Arhivă : Cronici Înapoi
Tannhäuser - o slujbă religioasă!?
Se poate glosa la nesfârșit pe detaliile de regie, scenografie și costume , toate semnate de același Romeo Castellucci, vestit în lumea teatrului pentru atenția pe care o dă vizualului în spectacolele sale, prin încărcătura de simboluri pe care obosești repede să încerci să le descifrezi și să le explici. Dar este oare necesar să îți explici totul !? După surpriza grotescului din Venusberg m-am așteptat la tot ce este mai rău dar, dimpotrivă, am primit apoi doar frumusețe! Marea sală de concurs din actul secund este o imensă instalație în permanentă mișcare, în care perdele albe, uriașe, se desfășoară, înfășoară, rotesc... lent pe un complicat labirint de șine montate deasupra scenei. Impresia de biserică, de templu, de sanctuar este copleșitoare. În acest decor Elisabeth se mișcă fantomatic, drapată și ea în alb, ca o... fantomă, o iluzie... Aceste perdele îi vor impiedica pe cei doi, Tannhäuser și Elisabeth, să se vadă și să se atingă. Ei se pierd în faldurile mișcătoare ce formează un adevărat labirint. Grupul pelerinilor intră în scenă ducând cu greu pe umeri un uriaș bulgăre de aur, avere și povară totodată... Pe uvertură două duzini de amazoane cu sânii goi, mânuiesc cu măiestrie arcuri uriașe cu care trimit săgeți - perfect coordonat pe motiv muzical ! - într-un imens cerc ce reprezintă pupila unui ochi și care se transformă apoi într-o ureche. Amazoanele vor fi mereu prezente în scenă, decorative, superbe... Tannhäuser apare în Venusberg coborând din conturul siluetei lui Elisabeth, care plutește peste scenă... Și lista unor astfel de detalii de montare ar putea continua căci inventivitatea lui Castellucci este debordantă. Regizorul își justifică fiecare gest, fiecare opțiune, într-un text publicat în programul de sală. El explică simboluri și legături - de exemplu de ce arcul este folosit și ca liră de către cântăreți - dar mi-am dat seama că nu este foarte important să descifrez înțelesuri complicate ci mult mai important este să mă bucur de splendoarea unui SPECTACOL cum nu mi-a mai fost dat să văd până acum.
Toată această mișcare de imagini și decoruri, aglomerarea de informații destinate ochiului au dus, obligatoriu pot spune, la o anulare a jocului actoricesc al cântăreților. Ei se mișcă încet, stau mult pe loc, trăiesc interior tot ce li se întâmplă... De aici, impresia unui oratoriu cu costume. Vocile se desfășoară discret, fără pasiuni mocnite și fără explozii spectaculoase, asemenea alternanței de tensiune pe care o impune arta oratoriei. La fel și orchestra desfășoară muzica romanticului Wagner reținut și în tempouri mult mai lente decât eram obișnuiți (de unde și reale probleme de respirație pentru cântăreți). Dirijorul Kirill Petrenko s-a pliat perfect viziunii regizorului pe care nu o deranjează cu nicio explozie temperamentală. Și, trebuie să recunosc, muzica lui Wagner este le fel de frumoasă și în această desfășurare de slujbă religioasă. Parcă toți cei ce participă la spectacol, regizor, dirijor, cântăreți, instrumentiști, coriști, balet știu că, orice ar face, nu vor reuși nimic. Pot doar spera, și atunci litania lor curge impersonal, calm, reținut, resemnat. În acest context, vocile soliștilor au fost foarte bine alese. Nu m-aș fi gândit niciodată la tenorul Hans Florian Vogt ca la un bun Tannhäuser dar, vocea lui juvenilă și strălucitoare s-a potrivit perfect viziunii lui Castellucci. Anja Harteros a fost o Elisabeth parcă nepământeană, o ...sfântă rătăcită pe acest pământ unde nu se simte bine și nu își găsește locul. Minunat cântată, Aria Luceafărului de către Christian Gerhaher. Și mă opresc aici, căci tocmai am aflat informația pe care doresc să o împărtășesc cât mai repede tuturor celor interesați: Duminică, 9 iulie, la ora 21,45 ( deci 22.45 la noi) canalul Arte va transmite, de la München, Tannhäuser -ul lui Castellucci și Petrenko. Sper că cele câteva succinte detalii pe care vi le-am dat vă vor determina să priviți acest spectacol-etalon, original și unic, de o acută, convingătoare modernitate! Nu veți regreta.
line-height: normal;">
Opera Bavareză de Stat
Tannhauser
Operă în trei acte cu libretul scris de compozitor
Joi, 25 mai 2017
Conducerea muzicală - Kirill Petrenko
Regia, Scenografia, Costumele, Lumina - Romeo Castellucci
Asistent de regie - Silvia Costa
Coregrafia- Cindy Van Acker
Dramaturgie - Piersandra Di Matteo, Malte Krasting
Maestru de cor- Sören Eckhoff
Hermann, Landgraf al Thüringiei - Georg Zeppenfeld
Tannhäuser - Klaus Florian Vogt
Wolfram von Eschenbach - Christian Gerhaher
Walther von der Vogelweide - Dean Power
Biterolf - Peter Lobert
Heinrich - Ulrich Reß
Reinmar - Ralf Lukas
Elisabeth, nepoata landgrafului - Anja Harteros
Venus - Elena Pankratova
Un tânăr păstor- Elsa Benoit
Orchestra și corul Operei Bavareze de Stat