Planeta jazz Înapoi la: Emisiuni

Trio-uri contemporane de jazz

Publicat: Sâmbătă, 18 Octombrie 2014 , ora 18.00

Esbjörn Svensson Trio

Formula de trio s-a impus mai ales după al doilea razboi mondial în muzica de jazz, mulându-se foarte bine pe tendințele moderne din evoluția genului. Acest tip de formație a rămas la fel de viabil și în contextul ultimelor decenii, mulțumită și spiritului proaspăt adus de jazzmen-ii din generațiile mai recente.

Între ei și pianistul suedez Esbjörn Svensson, născut în 1968. El a alcătuit un combo redutabil alături de basistul Dan Berglund și bateristul Magnus Öström. Esbjörn Svensson Trio a debutat în 1993, iar după aproximativ un deceniu de activitate a dobândit o largă internațională.

În 2006 suedezii apăreau pe coperta revistei Downbeat, devenind astfel primii europeni ajunși în această ipostază. Din păcate existența grupului a fost curmată brusc de tragica dispariție a lui Svensson, petrecută în iunie 2008. EST are meritul de a fi atras o nouă audiență pentru muzica de jazz, asimilând cu ingeniozitate influențe foarte diverse, de la muzica barocă până la cea electronică sau chiar rock.

Seven Days of Falling (2003) este unul dintre cele mai apreciate albume din discografia formației, aducându-i acesteia o prestigioasă distincție BBC Jazz Award.

Hiromi - The Trio Project

Născută în 1979, Hiromi Uehara se numără printre absolvenții prestigiosului colegiul Berklee. Mentorii pianistei nipone sunt celebrii Chick Corea și Ahmad Jamal. Hiromi a realizat primul album în 2003, de atunci ea cunoscând o ascensiune impresionantă.

În 2011 s-a asociat cu doi instrumentiști foarte experimentați, bateristul Simon Phillips și basistul Anthony Jackson, adoptând titulatura The Trio Project. Până în prezent grupul a realizat două albume de studio și unul de concert, cărora li s-au adăugat o întreagă serie de turnee.

De precizat că în ultimii ani Hiromi a concertat în trei rânduri și în România, avându-i alături pe Simon Phillips și pe Anthony Jackson.

Medeski, Martin & Wood

Medeski, Martin & Wood este unul dintre cele mai apreciate combo-uri de jazz din Statele Unite, în ultimele două decenii. John Medeski (pian, orgă Hammond și alte instrumente cu claviaturi), Billy Martin (tobe și percuție) și Chris Wood (chitară bass și contrabas) sunt cei trei componenți, ce cântă împreună din 1991.

Foarte interesant că Medeski, Martin & Wood sunt percepuți ca niște veritabili inovatori , deși apelează frecvent la surse de inspirație ce pot fi definite mai degrabă ca tradiționaliste. Ne referim mai ales la influențele blues sau soul din muzica Medeski, Martin & Wood. Abordarea celor trei muzicieni este însă una cu totul nouă, plină de inventivitate.

În perioada 2008-2009, formația a lansat un ciclu de trei albume denumit Radiolarians, încercând să inverseze etapele specifice procesului creativ. Medeski, Martin & Wood au pornit prin a susține o serie de turnee, în timpul cărora au compus noi piese, pe baza improvizațiilor realizate pe scenă, după care au intrat în studio, ca să imprime materialele concepute astfel.

Brad Mehldau Trio

Născut în 1970 și consacrat în lumea jazz-ului de la jumătatea anilor '90, Brad Mehldau este un pianist ce continuă direcția trasată de Bill Evans și Keith Jarrett, purtând-o spre noi orizonturi creative. Mare parte dintre proiectele sale se bazează pe formatul suplu și dinamic de trio, căruia i-am consacrat întreaga emisiune de astăzi.

Mehldau colaborează încă din 1994 cu basistul Larry Grenadier. Postul de baterist este ocupat de aproape un deceniu de Jeff Ballard, care l-a înlocuit atunci pe spaniolul Jorge Rossy. Ballard și-a făcut debutul alături de Brad Mehldau Trio chiar pe albumul Day Is Done (2005).

Acesta conține o mulțime de prelucrări din alte zone muzicale decât jazz-ul, așa cum este 50 Ways to Leave Your Lover, ce aparține în original renumitului cantautor Paul Simon.

Viorel Grecu