Arhivă : Cronici Înapoi

AUDIO. 'Ascultă 5 minute de muzică clasică' la Liceul Grigore Moisil din Timișoara

Publicat: joi, 16 Noiembrie 2017 , ora 10.41


Un reportaj realizat de Simona Stoița - Radio România Timișoara.

Am poposit la Liceul Teoretic "Grigore Moisil" din Timișoara. Cu cine stau de vorbă?

Farca Selena, clasa a V-a C din Liceul Teoretic Grigore Moisil.

Selena, cum ai primit acest proiect care vine de departe, de la București, de la colegii noștri de la Radio România Muzical, și anume "Ascultă 5 minute de muzică clasică"?

Ne-a povestit doamna profesoară de muzică despre el și am dorit și noi să participăm. Am intrat pe site și am intrat în concurs.

Mă numesc Neagu Ina. Sunt în clasa a V-a C, în aceeași clasă cu Selena.

Ina, cum sunt poveștile despre muzică?

Sunt frumoase.

Tu ai sentimentul că muzica te-a schimbat puțin?

Da, m-a făcut puțin mai sensibilă.

Ce înseamnă arta muzicii?

Înseamnă să simți muzica, să fii pasionat cum este profesoara noastră de muzică.

Proiectul Radio România Muzical, așadar, e important, e binevenit la voi, în cabinetul muzical?

Da.

Ce-ar fi să le transmiți un gând colegilor noștri de la Radio România Muzical?

Păi… le-aș spune că muzica e frumoasă și că merită ascultată.

Și să continue proiectul?

Da.

De ce?

Pentru că e foarte interesant.

Și ajungem la…

Carina Harcău. Muzica este foarte frumoasă și ajută copiii să se mai deschidă pentru că majoritatea sunt foarte timizi și când îi vezi ți se pare că sunt închiși în ei și când ascultă muzică parcă se deschid, parcă poți să-i întrebi orice și ei o să-ți răspundă. Acest proiect ajută copiii să se dezvolte, să aibă mai multă cultură generală. Și pentru că demult trebuia să se întâmple așa ceva. Copiii acum se simt mai bine pentru că pot să asculte 5 minute, pot să intre în concurs și pot să câștige premii pentru toată școala. Practic, toți copiii se bucură de acest proiect, cred eu.

Această muzică clasică, spus generic, ți se pare greu de înțeles?

Nu, este foarte ușor de înțeles dacă ai și sentimentul care te poartă odată cu melodia, pentru că niciodată nu o să înțelegi muzica dacă nu o asculți și cu inima, cu sufletul, nu numai cu urechile.

Și, pe lângă toate acestea, sunt importante explicațiile și povestea din spatele partiturii sau dinlăuntrul partiturii?

Da, pentru că este ca și istoria. Un om nu poate trăi fără istorie, deci nici o partitură sau altceva nu poate trăi fără o istorie a ei… cum a fost scrisă muzica sau cum au perceput-o alții. Este foarte important! Și tu când o asculți, pe lângă că asculți melodia, poți să citești și istoria. E ca și cum ai vedea în fața ochilor cum a fost compusă sau primită sau, pur și simplu, cum a mers mai departe.

Cum te numești?

Mădrom Bianca Ioana. Proiectul este o idee foarte bună pentru că un copil poate să-și dezvolte cunoștințele, să afle cât mai multe lucruri despre muzică.

Aceste 5 minute sunt prea lungi sau prea puține?

Sunt foarte puține și aș vrea să ascult cât mai multă muzică. Am un mesaj pentru Radio România Muzical. Au gândit foarte bine aceste 5 minute de muzică pentru că muzica este frumoasă și merită ascultată.

Alături de elevi, doamna profesoară Codruța Tomescu: "predau Educație muzicală și, cum îmi place mie să spun, mă ocup de sufletele copiilor."

Aduce un plus proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică", inițiat de Radio România Muzical, prin aceste audiții?

