Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu organistul Steffen Schlandt

Publicat: vineri, 24 Mai 2024 , ora 16.33

Până în data de 19 octombrie Parohia din Brașov a Bisericii Evanghelice invită toți iubitorii de muzică de orgă la cea de-a 72-a ediție a stagiunii estivale "Organ Nights". Cu această ocazie Steffen Schlandt, organist și dirijorul Corului "Bach" al Bisericii Negre, a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.

Cea de-a 72-a ediție a stagiunii estivale Organ Nights, la 185 de ani de la inaugurarea orgii Bucholtz a Bisericii Negre. Ce însemnătate are pentru viața culturală din Brașov deținerea unui astfel de instrument și în ce constă unicitatea acestuia?

Cu fiecare an care vine și care ne înnobilează cu acest instrument ne dăm seama ce înseamnă să investești ceva cu viziune spre viitor, adică să investești mulți bani în 1839, ca a cincea generație de după să se bucure de acest lucru încă și să genereze în rândul publicului un interes așa mare. Noi putem doar să mulțumim oamenilor de atunci din cadrul comunității, care s-au gândit să ofere Bisericii Negre un astfel de instrument. Pentru viziunea lor de viitor, ei nu au luat oferta cea mai ieftină după o licitație, ci s-au îndreptat spre calitatea maximă permisă. Și acest lucru se dovedește a fi de o fantastică utilitate pentru noi.


Cum ați descrie experiența muzicală a unui concert de orgă pentru publicul meloman, având în vedere complexitatea și amploarea acestui instrument?

Noi sperăm că complexitatea și faptul că este așa de mare nu sunt singurele criterii pe care le alege un ascultător pentru a veni la un concert, ci emisia (emanația) muzicală și poate chiar spirituală pe care o putem oferi publicului. Eu cred că este un tot unitar. Adică, orga nu este un instrument izolat în biserică, ci este o parte a întregului complex și în secunda în care tu intri într-o biserică deja ești într-o anumită stare, ești pregătit să te reculegi, să te rogi, să fii deschis pentru alte impulsuri decât poate pe stradă. Și-atunci, muzica nu poate decât să potențeze această experiență și să ne conducă în stări emoționale mai profunde. Cred că asta caută și omul modern.

Avem foarte mulți oameni care nu au mai fost niciodată la un concert de orgă, care vizitează Brașovul și sunt foarte dornici să asiste la această experiență. Și faptul că ajungem la ei, faptul că ei rămân pe durata concertului în biserică înseamnă că pentru ei este ceva de valoare, care-i îmbogățește.


Trebuie să precizăm faptul că evenimentele se vor desfășura în fiecare sâmbătă, începând cu ora 18.00, până în data de 19 octombrie, următorul eveniment fiind programat mâine, 25 mai. Cine sunt artiștii invitați să evolueze în cadrul stagiunii estivale Organ Nights?

În fiecare an primim numeroase cereri din partea artiștilor din țară și din străinătate, facem în limita posibilităților un calendar astfel încât cei care au așteptat 2-3 ani să primească și ei ocazia să cânte.

Avem artiști din Germania, din Austria, din Statele Unite ale Americii, din Elveția, precum și din România. Și dorim să oferim în fiecare an artiști noi, pentru experiența publicului cu un repertoriu diferit.

Dorim să ajutăm tinerii organiști, mai ales din România, să-i motivăm să cânte la aceste concerte astfel încât să aibă o satisfacție. Îi încurajăm să meargă mai departe pe acest drum al devenirii în plan profesional al unui organist.

Și căutăm, bineînțeles, și nume celebre care să ne cunoască și apoi să ducă mai departe istoria lor la Brașov în țările lor. Avem anul acesta un organist din Statele Unite, care are un canal de youtube celebru în care el descrie orgi din toată lumea și suntem convinși că, după experiența sa, va face și cu orga de la Biserica Neagră un video care va circula în toată lumea.


Concertele vor fi difuzate și pe un ecran în interiorul bisericii. Așa este?

În primul an al pandemiei, 2020, când nu am avut voie să organizăm concerte în biserică, am organizat concerte în afara bisericii și oamenii priveau în ecran. Iar după experiența pozitivă, acest ecran a fost mutat în interior și oamenii pot, din interior, să urmărească concertele, astfel încât să vadă ce se întâmplă de fapt sus, la pupitru, fiindcă nu este un câmp vizual deschis de jos până la organist. Și-atunci, ei văd pe ecran foarte clar care sunt mișcările care trebuie făcute astfel încât sunetul să se schimbe, mișcările celor două persoane care ajută la registre, complexitatea cântatului cu picioarele. Au în prim-plan niște detalii care de jos nu pot fi urmărite.

Interviu realizat de Ioana Țintea