Anul 2005 - Anul George Enescu
Anul 2005 a fost declarat Anul George Enescu - în noaptea de 3 spre 4 mai 1955 ne parasea compozitorul, interpretul, pedagogul care a facut Romania faimoasa.
Lui George Enescu, Radio România Muzical ii aduce un omagiu prin ciclul de emisiuni intitulate chiar "Anul 2005 - Anul George Enescu", în care opusurile enesciene sunt comentate de reputatul compozitor Pascal Bentoiu.
În fiecare marti, de la ora 11.05, fiti alaturi de noi pentru a va impartasi din miracolul enescian.
Allegro de concert pentru harpa cromatica solo
Harpa cromatica, pentru care Enescu a scris acest Allegro de concert, pare sa fi fost un instrument de o constructie speciala, care s-a bucurat însa de o voga extrem de scurta. Prin datele ei tehnice, harpa obisnuita este instrumentul diatonic prin excelenta. Cele 7 pedale ale instrumentului actioneaza fiecare asupra uneia din note (do, re, mi, s.a.m.d.), tinând-o în pozitie medie, sau coborând-o, ori dimpotriva - urcând-o cu câte un semiton, decât ca pedala urca sau coboara toate sunetele cu aceeasi denumire, pe întreaga întindere a instrumentului. Ca atare pasajele cromatice sunt greu de realizat în miscare mai rapida, ca sa nu mai vorbim de eventuala simultaneitate între un sunet natural în acordica si acelasi sunet urcat ori coborât în melodica, lucru de obicei cu neputinta de realizat pe instrumentul obisnuit. - Harpa cromatica, prin constructia ei speciala, facea posibile astfel de suprapuneri, ca la pian. - Instrumentul a avut o viata foarte limitata în timp, iar astazi piesa lui Enescu se cânta pe harpa obisnuita, eventual cu mici adaptari, desi - e clar - nu oricine poate face fata acestei gimnastici instrumentale.Muzica în sine nu atinge - mi se pare - valoarea celei din piesa de viola si pian, de pilda. Evident, lucrarea e conceputa la un anumit nivel, însa tocmai necesitatea de a dovedi facilitatile cromatice ale noului instrument au dus - pe alocuri - la alcatuiri mai putin interesante. Caci, într-un fel, orice gama cromatica este - pe plan pur compozitional - oarecum suspecta, ea lasând putin loc pentru originalitate si fantezie. Dar, ca tot ce a fost atins de aripa geniului, si aceasta relativ modesta piesa va supravietui.
În diverse surse documentare apar informatii despre o bucata pentru harpa si pian a autorului nostru. Nu am auzit niciodata asa ceva, însa n-ar fi exclus sa fie vorba de o prelucrare a piesei pentru harpa cromatica solo, eliminându-se pasajele foarte grele sau imposibile pentru harpa obisnuita si atribuind o parte din ele pianului. (emisiune difuzata în 19 aprilie 2005)