Arhivă : Agenda de concert Înapoi

'Plinul si golul' - portret componistic Octavian Nemescu

Publicat: luni, 17 Februarie 2020 , ora 9.10

"Plinul și golul" - portret componistic Octavian Nemescu, dedicat apropiatei aniversări a vârstei de 80 de ani, într-un concert realizat de ansamblul Archaeus la Sala mică a Ateneului sâmbătă 22 februarie vă propune patru piese a căror alăturare țintește reliefarea diversității , patru meditații, patru moduri în care sunetul se împletește cu tăcerea potențându-se reciproc, patru aventuri în lumea unei muzici a cărei magie estetică se împlinește în lumina simbolurilor.

Prima piesa din program este "Alfa Omega" marcată de prezența intermitentă a uneia dintre cele mai concise sobre și expresive muzici electronice.

Titlul celei de-a doua piese "Regele va muri" nu are nicio legătură cu regalitatea ca realitate istorică. Aici "Regele" este simbolul omului aflat la apogeul dezvoltării fizice și mentale, iar piesa devine mai întâi o poveste a destructurării, apoi una a esenței care rezistă ravagiilor timpului. Mica și exuberanta melodie cântată la început de protagonist se deformează, trenează, devine eliptică, redusă la elementele de contur caracteristice. După ieșirea solistului și cufundarea scenei în întuneric muzica de pe bandă continuă, iar rămășitele melodiei se topesc până când rămân doar câteva pete sonore luminoase sugerând mai degrabă purificarea, purgatoriul decât pierderea, aneantizarea. Lucrarea este o "operă deschisă": instrumental solist ar putea fi altul, tema pe care o cântă ar putea fi alta, una compusă ori un citat - caz în care banda ar fi și ea diferită. Neschimbat este doar procesul de erodare odată cu trecerea timpului și "salvarea" finală. Conceptul piesei a fost creat în 1968, dar alegerea temei și realizarea benzii au fost definitivate în 2005, când a avut loc și prima audiție.

A treia piesă "Clipe" (Spectacle pour un instant/une instance) este o suită de momente sonore foarte scurte. Tensiunea crește cu aceste explozii sonore, care reverberează până la extincție, în tăcerea, parcă, și mai adâncă.

Ultima piesă "Finalis Septima" pornește de la ipostazierea unui element al discursului, și anume, sfârăitul. Piesa este un paradox asumat. o înlănțuire de șapte finaluri. Arhitectura tensiunilor și inspirația timbrală fac din această muzică una foarte îndrăgită.

Acest concert "Plinul și golul" este al treilea din "Microstagiunea de muzică contemporană Archaeus" găzduită de Sala mică a Ateneului. Primul concert - "Panoramic XXI", a avut loc în octombrie. Al doilea - "Heterofonia" portret Ștefan Niculescu, a avut loc în decembrie. Cel de-al patrulea - "Azimut" este programat pe 12 aprilie și va aduce pe scenă, lucrări de Adrian Iorgulescu, Doina Rotaru, Adrian Pop, Liviu Dănceanu, Călin Ioachimescu, Carmen Cârneci.