Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. Patimile după Matei sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru

Publicat: luni, 5 Martie 2018 , ora 13.15

Ovații și ropote de aplauze au izbucnit la finalul celor 160 de minute din seara de 4 martie. O seară unică pentru cei aflați sub cupola Ateneului Român, care au putut să asculte, după mai multe decenii, versiunea integrală a oratoriului "Patimile după Matei" de Johann Sebastian Bach:

"Cred că pentru toată lumea va fi o seară memorabilă. Nici nu poate fi alta, pentru că în asemenea context, în care ai lideri pe scenă, iubitori de muzică, cu pasiune, pentru tot ceea ce viața le oferă și cum acest repertoriu nu este obișnuit pentru un tânăr de 18-19 ani, este o șansă unică, ca prin ceea ce li s-a transmis de către dirijorul Cristian Măcelaru, care este un dirijor extraordinar și potrivit pentru orice fel de muzică. Probabil că va trebui după ce plecăm de la acest concert să fim mai atenți cu viața noastră și să ne bucurăm din plin de ea."

O seară memorabilă a anticipat, încă de la pauză, apreciatul muzician Marin Cazacu, propunerea dirijorului Cristian Măcelaru care a reunit sub bagheta sa Orchestra Română de Tineret, Corul de Cameră Preludiu, Corul de Copii Radio și o frumoasă garnitură de soliști: soprana Rodica Vică, mezzosoprana Antonela Bârnat, și bașii Cristian Hodrea și Iustitian Zetea. Aceștia l-au avut în frunte pe tenorul american Nicholas Phan - în rolul Evanghelistului, cu o prestație remarcabilă, unanim apreciată de cei aflați în sală:


Soprana Georgeta Stoleriu: E vorba de evanghelist și de restul lumii. Este clar că acest tânăr este de acolo. Are toate datele, știe tot ce trebuie. E o încântare să-l ascult, e deosebit de expresiv, o paletă largă, foarte largă de nuanțe în colorarea discursului în funcție de cuvântul pe care-l rostește.


Criticul Dumitru Avachian: Am auzit și în anii '60. Eram student și trebuie să recunosc, ceea ce s-a realizat acuma, cu participarea acestui minunat tenor în rolul evanghelistului, într-adevăr, a depășit așteptările.

O versiune a oratoriului bachian "Patimile după Matei" extrem de personală cu sonorități baroce a realizat Cristian Măcelaru, de la împărțirea orchestrei în două partide până la gesturile calde cu care a învăluit întregul ansamblu și precizia cu care a condus fiecare instrument, fiecare voce în parte.

O seară impresionantă care v-a rămâne mult timp în memoria celor aflați în sală, a fost de părere și criticul Dumitru Avachian:

"Mi se pare, din toate punctele de vedere, o realizare unică, specială, cu totul impresionantă și ceea ce a realizat Cristian Măcelaru mi se pare impresionant, atât sub aspect stilistic, cât și în ceea ce privește susținerea. Este vorba de echilibrul păstrat între caracterul narativ al desfășurării și pe de altă parte, elementul dramatic de susținere. După părerea mea a fost o realizare și este o realizare pe care nu o vom uita prea curând."

 

Înregistrarea concertului poate fi ascultată la Radio România Muzical în Sâmbăta Paștelui, 7 aprilie, de la ora 19.00.

Reportaj realizat de Jeanine Costache