Interviuri
Înapoi
AUDIO. Compozitorul Andrei Petrache și Liliana Staicu, director al Centrului de Proiecte Culturale și Evenimente Radio România în dialog cu Gabriel Marica la Perpetuum Mobile

În această seară, doi invitați! Este vorba despre compozitorul și pianistul Andrei Petrache și Liliana Staicu, vocea binecunoscută a postului Radio România Muzical, dar și director al Centrului de Proiecte Culturale și Evenimente Radio România din care, evident, fac parte și orchestrele și corurile Radio România.
Bine ați venit!
Liliana Staicu: Bună seara, mulțumim pentru invitație!
Andrei Petrache: Bună seara! Bine v-am găsit!
Așadar, un tânăr compozitor și pianist și un manager cu experiență în proiecte culturale. De aceea, nu pot să nu vă întreb astăzi, de Ziua Culturii Naționale, cum se simte viața culturală în România actuală? Din punctul vostru de vedere.
Andrei Petrache: S-ar putea să vorbesc din poziția unui norocos, dar sunt recunoscător pentru tot ceea ce se întâmplă în România, în București probabil cu precădere fiind concentrate mare parte din proiectele culturale ale țării. Din postura de student, apoi de tânăr absolvent și apoi de liber profesionist, chiar dacă sunt în continuare doctorand, m-am putut bucura de multe colaborări foarte importante pentru un tânăr artist. Deci, din acest punct de vedere, chiar nu am de ce să mă plâng. Iar acest moment de astăzi, foarte important pentru mine, practic vorbește despre oportunitățile care îmi apar.
Tânăr pianist și compozitor, activ în mai multe proiecte muzicale de la fusion pop-rock, jazz, world music... ai în România acea libertate artistică, de care ai tu nevoie?
Andrei Petrache: Depinde de scene. Dacă vorbim, să zicem, de scena de jazz, bineînțeles comparându-ne cu scena americană sau cu alte scene din importante capitale europene, probabil că există o diferență. Însă, dacă tot vorbesc de jazz, este un trend foarte puternic în ultimii ani. Multe festivaluri de profil, festivaluri de jazz care cresc în amploare de la un an la altul și artiști cu un nivel foarte ridicat chemați să cânte în România... Deci, cred că se acordă un interes din ce în ce mai mare acestui gen în ultimii ani. Cumva, mă bucur că am prins acest val. Pe alte zone, muzică alternativă, nu m-aș pronunța, nu sunt foarte activ în ultimii ani.
Te simți sprijinit în demersul tău artistic în România de astăzi?
Andrei Petrache: E greu de răspuns. Cred că depinde de proiect, depinde de ceea ce faci.
Uite, de exemplu, în această seară te afli aici la Radio România Muzical, alături de noi și se întâmplat ceva la Sala Radio, ți se interpretează o compoziție. Din punctul ăsta de vedere, te simți sprijinit?
Andrei Petrache: Din acest punct de vedere, sunt extrem de recunoscător. Da, este un sprijin important acordat creației contemporane tinere, dar, bineînțeles, sunt mulți factori de luat în calcul - de la diverse proiecte, diverse inițiative pe care noi ca artiști le putem face și să mergem către statul român pentru a cere sprijin în a le implementa, de la nivelul artistic al fiecăruia, care trebuie să fi cât mai înalt, aspecte manageriale... sunt multe de luat în calcul. Dar cred că dacă îți dai silința și te zbați și muncești, cred că ești sprijinit în România.
Liliana Staicu, cred că din punctul de vedere al postului public Radio România și al Centrului de Proiecte Culturale, sprijinul tinerilor - fie că sunt interpreți, fie compozitori - este real și evident în stagiunea noastră.
Liliana Staicu: Da, cu siguranță acesta este unul dintre rolurile noastre, dar și scopurile pe care le avem, acela de a sprijini tinerii muzicieni, fie ei compozitori sau interpreți, și o facem prin diverse proiecte. Și nu vorbesc acum neapărat de ceea ce se întâmplă pe scena Sălii Radio, acolo unde, iată, chiar în această seară se va interpreta o lucrare în primă audiție absolută compusă de Andrei, dar vorbesc și de suportul pe care posturile de radio, în special Radio România Muzical pentru că ne referim aici la zona muzicală, îl acordă tinerei generații de interpreți prin nenumărate proiecte. De la "Moștenitorii României muzicale", acolo unde pot să spun că și eu, pentru orchestrele radio, am găsit o pepinieră de tineri pe care am putut să îi promovăm în cadrul stagiunilor noastre alături de Orchestra de Cameră sau Orchestra Națională... sunt foarte multe lucruri de luat în calcul și cred că atâta vreme cât aceasta este misiunea noastră publică, misiunea de a sprijini tinerii, de a face educație și de a sprijini cultura, o facem acum și o vom face cu siguranță și în viitor atât cât ne va sta nou în putere, pentru a reuși să modelăm o nouă generație de artiști români.
