Arhivă : Se întâmplă la Radio România Înapoi

Ne auzim la Majestic cu trei premiere radiofonice de excepție

Publicat: joi, 31 Octombrie 2013 , ora 13.01

Teatrul Național Radiofonic propune pentru săptămânile următoare, în cadrul obișnuitelor întâlniri de la Clubul din hotelul Ramada Majestic, de pe Calea Victoriei din București, trei premiere radiofonice de excepție, diferite ca stil și gen, și vă invită la audițiile cu public ale acestor spectacole.

luni, 4 noiembrie, ora 11:00: spectacolul Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov, traducerea Mihail Sorbul și Ada Steinberg, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu.

Cezarina Udrescu, regizorul artistic al premierei Cerere în căsătorie, imaginează inspirat în universul cehovian. Personajul principal este chiar Fericirea conjugală, de la logodna, cu greu încheiată, odată cu cererea în căsătorie, la fel de greu formulată, până la inevitabila viață de familie, cotidiană. Ajunsă în acest punct, istoria se poate repeta, pentru că, așteptând "o dragoste mare sau femeia ideală nu se mai însoară omu' niciodată", cum spune Lomov, personaj al piesei. Iar personajele lui Cehov sunt mânate de o mare grabă spre angajamentul matrimonial, traiul de unul singur fiindu-le imposibil de închipuit, cu atât mai puțin de trăit. Și sunt îndreptățite în intuiția lor, chiar de către autor.

Spectacolul se difuzează în premieră la Radio România Cultural, vineri,1 noiembrie, ora 22:20.

luni, 11 noiembrie, ora 11:00: un spectacol de teatru-document Anița Nandriș - Cudla - Amintiri din viață. 20 de ani în Siberia.

Spectatolul va fi prezentat în două părți, la Radio România Cultural, în seria Biografii, memorii: Partea I - Anița Nandriș-Cudla - Amintiri din viață - marți,12 noiembrie, ora 19:00; Partea a II-a - Anița Nandriș-Cudla - 20 de ani în Siberia - marți, 26 noiembrie, ora 19:00.

Scenariul radiofonic este realizat de Magda Duțu și Raisa Radu, după cartea 20 de ani în Siberia, de Anița Nandriș-Cudla, publicată la Editura Humanitas, în regia artistică a lui Petru Hadârcă. Manuscrisul Aniței, această mărturie unică, păstrată printr-o minune, timp de peste două decenii, a fost publicat pentru prima oară în 1991, sub titlul 20 de ani în Siberia. Destin bucovinean, în urma unei scrisori trimise de dr. Gheorghe Nandriș pe adresa Editurii Humanitas, scrisoare prin care oferea spre publicare acest text neobișnuit: "Posed un manuscris, mărturie zguduitoare privind prezența românească în Arhipelagul Gulag. Acest manuscris nu este literatura de sertar a unui intelectual, ci aparține unei țărănci abia știutoare de carte, dar cu un har ales al povestirii. O țărancă din nordul Bucovinei, pe numele ei de naștere Anița Nandriș, căsătorită Cudla, deportată în străfundul Siberiei, dincolo de Cercul Polar. (...) În trânta ei cu destinul, s-a dovedit mai tare și a învins. După aproape 20 de ani de surghiun, această femeie demnă și-a trimis copiii spre Moscova lui Hrușciov, pentru a-și dovedi nevinovăția și a-și căuta drepturile. După multe peripeții pe la tribunale și procurori, care căutau să-i amețească cu minciuni, acești copii, care au moștenit inteligența și curajul mamei lor, obțin documente din care rezultă că au stat 20 de ani în Siberia "din greșeală", că ar fi "victime ale stalinismului" - și sunt reabilitați. Pleacă din Siberia spre soarele Bucovinei, spre satul și mormintele strămoșilor lor. Au intrat în casa lor după 20 de ani, exact în luna și ziua când au fost răpiți, 13 iunie... Bătălia pentru supraviețuire a luat sfârșit. Mama a reușit să-și reașeze copiii în cuibul lor. Oricine și-ar fi considerat misiunea împlinită. Ea însă nu și-a putut găsi liniștea decât după ce a depus mărturie scrisă asupra crimelor comunismului. Și astfel, a luat condeiul pentru a-și mărturisi calvarul, scriind 360 de pagini ca un poet. Mi-a încredințat acest manuscris în anul 1982 la Cernăuți, rugându-mă să-l trec peste graniță în România și să-i promit că-l voi face cunoscut oamenilor, cum voi putea. Apoi a murit în casa ei, în patul ei, vegheată de copii, cu sentimentul datoriei împlinite. Mi-e greu acum să recunosc că mi-a fost frică, în anul 1982, să trec printre grăniceri cu acest manuscris. Am făcut-o totuși, pentru că am fost cuprins de un sentiment de enormă rușine pentru frica mea, pentru lașitatea mea de intelectual în fața acestei firave, dar colosale femei cu trei clase primare, în fața căreia moralmente mă simțeam un pitic" (dr. Gheorghe Nandriș, Sibiu, 13 mai 1991).

