Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu violonistul Răzvan Stoica
Până în data de 2 iulie, violonistul Răzvan Stoica împreună cu sora sa, pianista Andreea Stoica susțin al treilea turneu național dedicat promovării muzicii baroce. Mai mult detalii despre Baroque Tour op. 3 aflăm de la violonistul Răzvan Stoica, într-un interviu oferit colegei noastre, Ioana Țintea.
Răzvan Stoica, în data de 25 mai ați revenit cu o nouă ediție a Baroque Tour op.3. Cu ce gânduri ați pornit, din nou, în turneu?
Am început acest turneu cu multe speranțe să ajungem la publicul care consumă muzică barocă și a fost un real succes primul concert de la Timișoara, din 25 mai. Am ales niște locații un pic mai speciale, cum a fost Palatul Cultural Sigismund Szana, o locație construită în jurul anului 1882, și atmosfera a fost foarte naturală, chiar ne-a dus cu gândul spre baroc; și acustica a fost chiar de muzică barocă, iar noi am interpretat chiar într-un acordaj baroc (deci, cu un semiton mai jos).
Ce ne puteți spune despre selecția de lucrări pentru această ediție a Baroque Tour?
Este o ediție dedicată acestui titan compozitor Johann Sebastian Bach, cu binecunoscutele concerte pentru vioară în la minor, Mi major și Concertul dublu în re minor, de această dată într-o instrumentație pentru pian și vioară (pianul va cânta vioara I, iar vioara - vioara a II-a), și două concerte de Antonio Vivaldi - Concertul La stravaganza nr.4 și Concertul în Re major, concerte mai puțin cântate, dar care colorează un pic repertoriul acesta baroc din perioada respectivă. Și mai avem încă două lucrări pe care le cântăm între aceste concerte, foarte cunoscute, cum este badineria din Suita a II-a pentru flaut, dar de această dată interpretată la vioară.
Există elemente diferite față de edițiile precedente sau ați păstrat același format de concerte?
Am păstrat același format în mare, doar că în locații în care ne este permis să avem clavecin interpretăm cu un semiton mai jos. Am vrut să păstrăm originalitatea acordajului și cred că sunetul se schimbă imediat. Și, în această ediție, am preferat să cântăm pe corzi de maț, exact cum se cânta pe la 1710-1720, mai ales că instrumentele pe care cântăm permit acest lucru. Și mai avem în formație anul acesta, concertmaestrul nostru, din partea Fundației Stradivarius din Austria, ne-a oferit o vioară de aceeași vechime ca și Stradivariusul pe care cânt eu, o vioară Amati. Astfel, sunetul devine din ce în ce mai original, cum spuneam mai înainte.
Având în vedere edițiile precedente Baroque Tour, cum relaționează publicul cu muzica barocă în general?
Foarte bine! Din ce în ce mai mulți consumatori de muzică barocă vin la concertele noastre. Deși eu sunt un violonist care adoptă de obicei un repertoriu romantic, marea mea dragoste dintotdeauna a fost muzica barocă - Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Tartini bineînțeles. Și cred că, într-un fel, relaționăm foarte bine și există acest schimb energetic în cadrul concertelor de muzică barocă, care sunt un organism viu practic.
Care e cea mai mare provocare în interpretarea muzicii baroce și cum vă pregătiți pentru ea?
Curățenia interpretării, fără a încerca să le aducem în zona aceea romantică, să reușim să rămânem în sunetul original prin modul în care vibrăm, prin modul în care nuanțăm și frazăm sunetul. Mă bucură foarte mult că această formație cu care cânt, Kamerata Stradivarius, și alături de Andreea, am reușit să ne adaptăm sunetul atât de bine, încât vine foarte natural. La repetiții ne place foarte mult pentru că avem libertatea de a construi natural în stil baroc.
Aș dori să ne povestiți și despre proiectul dumneavoastră "Un Stradivarius în școli", ce-și propune să apropie tinerii de muzica clasică într-un ambient familiar, chiar în școala lor. Care au fost reacțiile micilor melomani până în prezent?
Reacțiile au fost surprinzătoare într-un mod foarte plăcut. La ultimele concerte pe care le-am avut la București, la Colegiul Național "Sf. Sava" și la Colegiul Național "Gheorghe Lazăr" au fost fantastice reacțiile. Elevii s-au îndrăgostit de muzică. În cadrul concertelor noastre, apropo, unii dintre acești elevi au intrarea gratuită și sunt invitați permanent la concertele noastre din cadrul turneului. Chiar și în București, pe 11 iunie, vom avea 20-30 de elevi invitați la concertul nostru și ei vor veni pentru că au cerut în mod expres să participe la concertele noastre în cadrul clasic de concert, nu doar în școli.
Iată, după această stagiune în școli, vom trece la stagiunea în universități!
Povestiți-ne mai mult despre această nouă stagiune!
Este o stagiune care-și dorește să apropie și studenții de muzica clasică. Vom începe în data de 5 iunie, la Universitatea Națională "Alexandru Ioan Cuza" din Iași. Ne-am dorit să începem din Iași, fiind un oraș studențesc, fiind acolo cea mai veche universitate din România. Cum am spus, debutăm în 5 iunie și vom continua în sezonul acesta cu cel puțin opt universități la nivel național. Va urma Timișoara și apoi, bineînțeles, Bucureștiul.