Consider că este ca un medicament pentru noi, o variantă de panaceu universal, pentru că noi suntem matematicieni, dar muzica este matematica sunetelor și-atunci ne relaxăm în cele 5 minute, copiii află informații noi cu care o să rămână pentru că programul este foarte, foarte inteligent structurat astfel încât să nu vină o tonă de informații asupra copiilor și să le rămână exact esența. Aș putea avea un exemplu în sensul acesta. Fetele au vorbit de Georges Bizet și de opera celebră Carmen. Sigur, ei au ascultat Farandola din Suita a II-a Arleziana, dar automat am făcut referire și la Carmen, și-atunci ei rămân cu informații importante; deja știu două lucrări ale lui Georges Bizet și bineînțeles că mai urmează.

Cum vi se pare această selecție de lucrări? Se doresc a fi diferite ca epoci, stil, gen.

Cei care au gândit proiectul au făcut un lucru minunat că au adunat lucrări atât de diferite pentru că prinde într-un procent foarte mare la sufletele lor și e un mare privilegiu să lucrezi cu ei; sufletul lor e un tărâm atât de proaspăt, încât muzica e ca o sămânță bine plasată acolo și, mai târziu, va da roade. Eu îmi doresc foarte mult, copiii care interacționează cu mine și cu muzica să ajungă adulți echilibrați și am această credință că se poate realiza asta și prin intermediul muzicii.

Revenind la conținutul muzicii, aș dori să vă întreb cât de complicat este să explici copiilor ce înseamnă epocile istorice muzicale și aceste genuri și limbaje de exprimare artistică - noțiuni atât de noi și abstracte.

Nu e complicat pentru că ele au o logică și-atunci ideea mea este că totul e interconectat. E clar că e foarte important să facem lumină în mintea lor asupra epocilor din istoria muzicii și să înțeleagă că s-a scris în stiluri diferite, pentru că în momentul în care au cunoașterea aceasta apetența pentru ascultat e alta și alta e deschiderea în momentul în care li se face o introducere în atmosfera timpului de atunci.

Care a fost traseul acestei implementări a proiectului?

Avem o comunicare foarte bună și cu Inspectoratul școlar și-atunci a venit în aceeași zi din două părți: de la Inspectoratul școlar prin intermediul domnului inspector Dan Băcilă și prin intermediul doamnei directoare Carmen Cerasela Bociu care, în momentul în care a primit mail-ul cu informația despre acest proiect la nivel național, mi-a redirecționat mail-ul și am aflat cât se poate de repede de existența acestui proiect și l-am și implementat la nivelul claselor de gimnaziu și am experimentat și la primar.

O invit pe doamna profesoară Codruța Tomescu să demonteze un mit și anume faptul că generații la rând simțeam noi, ca foști elevi, că muzica, Educația muzicală, cum se spune acum, este o Cenușăreasă în catalog. A rămas așa sau nu?

Eu zic că nu e o Cenușăreasă în catalog, eu zic că e prințesă a sufletelor noastre și cred că foarte mult face diferența omul care le povestește copiilor despre muzică. Și nu are cum să rămână muzica Cenușăreasă și Doamne ferește să fie la nivel de dexteritate! Nu! Ea este artă și, așa cum am spus, balsam pentru sufletele noastre.

Știu că această școală face performanță - Liceul Teoretic "Grigore Moisil". Vreau să întreb care au fost cuvintele din partea direcțiunii legat de aceste audiții, de acest proiect?

Doamna director, pentru faptul că a reacționat atât de rapid, ne-a făcut un mare bine pentru că am reușit chiar de la început să implementăm proiectul. Un om cu o cunoaștere deosebită cum e doamna director știe că o ființă umană echilibrată trebuie să aibă și voință și gândire, dar și sensibilitate și-atunci vorbim de ele în proporțiile triunghiului echilateral.

Reportaj realizat de Simona Stoița - Radio România Timișoara