Numeroase comentarii au apreciat această carte, fie ca document privind represiunea comunistă și gulagul siberian: "Anița Nandriș-Cudla a scris unele dintre cele mai strălucite pagini despre exilul siberian, absolut comparabile, ca sâmbure emoțional, cu scrierile lui Soljenițîn" (Rusu Mihalcea), fie pentru originalitatea expresiei Aniței, "cu trei clase primare și suflet cât o istorie națională, de o autenticitate stilistică genială" (Ștefan J. Fay), fie pentru "reconstituirea staturii țăranului bucovinean: o statură net aristocratică" (Monica Lovinescu).

Academia Română a adus confirmarea, acordând Premiul Lucian Blaga, în anul 1992, unei țărănci cu trei clase primare, poate pentru prima oară. Ediția a doua cărții a apărut în 2006, având câteva completări și titlul schimbat: Amintiri din viață. 20 de ani în Siberia.

Spectacol sponsorizat de Majestic tourism SA - Ramada Majestic București și Agricola Internațional SA Bacău.

luni, 18 noiembrie, la ora 11:00, spectacolul Belvedere, de Ana-Maria Bamberger, adaptarea radiofonică și regia artistică: Cezarina Udrescu.

Spectacolul radiofonic se distinge prin structura sa impecabilă, ciclică, prin echilibrul între elementele de comedie și accentele filosofice, prin jocul sclipitor și captivant realitate / iluzie / imaginație, menit să conducă spectatorul/ascultătorul la implicare și la o participare vie, activă. Totul poate lua aspectul unui exercițiu al fanteziei personajului principal - Anton, un scriitor aflat la tratament în clinica de psihiatrie Belvedere, un spirit imaginativ, jucăuș, dar în același timp sarcastic, interiorizat și încărcat de o anume tristețe… Cu siguranță, cheia prin care putem descifra acest univers stă și în teoria pirandelliană despre fluiditatea ființei umane, despre dualismul vieții și al formei, despre faptul că omul se poate defini doar prin ceilalți, ceea ce implică incertitudinea, iluzia, jocul cu cei din prezent, din amintiri ori din închipuire, un demers în care indivizii se caută spre a se defini, spre a-și găsi identitatea, acceptând sugestii, adăugând noi elemente, în fluxul continuu și imprevizibil care este însăși existența… Întâmplările prin care trece Anton pot fi o proiecție a imaginației sale, cum, la fel de bine, totul se poate petrece în registru real - iar reușita spectacolului radiofonic constă tocmai în această ambiguitate, în ideea că orice interpretare devine posibilă, că pot exista abordări din unghiuri diferite, că nebunia și luciditatea pot coexista, pierzându-și delimitările stricte…

Horațiu Mălăele în rolul lui Anton, Luminița Borta în rolul doctoriței Surdu și Ozana Oancea în cel al Ștefaniei - amintire ori nălucă, dau viață textului cu bucuria jocului și spirit ludic, păstrând măsura dozei exacte și amplificând cu abilitate misterul care planează asupra acestor întâmplări și dialoguri.

Spectacolul Belvedere, de Ana-Maria Bamberger, va putea fi ascultat joi, 21 noiembrie, ora 19:00, la Radio România Cultural.