
Accepti jubilatia dacã ai fost adus la incandescenta materialului
de pânã atunci.
Într-un fel, piesa ar putea fi socotitã si un concert în
trei miscãri, legate - acestea - între ele. As defini-o,
desi e vorba de compozitia unui tânãr de 20 de ani, drept
una din cele mai greu de pãtruns lucrãri ale lui Enescu.
Si, oricum, o primã auditie nu va rezolva mare lucru pentru ascultãtor.
Sunt necesare mai multe.
Simfonia concertantã a fost datã în primã
auditie la Paris în martie 1909, solist fiind Joseph Salmon, iar
"Orchestra Lamoreux" era condusã de George Enescu.
(Emisiune difuzatã în 1 februarie 2005)