Arhivă : Evenimentele săptămânii Înapoi

'Carmen' cu Garanca, dar fără Kaufmann, live de la MET - Seara de operă, 7 martie

Publicat: luni, 2 Martie 2015 , ora 16.43

Celebrul tenor german Jonas Kaufmann a fost nevoit să-și anuleze aparițiile în rolul Don Jose, fiind bolnav de gripă. Anunțul a fost făcut cu doar câteva zile înainte de spectacolele programate pe scena  teatrului new-yorkez. Rolul Don Jose a fost preluat de tenorul sud-coreean Yonhoon Lee, apreciat deja de critica americană în acest rol jucat la MET în stagiunile anterioare. 

Povestea unei întâlniri artistice, mult așteptate

S-au întâlnit pe scenă în opera "Carmen" pentru întâia oară, în anul 2010, la Opera de Stat din München. Ea cântase faimosul rol titular al operei lui Bizet cu un an mai devreme, la Covent Garden din Londra și, la începutul anului, la Metropolitan Opera House din New York, în compania altui mare tenor: Roberto Alagna; el deschisese, în același an, Stagiunea Teatrului Scala din Milano, cântând Don Jose alături de o altă Carmen: Anita Rachvelishvili. Și, fiecare avusese parte de succesul său: la ea, un succes îndelung comentat, la el, unul mai degrabă discret.

Dar când s-au întâlnit în vechea și convenționala producție a Linei Wertmüller de la Opera bavareză, comunicarea lor artistică a funcționat "din prima". Totul a părut perfect! Elina Garanca - o Carmen distantă și rece? Deloc! Jonas Kaufmann - un Don Jose șters? În nici un caz!

"Ambii protagoniști au găsit pentru rolurile lor nuanțe și culori vocale încă de nimeni reliefate până la ei." - conchidea un cronicar; iar altul specifica: "Garanca impresionează printr-un acut puternic și un grav încă foarte consistent, iar Kaufmann cucerește nu atât prin timbrul sau volumul vocii sale ci, mai ales, prin paleta lui de nuanțe, minunatele lui pianissime."

Și totuși, din iunie 2010 până la începutul lunii februarie 2015, Elina Garanca și Jonas Kaufmann au continuat să evolueze în celebra operă a lui Bizet separat, ca și cum "ceva" le împiedica sistematic reunirea.

Toată lumea la MET dorea să-i vadă în producția lui Richard Eyre. Inclusiv Gelb! Dar producția, inițial gândită pentru cuplul Angela Gheorghiu - Roberto Alagna în 2009, după renunțarea Angelei a rămas cu Garanca și ...Alagna lipiți unul de celălalt; și, chiar și după ce a avut un debut triumfal la MET în rolul Don Jose, în luna mai 2010, Kaufmann avea să cânte cu toate interpretele rolului Carmen, mai puțin cu frumoasa letonă. Ce supărare s-a produs în rândurile fanilor celor doi, câtă disperare a fost, se înțelege…


Vreți "Carmen"? Faceți înainte "Werther"!

Nu știu dacă tocmai acestea au fost cuvintele, dar ordinea în care s-au produs evenimentele ar putea indica o condiționare de tipul: dacă vreți să cântați împreună în "Carmen", faceți înainte "Werther"!- căci cei doi, Garanca și Kaufmann au debutat ca parteneri la MET, mai întâi în "Werther", stagiunea trecută, și abia după aceea în "Carmen", cu doar trei săptămâni în urmă.

La ce nivel artistic s-au situat amândoi în "Carmen"? E simplu pentru noi de aflat: ascultăm spectacolul de sâmbătă, 7 martie, preluat de Seara de operă în direct de la Teatrul "Metropolitan" din New York la ora 20.00 și vom ști sigur dacă a meritat așteptarea.

Tot atunci, vom avea ocazia să ascultăm și două voci tinere, despre care se vorbește mult în ultima vreme: vocea basului ungur Gabor Bretz (Escamillo) și a sopranei americane Ailyn Perez (Micaela), ambii în debut absolut la MET. Și, de asemenea, opiniile publicistului Mihai Canciovici, revenind în studioul postului Radio România Muzical, așa cum ne-a promis, cu cea mai mare plăcere.

Luminița Arvunescu