Planeta jazz Înapoi la: Emisiuni

Portret Cannonball Adderley

Publicat: Duminică, 16 Noiembrie 2014 , ora 18.00

Despre Cannonball Adderley

Julian Edwin Adderley, supranumit Cannonball, s-a născut în 1928 în Florida, într-o familie iubitoare de jazz. În tinerețe, saxofonistul a lucrat ca profesor la un liceu din statul natal, unde se ocupa de o orchestră de jazz.

În 1955, pe când se afla într-o vizită ocazională la New York și asista la un concert în clubul Café Bohemia, a înlocuit ad-hoc saxofonistul din formația lui Oscar Pettiford, ce întârzia să apară la spectacol. Prestația lui Cannonball a produs o impresie atât de puternică, încât artistul a primit imediat o mulțime de oferte din partea caselor de discuri. Mulți vedea în el continuatorul lui Charlie Parker, numai că Adderley avea un stil evident diferit, marcat de influența genurilor blues și gospel.

În 1956, Cannonball și fratele său mai mic, cornetistul Nat Adderley, au alcătuit primul lor cvintet, însă succesul s-a situat mult sub așteptări. În perioada 1958-1959, saxofonistul a făcut parte din formația lui Miles Davis, contribuind la realizarea legendarelor albume Milestones și Kind of Blue. Apoi s-a reunit cu fratele său pentru a reforma vechiul cvintet. De această dată impactul a fost cu mult mai mare, Cannonball Adderley Quintet devenind una dintre cele mai populare formații din istoria jazz-ului.

Them Dirty Blues (1960)

Lansat în 1960, LP-ul Them Dirty Blues a contribuit din plin la ascensiunea grupului. Alături de frații Adderley pe acest album mai apar basistul Sam Jones, bateristul Louis Hayes și pianiștii Bobby Timmons și Barry Harris. Albumul conține câteva piese de rezistență pentru repertoriul Cannonball Adderley Quintet: Work Song (compoziție a lui Nat Adderley), Them Dirty Blues (semnată de Cannonball) și Dat Dere (aparținând lui Bobby Timmons).

Jazz Workshop Revisited (1962)

Popularitatea formație s-a datorat în bună măsură și unor prestații live impresionante. Frații Adderley și colegii lor cucereau publicului prin felul unic în care echilibrau ardoarea și rafinamentul interpretării. Un factor important era și charisma deosebită a lui Cannonball, un uriaș bonom, mereu voios și comunicativ, ce susținea adesea speech-uri foarte plăcute în introducerea pieselor.

Pentru o perioadă, între 1962 și 1964, formația s-a extins prin cooptarea unui suflător polivalent, Yusef Lateef, devenind astfel Cannonball Adderley Sextet. Tot în 1962 era cooptat un tânăr pianist austriac, Joe Zawinul, acesta rămânând alături de frații Adderley până în 1970, când a fondat grupul Weather Report.

Unul dintre cele mai valoroase albume Cannonball Adderley Sextet este Jazz Workshop Revisited, imprimat live în San Francisco, în septembrie 1962. Aceste a consacrat excepționala temă Jive Samba, creație a lui Nat Adderley.

Mercy, Mercy, Mercy! Live at the Club (1966)

Una dintre cele mai cunoscute piese din repertoriul Cannonball Adderley Quintet, este Mercy, Mercy, Mercy, provenită de pe albumul eponim din 1966. Compoziția aparține pianistului Joe Zawinul.

Albumul Mercy, Mercy, Mercy este subintitulat Live at the Club. În notele de copertă se menționa că înregistrările s-au desfășurat în clubul Delisa din Chicago. Ulterior s-a dezvăluit că materialul fusese imprimat de fapt live în studioul Capitol din Los Angeles, în fața unui public invitat. Formația a pretins că sesiunea avusese loc la Chicago, doar pentru a face reclamă unui club deținut de un prieten al fraților Adderley.

Alături de Cannonball, Nat și Zawinul, pe Mercy, Mercy, Mercy, apar în premieră doi noi membri ai cvintetului, basistul Victor Gaskin și bateristul Roy McCurdy, ce substituiseră pe Sam Jones și respectiv Louis Hayes.

Viorel Grecu