Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Agrippina de Händel cu Joyce DiDonato la Opera în interpretări de referință

Publicat: vineri, 27 Noiembrie 2020 , ora 8.36

O interpretare demnă de premiile Grammy vă propun să ascultăm duminică, 29 noiembrie 2020, la Opera în interpretări de referință. Este vorba despre Agrippina - considerată prima operă importantă a lui Händel. Partitura a devenit, în ultimii ani, foarte atrăgătoare pentru muzicieni - dovadă stând desele ei "ieșiri în public" - mezzo-soprana Joyce DiDonato a cântat rolul titular nu numai în producția din octombrie 2019 de la Opera regală londoneză, pe care o urmărim și noi, ci și în februarie 2020, la Met-ul newyorkez. Agrippina făcea, de asemenea, parte din programul din această vară al renumitului festival de operă de la München - eveniment anulat, din păcate, în 2020; iar eu însămi am avut ocazia să o ascult de nu mai puțin de două ori în concert în 2019 - o dată la Halle, în festivalul Händel, apoi la București, în festivalul Enescu.

Acum vă propun înregistrarea spectacolului din 11 octombrie 2019 de la Opera Regală Covent Garden din Londra, ce a avut-o pe Joyce DiDonato în rolul titular. Care e povestea cu premiul Grammy? Simplu - DiDonato, împreună cu o parte din distribuția spectacolelor de la Londra și dirijorul Maxim Emelyanychev - au intrat și în studio și au înregistrat opera lui Händel pentru casa Erato. Discul, apărut în 31 ianuarie 2020, este nominalizat la categoria Best opera recording - Cea mai bună înregistrare a unei opere - a premiilor Grammy - ediția 2021. Dacă pentru imprimarea de studio Maxim Emelyanychev a dirijat ansamblul Il Pomo d'Oro, pentru vestita scenă londoneză el a colaborat cu Orchestra of the Age of Enlightenment. Împreună cu mezzo-soprana americană Joyce DiDonato au cântat, la Londra, soprana Lucy Crowe - în Poppea, contratenorul Franco Fagioli - în Nerone, contratenorul Iestyn Davies - în Ottone, basul Gianluca Buratto - în Claudio, basul Andrea Mastroni - în Pallante, contratenorul Eric Jurenas - în Narciso și basul Jose Coca Loza în Lesbo.

Puțin context istoric acum - Agrippina a fost compusă de Händel pentru ediția dintre anii 1709 și 1710 a Carnavalului venețian și s-a bucurat de mare succes la Veneția. Sofisticată, urbană, agilă și plină de acțiune, operaa are la bază libretul lui Vincenzo Grimani. Această minunată comedie despre inutilitatea ridicolă a puterii, despre cum să o obții, cum să o păstrezi și apoi să o pierzi, a însemnat apogeul perioadei italiene în creația lui Händel. Libretul, scris pe un ton foarte satiric, urmărește bogata tradiție dramatică venețiană. Personajele istorice pe care le portretizează - în special Claudio (Împăratul Claudius), soția sa, Agrippina, și Poppea - fac trimitere, cu siguranță, (și) la anumite personalități ale vremurilor în care au fost scrise, opera oferind, astfel, un foarte colorat tablou al societății contemporane. Respectând tradiția operei seria, creația lui Händel are trei acte, tonul este serios, rolurile principale sunt puține, iar finalul - fericit.

Vă aștept să o ascultăm împreună duminică, 29 noiembrie 2020, de la ora 21.00. 

Irina Cristina Vasilescu