Conduci corurile și orchestrele Radio România. Care este feedback-ul publicului apropo de toate aceste eforturi pe care aceste formații le fac și, evident, managementul, pentru a avea o stagiune care să fie bazată pe valori culturale?
Liliana Staicu: Cred că pot să afirm că în ultimii doi ani, după perioada de pandemie în care a fost o cădere normală oarecum, toate eforturile pe care le-am făcut pentru a readuce publicul în sală iată că și-au arătat roadele, pentru că sunt deja câteva luni bune, aproape un an de zile de când sălile sunt săptămână de săptămână pline, dacă nu arhipline. Și aș putea să dau un singur exemplu: în toată luna decembrie nu a existat nici un concert care să nu fie sold out, iar acum am început 2025 cred că foarte bine atâta vreme cât astăzi, mâine și vineri vor fi trei concerte cu trei ansambluri diferite și deja bilete mai sunt foarte puține sau deloc.
Vorbim concret acum despre acest concert din această seară, un concert ce se desfășoară la Sala Radio. Este primul din anul 2025 - Orchestra de Cameră Radio dirijată de Cristian Mandeal. Trei compozitori consacrați - Mozart, Schubert și Brahms alături de o surpriza serii, care este o compoziție în primă audiție absolută, semnată de Andrei Petrache. Te-aș ruga, Andrei, să ne vorbești despre această lucrare, ca ascultătorii, care peste câteva zeci de minute vor rămâne pe Radio România Muzical, să asculte concertul, să fie pregătiți pentru muzica ta.
Andrei Petrache: Este un proiect început anul trecut, o lucrare începută anul trecut, în care fiind în an Puccini am plecat de la un motiv arhicunoscut - nu știu dacă să-l divulg deja publicului sau să las momentul pentru mai târziu să se releve. Este din opera Turandot, un fragment foarte cunoscut de la care am plecat și de care m-am folosit să traduc acest limbaj contemporan într-o manieră ceva mai prietenoasă cu publicul ascultător de astăzi. Există această reticență, încă, a muzicii contemporane în România dar și în general și încerc să spar această barieră. Sper să fie o lucrare de deschidere plăcută publicului.
Ai fost la repetiții?
Andrei Petrache: Am fost la toate repetițiile.
Cum merg repetițiile, cum te-ai înțeles cu maestrul Mandeal, cu orchestra?
Andrei Petrache: Pentru mine, faptul că maestrul Mandeal dirijează acest concert și îmi dirijează lucrarea este ceva special, pentru că leagă și o relație de discipol-maestru de dumnealui fiind profesorul meu de dirijat - licență pe care am absolvit-o de curând. Mă bucur foarte mult de această colaborare, bineînțeles. Am fost curios să văd cum lucrează cu orchestra și cum se rezolvă toate problemele.
Ești mulțumit de ceea ce ai auzit?
Andrei Petrache: Sunt foarte mulțumit.
Revin la tine, Liliana, pentru că în această săptămână vorbeai și despre alte două evenimente ce se desfășoară la Sala Radio și te rog să ne dai mai multe amănunte.
Liliana Staicu: După concertul din această seară despre care ați aflat câteva lucruri, mâine seară, Big Band-ul Radio și, din nou, Orchestra de Cameră Radio vor urca pe scena Sălii Radio sub bagheta Simonei Strungaru, într-un program pe care îl dedicăm, de asemenea, Zilei Culturii Naționale - "Poveste din Bucureștiul de odinioară". Este un proiect ce reunește ansamblurile noastre și un grup de muzicieni care promovează un anume gen muzical și mă refer la Miruna Ionescu și violonistul Valentin Albeșteanu alături de Taraful de Oraș. Ei sunt promotorii muzicii din perioada interbelică și au organizat chiar anul trecut o primă ediție a unui festival de muzică interbelică aici, la Sala Radio, în care trei seri la rând pe scenă a răsunat doar această muzică din diverse țări, muzică interpretată în perioada interbelică și a suscitat un mare interes la public, ceea ce se întâmplă, bineînțeles, și pentru concertul de mâine seară. De fapt, acest concert va întruchipa povestea tarafurilor din restaurantele de lux ale Bucureștiului din perioada interbelică și în anii de după cel de-al doilea război mondial. Este un omagiu adus compozitorilor, textierilor, interpreților din acei ani și programul va fi alcătuit bineînțeles într-o transpunere clasico-jazzistică a unor piese precum valsuri, foxtroturi, swinguri, muzică de cafe concert ș.a.m.d. Un program care va fi extrem de interesant în această abordare. Îi invit pe toți cei care nu vor mai putea avea binele, pentru că nu se mai găsesc bilete la acest concert, să îl asculte pe Radio România Muzical și Radio România Cultural, ca de altfel și concertul de vineri seară - primul din 2025 al Orchestrei Naționale Radio, cu Matthias Foremny dirijor și Luiza Borac solistă. Este un program axat pe muzica americană sau de influență americană. Dar aș vrea să scot în evidență faptul că important pentru noi în acest context este prezența Luizei Borac, care revine pe scena Sălii Radio după 2 sau 3 ani. Și despre Luiza ar trebui să spun în acest context al Zilei Culturii Naționale că este singurul pianist român care a înregistrat integral muzica pentru pian a celor mai importanți și recunoscuți compozitori români. Și mă refer la George Enescu, Dinu Lipatti și Constantin Silvestri. A înregistra-o în decursul câtorva ani și toate aceste apariții discografice au fost extrem de bine primite la nivel internațional. Chiar revistra BBC Music Magazin le-a notat cu 5 stele. Luiza este un muzician extrem de serios, care face tot ce poate în aparițiile ei de peste hotare să promoveze muzica românească.
