Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Live de la Munchen: Daniele Gatti și tânărul violoncelist spaniol Pablo Ferrandez

Publicat: duminică, 29 Septembrie 2019 , ora 10.49

Afișul Orchestrei Simfonice a Radiodifuziunii Bavareze anunță ca eveniment în această săptămână debutul solistic al lui Pablo Ferrandez pe podiumul de la Munchen.Tânărul violoncelist din Madrid a acumulat la cei 28 de ani diferite premii internaționale, între care este menționat frecvent și cel de-al 4 lea obținut la Concursul "Ceaikovski" de la Moscova în 2015 (atunci când locul I a fost cucerit de românul Andrei Ioniță).

Anne Sofie Mutter care l-a caracterizat în cuvinte elogioase pe tânărul spaniol, iar fundația catre îi poartă numele i-a oferit o bursă; activitatea lui Pablo Ferrandez este bogată în această perioadă și în Europa și în Statele Unite, cu prezențe ân stagiunile simfonice și prin numeroase recitaluri camerale susținute în compania unor diferiți parteneri pianistici. Pentru debutul său la Munchen, Ferrandez a ales să interpreteze pe violoncelul Stradivarius pe care îl are la dispoziție Concertul nr.1 în la minor de Camille Saint Saens, o lucrare mereu captivantă prin suflul său romantic.

Sub bagheta lui Daniele Gatti (Director Muzical al Operei din Roma și Consilier Artistic al Orchestrei de Cameră Mahler), colectivul simfonic al Radiodifuziunii din Munchen va interpreta în partea a doua a programului monumentala Simfonie a V-a de Dmitri Șostakovici, un opus scris în 1937 care s-a bucurat de un extraordinar succes de public de la prima sa audiție. In ultimii ani, stagiunea propusă de ansamblul radioului bavarez a adus în prim plan destul de mult diferite fațete din creația marelui autor al epocii sovietice, cu întreaga sa bogăție expresivă și amploare a construcției. Daniele Gatti continuă seria șefilor de orchestră cunoscuți ai momentului care vin să concretizeze propriile lor viziuni în variante sonore cu ajutorul acestui excelent instrument simfonic. In deschiderea serii, Daniele Gatti reia un opus pe care l-a mai dirijat și cu alte prilejuri, de exemplu cu Orchestra Națională a Franței, la a cărei conducere s-a aflat; o partitură a ultimelor decenii din veacul trecut, semnată de Henri Dutilleux. Le Mystere de l'Instant - partitura din 1989 pentru coarde, percuție și țambal a prestigiosul autor francez solicită o altă ipostază interpretativă, cea a transparenței alternând cu acumulări armonice, in contrast cu robustețea multor pagini de Șostakovici.

Vineri 4 octombrie, la Scena europeană, în direct de la Munchen, un parcurs stilistic ce pornește de la romantism și traversează spoci distincte spre contemporaneitate.


Anca Ioana Andriescu