Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

Opera în interpretări de referință - Transmisiune directă de la Torino - Carmen de Bizet

Publicat: marți, 21 Iunie 2016 , ora 17.27
O ediție specială a emisiunii "Opera în interpretări de referință" vă propun miercuri, în 22 iunie 2016 - de la ora 21.00 ascultăm, în transmisiune directă de la Teatrul Regio din Torino, opera "Carmen" de Georges Bizet. Între Torino și opera "Carmen" există o legătură specială. Aici, la Teatrul Carignano, a reascultat Friedrich Nietzsche, în 1888, "Carmen" (prima dată o urmărise la Genova, în 1881) și a scris apoi în "Cazul Wagner" faimoasa "Scrisoare din Torino din mai 1888": "Am ascultat ieri (...) pentru a douăzecea oară capodopera lui Bizet. O dată în plus ea persistă într-o amintire blândă. Această victorie a ei asupra lipsei mele de răbdare mă surprinde. (...) Ascultând-o devenim noi înșine o capodoperă. Și într-adevăr, de fiecare dată când am ascultat "Carmen" mi s-a părut că am fost mai filozof, un filozof mai bun decât credeam." Printre alți admiratori celebri ai acestei creații scenice se număra și Ceaikovski; compozitorul rus scria despre "Carmen" că "este o capodoperă în adevăratul sens al cuvântului, întrucât este una dintre rarele creații ce traduc eforturile unei întregi epoci muzicale...Sunt convins că în decurs de zece ani "Carmen" va fi cea mai iubită și cunoscută operă din lume." Previziunile lui Ceaikovski nu au fost departe de adevăr, în zilele noastre opera lui Bizet fiind una dintre cel mai des prezentate publicului iubitor de gen de pe Pământ.

 

Cu toate acestea, prima ei reprezentație, ce a avut loc în 3 martie 1875 la Opera Comică din Paris, a fost un mare eșec; încă din timpul repetițiilor opera (ce poartă titlul nuvelei care stă la baza ei, "Carmen" de Prosper Mérimée) a fost judecată ca fiind mult prea scandaloasă pentru un teatru "de familie". Scandalos era nu numai faptul că opera se încheie cu un asasinat, ci și ideea că protagonista fuma pe scenă! Cu timpul opera a câștigat în popularitate, însă Bizet, stins din viață la fix trei luni de la premieră, nu va ști niciodată că opusul său va deveni un mare succes internațional.

Prin intermediul Uniunii Europene de Radio ascultați la Radio România Muzical o versiune interpretativă ce îi are în distribuție pe soprana Anna Caterina Antonacci - cea care dă viață rolului titular (și pe care o veți urmări în această partitură destinată tradițional vocilor de mezzosoprană), tenorul Dmytro Popov, câștigător al ediției din 2007 a Competiției Operalia, interpret al partiturii lui Don José, pe bas-baritonul italian Vito Priante - pe care îl veți urmări în rolul Toreadorului Escamillo și pe soprana Irina Lungu - interpreta Micaelei, un rol pe care artista moldoveană l-a mai cântat și la Arenele din Verona, la Sferisterio din Macerata și la Teatrul Verdi din Salerno. Corul de copii al Conservatorului "Verdi", Corul și Orchestra Teatrului "Regio" din Torino, precum și soliștii se vor afla sub bagheta dirijorală a lui Asher Fisch.

Irina Cristina Vasilescu