Spune-ne, te rog, ce alte concerte interesante mai sunt în aceste prime trei luni ale anului?
Liliana Staicu: Cred că sunt destul de multe lucruri interesante, pentru că vorbim de o paletă extrem de amplă de genuri muzicale, de foarte multe formații - Orchestra Națională, Orchestra de Cameră, Big Band-ul Radio, două coruri - Corul Academic și Corul de Copii și Orchestra de Muzică Populară. Aș menționa faptul că 2025 este un an aniversar atât pentru Corul Academic Radio, care împlinește 85 de ani de existență, cât și pentru Corul de Copii, care va împlini 80 de ani de existență. Ambele ansambluri vor avea în această primăvară concerte aniversare - în martie, Corul Academic, în mai, Corul de Copii. De asemenea, nu puteam să trecem peste luna ianuarie fără să aducem un omagiu lui Mozart. Așa că, undeva în preajma zilei lui Mozart, vom prezenta o operă în concert cu Orchestra de Cameră, Corul Academic - Cosi fan tutte, cu Toufic Maatouk la pupitru și cu o garnitură de soliști români și italieni. Vorbim de Andreea Soare, Lilia Istrati, Caterina Di Tonno, Marco Ciaponi și alți soliști foarte importanți în această garnitură pentru Cosi fan tutte. Apoi, o gală de operă cu Adela Zaharia. Va reveni pe scena Sălii Radio și Roxana Constantinescu în liedurile Wesendonck. Perioada sărbătorilor pascale, Paștele ortodox va fi flancat de două concerte reprezentative. În Joia Mare, Orchestra Națională va interpreta Recviemul de Brahms, cu Aida Pascu - soprană. Este una din interpretele care au fost promovate în cadrul proiectului "Moștenitorii României muzicale" și care, iată, acum are deja o imporantă carieră nu numai națională, ci și internațională. Așadar, Aida Pascu și Liviu Holender în Recviemul de Brahms. Iar după luna aprilie, după sărbătorile pascale, Stabat Mater de Pergolesi cu Orchestra de Cameră Radio avându-l la pupitru pe un celebru dirijor italian, conducătorul Ansamblului Ghislieri, Giulio Prandi. Așa că ne așteptăm la un concert minunat din acest punct de vedere, în care-l vom asculta pentru prima dată și pe un foarte tânăr contratenor (el are doar 23 de ani), Alexandru Costea - a terminat de curând Universitatea de Muzică, iar acum este student în Italia, la Parma, studiază muzică barocă. De asemenea, l-am descoperit într-o audiție pentru bursa "Moștenitorii României muzicale". Atunci era destul de la început, era chiar anul I, dar între timp a crescut absolut spectaculos. Am considerat că merită și este pregătit să fie pe scena Sălii Radio în acest Stabat Mater de Pergolesi.
Andrei, care sunt proiectele tale pentru perioada următoare?
Andrei Petrache: Urmează un concert în noua stagiune de jazz a Ateneului. O să fiu alături de Răzvan Florescu Quartet, cu compozițiile lui Răzvan Florescu, un vibrafonist și un prieten foarte bun. Urmează diverse concerte și în luna februarie. Pregătim cu trioul din care fac parte, Amphitrio, pregătim din nou o ieșire în afara țării în această vară și în toamnă; suntem încă la începutul demersurilor manageriale, dar sperăm să reușim să repetăm cumva ce am reușit și anul trecut, să ieșim cu un turneu internațional. În rest, diverse colaborări.
Vă mulțumesc pentru prezență! Și, pentru că suntem chiar în Ziua Culturii Naționale, vă urez la mulți ani de proiecte interesante care să ne bucure pe toți!
Liliana Staicu: Mulțumim pentru invitație!