Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11.05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Douã Intermezzi op. 12 pentru orchestrã de coarde
Criteriile lui Enescu în stabilirea catalogului creatiei sale
purtând numere de opus ne apar uneori neclare. Existã,
constatãm, lucrãri nu extrem de importante care au intrat
în numerotarea definitivã, dupã cum întâlnim
si lucrãri de certã greutate artisticã necuprinse
în aceastã serie oficializatã. Între ultimele
as aminti un extraordinar tandem Preludiu si fugã (pentru pian),
din 1903, sau lucrarea pe care astãzi o numim Sonata "Torso"
(1911). Între celelalte, pare evident cã Prima sonatã
de violoncel (din 1898) nu prea are ce cãuta la op. 26, alãturi
de infinit mai matura Sonatã a II-a, în Do major, datatã
40 de ani mai târziu. Tot astfel, am sentimentul cã cele
Douã intermezzi op. 12 pentru coarde nu au ponderea necesarã
spre a face fatã vecinãtãtii Suitei op. 9, sau
Simfoniei nr.1 op. 13 în Mi bemol major. Dar vointa autorului
este suveranã.
N-as vrea sã las totusi impresia cã nu apreciez Intermezzi...
Aceste piese, scrise respectiv în septembrie 1902 si ianuarie
1903, rãmân niste bucãti fermecãtoare, evident
foarte bine puse în paginã si oferind un lirism de calitate
si distinctie. Suflul melodic se aratã a fi si aici caracterul
primordial al scrisului enescian. Venind însã dupã
Octet si dupã Suita I pentru orchestrã, telul lor artistic
se vãdeste desigur mai modest. Tot cãtre aceastã
concluzie ne împinge si constatarea cã Intermezzi sunt
impregnate de spirit fauré-ean, dar aratã pe alocuri si
reminiscente wagneriene, cam din zona ilustratã prin - sã
zicem - Siegfriedidyll.
E curios sã ne amintim cã la prima lor auditie bucuresteanã,
sub conducerea autorului - în martie 1903, ele au pãrut
(citez dintr-un cronicar al vremii) "prea grele de înteles"
si "pline de armonii stranii si tulburãtoare". Gustul
si pregãtirea publicului evolueazã totusi, dar Enescu
mai avea drum lung de parcurs spre a fi cât de cât - în
fine - înteles de compatriotii sãi.
(Emisiune difuzatã în 1 martie 2005)