Arhivă : Agenda de concert Înapoi
"Jurnalul unei iubiri", premieră de teatru-dans-multimedia pe scena Operei Naționale București
"Jurnalul unei iubiri", un spectacol de teatru-dans și multimedia, în două acte, realizat de coregrafa și regizoarea Andreea Tănăsescu, va avea premiera vineri, 10 martie, ora 18:30, pe scena Operei Naționale București. Cum să transformi istoria modernă într-o lecție, pentru a-i explora multiplele dimensiuni, straturi de informație, ficțiune, emoție și sens? Andreea Tănăsescu realizează acest lucru prin intermediul spectacolului pe care ni-l propune.
Jurnalul unei iubiri este un spectacol complex de teatru-dans, o creație originală realizată în primă audiție pe scena Opere Naționale București, într-o formulă stilistică și compozițională unică, la limitele posibilului, ce îmbină coregrafia performantă cu teatrul de expresie corporală, în imagini. Proiectul s-a realizat în parteneriat cu asociația culturală A&A Associated Artist și fost realizat printr-un program nou inițiat de către Opera Națională București, numit ,,Lovitură de teatru la Operă", program dedicat artiștilor creatori români. În spectacol vor juca excepționalii actori: Irina Movilă, Armand Calotă, Gavril Pătru alături de balerinii Operei Naționale București Andreea Vălean, Andrea Caleffi, Jacob Connor, George Pleșca, Molly Hall, Uyu Hiromoto, Maria Gogonea, Răzvan Cacoveanu, Cristian Gîdoi, Maxime Latapie, Horia Bucur.
Autoarea conceptului: coregrafa și regizoarea Andreea Tănăsescu își propune să realizeze o radiografie a iubirii dintre marele compozitor George Enescu și soția sa - Prințesa Maria Cantacuzino, folosindu-se de mijloacele cele mai inovative, modern-contemporane și expresive, combinând teatrul cu dansul și efectele multi-media/sonore. Pe fondul radiografiei marii iubiri, spectacolul dă viață și realității perioadei istorice românești cuprinsă între anii 1900 și 1935, cu parfumul și evenimentele importante care i-au marcat pe protagoniști.
Având ca bază poveștile de iubire ale prințesei (Maruca) Maria Cantacuzino cu violonistul și compozitorul George Enescu, textul creat tot de Andreea Tănăsescu proiectează motivul și modelul faustic în istoria interbelică românească, amorsând în egală măsură memoria ca act de reconstituire, de regăsire a trecutului, cât și o asociere a istoriei moderne cu mitul și cu ritualicul.
Spectacolul este un mecanism, o articulare ritmată de pasiune, (cu rătăcirile ei), legând criza personală de destrămarea lumii (a Europei în preajma celui de-al doilea război mondial). Textul spectacolului este inspirat de Jurnalul Mariei Cantacuzino Enescu: Umbre și lumini".
Biletepe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.
,,Replicile și acțiunile se înfășoară în jurul nucleului metafizic, constituit prin existența "D-lui Șeitan" - umbră și alter ego. (termenul "șeitan" fiind un termen provenit din limba turcă și însemnând: drac, diavol.)
Diavolul întrețese, ghidează, încurcă și reduce opțiunile personajelor, forțându-le să se autoanalizeze și să se evalueze, evaluându-și totodată propria lume. Acest mesager urmărește aici pragmatic capcanele și conflictul dintre idei și viață, dintre oameni si acțiunile lor. Dl. Șeitan taxează inconsistența dintre discursul filozofic și derapajele din viața politică și amoroasă - în cazul lui Nae Ionescu, fuga de sine și incapacitatea de a iubi până la capăt a Marucăi, sau îndatoririle de muzician ale lui Enescu, care îl țin lungi perioade de timp departe de prințesă. Versatilitatea personajului, a rolurilor pe care le asumă: de autor, regizor, martor, judecător sau observator, prezența, ubicuitatea, în majoritatea scenelor, fie direct, cât și indirect (cea mai puternică analogie fiind între Diavol și filozof) fac din acest Domn Șeitan, un personaj complex și contemporan.
Relația dintre conștiința binelui și răul interior este urmărită de autoare în ipostaze si contexte emblematice: în salonul de bal al Palatului Cantacuzino în care se strângea lumea bună, la conacul părinților Marucăi Cantacuzino (Tescanu-Rosetti) de la Tescani, devenit ulterior loc de pelerinaj muzical, dar și la vila de la Bușteni cu draperii veșnic trase, (prințesei plăcându-i să reflecteze pe întuneric). Toate acestea sunt spații care fie declanșează fluidul memoriei, chemând din uitare într-o cheie realistă un conținut emblematic, fie accentuează tranziția, spațiul incert dintre morți și vii, dintre lumină - puritate și umbră care aici înseamnă contaminare morală și în cele din urmă moarte.
Bio-topicul dramei se constituie ca un monolog multiplu, cu o putere reflexivă de înscenare a timpului care crește odată cu libertățile contrapuse tabuurilor, etichetelor, clișeelor. Prin urmare, descoperim istoria într-o lumină nouă, prin impulsul metafizic din care descifrăm și înțelegem conexiunile profunde ale valorilor cu istoria, conexiuni ce nu pot fi construite mental decât prin oglinda teatrului și a mecanismelor de virtualizare și asamblaj, oferite de perspectiva narativă.
Andreea Tănăsescu surprinde, atât prin dezinvoltura dialogului cu marile modele, (făcându-ne să ne gândim la Dr. Faustus de Thomas Mann), dar și prin capacitatea de a transgresa aceste modele, prin explorarea și integrarea unor tehnologii și soluții scenice, care fac legătura între experiment, inovație, noile tendințe și puterea simbolică- generată de legătura dintre ritmul gândirii simultane și acțiunea relevată de studiile de antropologie a sacrului."(Prof. univ. dr. în Științele comunicării- Ana Maria Munteanu,membră a Secției române a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru)
Jurnalul unei iubiri, durata 2h35 cu pauză
Echipa de producție a proiectului:
Conceptul: Andreea Tănăsescu
Regie, coregrafie, text: Andreea Tănăsescu
Scenografie: Cristina Barbu
Design vestimentar: Daniela Halger Fries
Procesare sunet: Cătălin Crețu
Multi-media: Vali Chincișan
Asistent regie: Armine Vosganian
Asistenți coregrafie: Andreea Vălean, George Pleșca
Distribuția:
Maruca la vârsta maturității: Irina Movilă
Șeitan: Armand Calotă
Alice Rosetti Tescanu: Marioara Sterian
Maruca tânără: Marina Fluerașu
Domnul Ionescu: Gavril Pătru
George Enescu: George Rotaru
Mihai Cantacuzino: Kostas Mincu
Martha Bibescu/doamna A: Armine Vosganian
Irene Blanc: Adelaida Zamfira
Nellie: Andrada Fuscaș
Babaia: Raluca Petra
Margareta: Alice Cora Mihalache
Domnul A: Andrei Cristea
Constantin: Ștefan Radu
Alice Cantacuzino: Simona Pustianu
Doda: Valeria Barba
Dansează balerinii Operei Naționale București: Andreea Vălean, George Pleșca, Andrea Caleffi, Molly Hall, Uyu Hiromoto, Maria Gogonea, Răzvan Cacoveanu, Jacob Connor, Cristian Gîdoi, Maxime Latapie, Horia Bucur